Pneumatiek

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
freekmeister
Posts: 2
Joined: Wed Jun 05, 2019 9:30 am

Pneumatiek

Post by freekmeister » Wed Jun 05, 2019 9:46 am

Beste leden,

Ik ga binnenkort aan mijn eerste robot beginnen, en die wil ik een beetje in de trans zoals dit maken: https://www.instructables.com/id/Phoeni ... bat-Robot/
Ik kan zelf via via voordelig pneumatische cilinders regelen alleen heb ik zelf nog niet heel erg veel ervaring met dit. Waar moet ik op letten bij het kopen van de cilinder?

Alvast bedankt!

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Pneumatiek

Post by flex » Wed Jun 05, 2019 1:49 pm

De gemiddelde perslucht cilinder is bedoelt tot een bar of 10 te gebruiken.
Kleppen e.d. geldt het zelfde voor. Een compressor in de robot... vaak geprobeerd eigenlijk altijd gefaald.
Dus een CO2 fles er in met een reduceer. Zo'n reduceer is nog wel eens lastig te vinden dan wel overdreven groot/zwaar.
Er zijn 'paintball flesjes' met aangebouwde reduceer (mooi compact). Geen idee echter welke dus die op afgesteld staan/kunnen worden.
Voor de rest qua cilinder zelf... Kijk naar hoeveel gas je aan boord kan krijgen. kijk naar wat voor kracht en slag lengte je nodig hebt voor je wapen en kijk hoeveel keer je dan, theoretisch, je wapen kan gebruiken. Vind je dit te weinig moet je de kracht (druk/diameter) of de slag lengte aanpassen.
Het gebruik van een dubbelwerkende cilinder, enkelvoudig aangesloten (externe veer retour) dan wel een enkel werkende cilinder (met voor de zekerheid nog steeds een extra retour veer) is het meest verbruik efficiënt. Je hebt dan geen gas nodig om de cilinder weer in te trekken.
Flippers moet je een hoge flow geven. Dus grote aansluitingen (3/8"?) en dikke slangen en een fors ventiel. Je zou zelfs kunnen kijken de aansluiting in de cilinder nog iets uit te boren. Vaak is de doorlaat in de body vrij klein tov de slang maat.

Sterkte :)
Niels
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek

Post by maddox » Thu Jun 06, 2019 6:40 am

Ik heb het bouwverslag van Phoenix gelezen.

De zuiger die gebruikt word lijkt een "old school" lagedruk zuiger, zoals Flex vermeld, normale werkdruk tot 10 bar.
De persluchtdruk wordt geleverd door een 16oz -480 gram- paintball CO2 fles. (geen compressor waar je een luchtband mee oppompt)

De stuurklep is de goede vertrouwde 1/2 bsp Burkert 5404.
Het speciale aan deze klep is dat die voor 50 bar werkdruk is gebouwd, en die kan veel hogere drukken weerstaan.

Volgens de bouwer heeft Phoenix een hefkracht van 2700lbs= 1100kg.
Oppervlakte zuiger in cm² * druk in bar= hefkracht. Ergo 3,15*3,15*3.14*10=311,5kg.

Ergens klopt de som niet.

Maar de foto's geven ook geen reduceerventiel weer.
Een manometer op de flesafsluiter, een dikke RVS bolkraan om het systeem af te sluiten, een T stuk om een afblaasventiel of overdrukventiel op te plaatsen en de Burkert 5404.

Conclusie. Phoenix gebruikt een "Full pressure" systeem, waarbij de CO2 op de volle druk uit de tank gebruikt wordt.
Oftewel, bij 20°C 55 bar.
Vandaar ook de 2/2 klep die 50 bar werkdruk heeft.
En dat komt al een stuk dichter in de buurt van de getallen.

3,15*3,15*3,14*55=1700 kg.
En dat is plausibel.
Met een hefboomverhouding van 1 op 1,5 gaat de "spatel" 15cm omhoog. Wat kan kloppen volgens het testfilmpje. En dan heb je 1100kg op de spatel.


Het enige dat we dan moeten "veranderen" is de oorsprong van de zuiger. Het zou een oude hydraulische zuiger kunnen zijn, want lagedruk zuigers gebruiken met 50 bar werkdruk... Dat geeft brokken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests