kunstof co2 flessen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

ikke
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 11:35 pm

kunstof co2 flessen

Bericht door ikke »

zoals de titel het al zegt. mag dat????
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Bugs
Site Admin
Berichten: 5433718
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 9:13 pm
Locatie: Delft
Contacteer:

Bericht door Bugs »

Ik geloof van niet. Omdat metalen flessen gewoon leeg lopen als er een gat in geslagen wordt en kunsstof flessen exploderen.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Kunststof CO2 flessen.

Hoe moet ik dat begrijpen? Spreekt Ikke over de lichtgewicht, zeer dure composiet flessen.
Zo ja, neen die zijn niet veilig in Robot Wars.
De meeste van die flessen zijn een dunne aluminium binnenfles,met een stevige hals waarde afsluiter in geschroefd zit.De rest van de wand is dus omwikkeld met carbon en kevlar om de fles toch sterk genoeg te maken.
Nu om die vezels bij elkaar te houden worden die in epoxy gezet.
Tesamen zeer sterk en licht, maar met het nadeel van breekbaar te zijn.Dus 1 goeie bijlklap zo een klein gaatje kunnen prikken, maar de enorme gasstroom die erop volgt trekt de beschadigde kunststof mee weg, en begeeft meer van de dunne aluminium wand het.
Bij de volledig composiet tanks/flessen is dit effect nog catastrofaler.

Afbeelding

Dit is het resultaat als er iets mis gaat met een conventionele stalen fles.

Met de composiet flessen kan je je wel voorstellen dat de buitenschaal van kunststof alle kanten word uitgeslingerd, en je eigenlijk een leuke granaat hebt.

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat de fabrikanten van composiet flessen die veel sterker uitvoeren dan voorzien.Maar ook zo het gewichtsvoordeel wegwerken.Dus je betaald veel meer, voor een veel te sterke fles die niet tegen klappen kan.

Kort gezegt, gebruik die flessen voor wat ze dienen. Duiken, of veiligheidsuitrusting.Trouwens, ik heb ze nog niet gezien in klein genoege variante voor onze toepassing, of voor CO2 opslag. Meestal ademlucht, of speciale gasmengsels voor diepduikers.
Ik laat ze als CO2 man niet toe in een gevechtsmachine.


Of gaat het over volledig kunststof flessen, zoals een cola fles?
Dan zijn de drukken ten zeerste beperkt in gebruik. Daar hanteren we de FRA regels vrij strikt.Zulke dingen mogen niet boven de 3 bar worden gevuld.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.