pneumatiek

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

pneumatiek

Bericht door kenshee »

Ik zou eens willen proberen een featherweight te bouwen met een flipper wapen.
Niet supercomplex zoals FP flippers, een gewone flipper, zelfs nog met een compressor ipv een gas zoals CO2. Maar nu weet ik niks over gedeeltes die hierin MOETEN zitten (de kleine dingen zoals dikte van buizen, aansluitingen, veiligheidsvoorschriften, etc.), ik heb al eens gekeken op internet, maar echt duidelijke regels waaraan ik me moet houden heb ik nog nergens gezien.

Maar goed nu, eerst even zeggen wat voor flipper het wordt. Ik denk om een 10 bar flipper te maken, maar een redelijk snelle. Ik had 12 mm buis gezien op technobots, is deze dik genoeg voor in featherweights? Ook heb ik een vraag over compressors: ik zou normaal 1 250 tot 300 psi compressor laten draaien en hem 1 (of 2 kleine) buffertank(s) laten vullen.
Maar als deze vol is, slaat deze dan vanzelf af of moet ik iets inbouwen om hem te laten afslaan? Ook, wat voor klep is nodig?
Is het slimmer om een 5 poort klep te nemen, of een klep die de cilinder vult en dan een 'quick exhaust' klep achter de cilinder die het gas dan laat ontsnappen waardoor de cilinder weer in 'rusttoestand' staat?
Ook, wat voor dikte en lengte van cilinder zou ik moeten nemen? Alvast bedankt ;).
Gebruikersavatar
blackbeast
Berichten: 64
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:59 am
Contacteer:

Bericht door blackbeast »

Met een 5/2 klep (5 aansluitingen, 2 standen) kun je een cilinder open en dicht sturen. Met een 3/2 klep alleen open. De cilinder moet op eigen kracht terug dicht. Dit kan door het gewicht van de flipper of door een cilinder met ingebouwde veer, een zogenaamde enkelwerkende cilinder. Met elastiek kan het natuurlijk ook.
Voordeel hiervan is dat je geen lucht verbruikt om de cilinder te sluiten en je dus minder opbrengst van je compressor nodig hebt.

"Echte" compressors, je weet wel, zo'n ding van een krappe meter lang met een tank van pakweg 50 liter, slaan netjes zelf af. Als je er over denkt een autobandencompressor te gebruiken, die doen dat niet. Daar zul je dus een drukschakelaar met een extra relais voor moeten gebruiken. Extra relais vanwege het vrij forse stroomverbruik van die compressors. De luchtopbrengst is trouwens vreselijk slecht. Ik heb er eentje staan om motorbanden op te pompen en dat gaat tergend langzaam.

Dikte van de cilinder... echt veel heb je niet nodig, bij 10 bar tilt een 25mm cilinder 50kg en een 50mm cilinder al 180kg.

Dat zijn zo even alle tips die bij me opkomen. Als je nog spullen zoekt, ik wil nog van een hoop pneumatiek af, al is de cilinder wat aan de grote kant voor je.

60mm pneumatische cilinder met een slag van 30 cm
electrische 5/2 klep
handbediende 3/2 klep
Alle aansluitingen 1/4" en 8mm slang.
CO2 reduceertoestel
69 bar veiligheidsventiel
11 bar veiligheidsventiel
2 stuks snelheidsregelventiel
snelontluchter
buffertankje
diverse slangen en koppelingen

€50 voor de hele berg, misschien zit er wat voor je bij.

Tom
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Tom, 50eu voor de hele bubs?

Verkocht.

Kenshee, het moet lukken dat ik cylinders heb die meer op jouw formaat zijn.Evenals kleppen. Ik lever met plezier een servogeschakelde klep, moet je niet rondzeulen met 24V.

Ook heb ik net bekeken dat het een optie is om met zo'n 12V compressortje iets te doen.Moet lukken(ben zelfs aan het denken aan een stercompressortje gebaseerd op een stuk of wat van die compressortjes)

Tom, de opbrengst is eigenlijk vrij goed, je moet alleen druk inleveren voor debiet.En da's ook iets wat je makkelijk kan oplossen met een buffertank.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
blackbeast
Berichten: 64
Lid geworden op: di jul 29, 2003 11:59 am
Contacteer:

Bericht door blackbeast »

Is prima Mario.

Kom jij naar de open dag op het ROC? Ik kom 's avonds wel even kijken (zonder robot) en kan dan de spullen meenemen.

Tom
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Ik ga kijken of ik nou een ant maak of featherweight.
Ik heb al best een hoop onderdelen voor een featherweight, maar toch heb ik nogsteeds een heleboel nodig en op dit moment heb ik maar iets van 65 euro ofzo :S.

(een zender wordt wel geen probleem, die ga ik denk ik krijgen van m'n ouders, leuke ouders ;) ). Maar wat raden jullie me aan, featherweight-pneumatiek of ant-pneumatiek?
Mijn school staat btw vol met draaibanken en frezen en meer van die leuke dingen
(ik studeer aan het vti brugge, best oude school, maar veel machines ;) ), dus om een ant-formaat cilinder te maken heb ik niet te veel problemen mee, tank ook niet echt, alleen klep.
Gebruikersavatar
Henning
Berichten: 618
Lid geworden op: do aug 07, 2003 12:03 am

Bericht door Henning »

mmmm, vergeet niet dat je naast ant-pnaumatiek ook nog, 3 servo's (micro's 20 a 35 eruro p/s) accu's ong 10 a 20 euro, ontvanger vanaf 40 euro nodig hebt.

dus zeg maar een buget van 200 euro, daarvoor kun je ook al bijna een feather weight bouwen.

Henning
TKR
Berichten: 320
Lid geworden op: zo jul 27, 2003 11:10 pm
Locatie: Maasland
Contacteer:

Bericht door TKR »

In principe kan je voor hetzelfde budget een even sterke feather in zijn klasse als een ant in zijn klasse maken.

Alleen al ga je het van de andere kant bekijken, een feather is groter en heeft meer kracht. Dus ermee spelen is naar mijn idee leuker.

Je geeft meestal ook een grotere show weg met feathers dan met ants.
Een feather flipper flipt andere feathers heel leuk ^_^
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]
Gebruikersavatar
kenshee
Berichten: 223
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 10:47 am

Bericht door kenshee »

Henning schreef:mmmm, vergeet niet dat je naast ant-pnaumatiek ook nog, 3 servo's (micro's 20 a 35 eruro p/s) accu's ong 10 a 20 euro, ontvanger vanaf 40 euro nodig hebt.

dus zeg maar een buget van 200 euro, daarvoor kun je ook al bijna een feather weight bouwen.

Henning
Een groot deel heb ik nog van vorige projecten, alleen microservo's en zenderset, pneumatiek kan ik met wat geluk zelf maken.
En btw, een feather gaat heus wel meer kosten dan 200 euro, even een klein voorbeeldje:
speedo's: 120 €
batterijen: liefst 2 sanyo 12 v packs: 100 €
wielen, metaal, klein gedoe: 50 €
pneumatiek: met een hoop geluk, zeg 80 €
zonder zender of lader al 350 €, dus das al aardig veel. Ik wil nou gwn redelijk vlug iets rijdends hebben, dus ik denk dat een ant op dit moment m'n beste gok is.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

ik bouw een feather daar heb ik nu alles voor behalve nog wat alu (kan ik gratis krijgen) en een co2 fles dat is wat ik mis en heb nog maar 80 eura ex zender maar jah dat is ook wel het duurst van een robot (behalve bij een heavy weight als je het met speedo's doet ) maar het moet makelijk lukken hoor een 200 euri feather
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Ik ben nu ook met een feather flipper aan het knutselen. Gewoon een fietspomp, drietapskraantje en een PVC buis als tank.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
kalme nelis
Berichten: 1708
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 8:37 pm
Locatie: wormer
Contacteer:

Bericht door kalme nelis »

...om dit topic weer nieuw leven in te blazen, zoals velen van jullie weten ben ik ook serieus aan het plannen van mijn feather, ik zit ook te denken aan gewoon een compressor te gebruiken om flesjes te vullen (deze fles(sen) moet ik nog aanschaffen) Ik heb wel al twee rammen die op 17 bar ieder 100 kg kunnen drukken. Over het aan te sluiten van de hele bups weet ik weinig tot niks, ik hoop Mario hierover nog uit te kunnen horen of met mijn materiaal nogmaals naar het zuiden af te reizen om tesamen met Mario HOEBA flippend in werking te krijgen. Dit heeft op zich geen haast aangezien ik eerst voor knappe speedo's wil kijken en wat rijdends te kunnen showen in Schagen (kan niks beloven btw) Ik heb kleppen liggen, moet ook hiervoor nog servo's aanschaffen om de knopjes in te drukken. Verder heb ik liggen de accu cellen die ik via Hard heb kunnen aanschaffen en ruitenwissermotoren die ik via Tom (WMC) heb verkregen. Zender+ontvanger heb ik lekker goedkoop te pakken gekregen slecht 50 eurotjes en hij is 7 kanaals en in goede staat...

Vraag is:

Wat raden jullie mij aan?

Alle tips zijn welkom (zowel serieus als niet serieus zolang het maar ontopic is)

alvast bedankt
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Op wielen na heb je zo te zien alles wat je nodig hebt.

Vraag aan Mario of ie je wil helpen met het aansluiten van de pneumatica nadat je een leuk frame hebt gebouwt, en ga er voor zou ik zeggen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Voor allen staat onze woonkamer open.

Maar da's een aanbod door Leo en Marien gesmaakt. Villa Puinzooi mag een hoop rommel zijn, we proberen goeie gastheer en vrouw te blijven.

(we kunnen wel hulp gebruiken om hier eens een enorme schoonmaak te houden)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Gebruikersavatar
boris
Berichten: 130
Lid geworden op: za aug 02, 2003 4:40 pm
Locatie: vijfhuizen ligt vlak bij haarlem en dat ligt weer bij amsterdam in de buurt
Contacteer:

Bericht door boris »

weet je wat kalme niels aan deze web site heb ik ook een heleboel vandaan gehaalt www.pneumatica.be daar staat op hoe die kleppen werken en dankzij dat kan ik ze nu ook zelf aansluitenenzovoorts.
gegroet boris
kijk op http://www.ap-clan.tk
kalme nelis
Berichten: 1708
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 8:37 pm
Locatie: wormer
Contacteer:

Bericht door kalme nelis »

...bedankt voor de tips, ik had niet gedacht zo snel al reacties te kunnen lezen...

Ook wielen heb ik al liggen (verschillende soorten zelfs) deze dienen alleen nog maar gedemonteerd worden van hun huidige gebruik :D