Stuurtechniek (electronica)

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Tue Jan 13, 2004 11:49 am

Skeletal Lord wrote:@docproc (in de hoop dat je reactie niet als vervolg op die van bugs was)
Kan je er voor de zender een punt als 0 instellen ?
Is de ping sterk genoeg om van de zender naar de bot en terug te gaan zonder versterkt te worden bij de bot?
Blijkbaar moet ik dus in het vervolg smileys gebruiken om duidelijk te maken dat dit een poging tot sarcasme was.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Tue Jan 13, 2004 12:24 pm

Ik ben wel geintereseerd in de electronica van KITT :)

Niels

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Tue Jan 13, 2004 12:31 pm

Met een ping bedoel ik dat de zender een signaal uitzend die door de bot opgevangen wordt en dat de bot dan weet waar het signaal vandaan komt.
Dus stel je neemt een bak met water en je laat er een druppel in vallen dan ontstaan er golven. Als die golven dan de kant raken kaatsen ze terug.

@ Niels even kijken of ik de theorie van zo'n gyro begrijp..
Bot rijdt vooruit terwijl niks gebeurd totdat hij een tik krijgt dan merkt de gyro dat door enerzijds een vertraging of anderzijds een versnelling te registreren.
Als deze draaiing in graden( vb +25 graden) uitgedrukt zou kunnen worden en je op je remote 90 rechts aan zou geven dat de bot er 25 vanaf haalt om toch op de de door jouw beoogde koors te blijven?

Klinkt logisch in ieder geval, hopen dat het ook zo logisch is.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Jan 13, 2004 2:13 pm

Het probleem van een gyro is dat je het signaal moet integreren om het als een positie bepaling te gebruiken. Deze sensoren hebben alleen een enorm verloop en last van wat ruis, dus je integreerd deze fouten mee. Je zal je 0 punt dus door de hele arena zien driften :)
Het probleem van een 'ping' zoals jij dat noemt is dat er 2 weg communicatie nodig is. Dat is voor zover ik weet binnen robotwars niet toegestaan.

De enige oplossing die me enigzinds realistisch lijkt is dat je 2 infrarood bakens naast de arena hangt en met behulp van een draaiende sensor de hoek met deze 2 bakens probeerd te bepalen.

Een andere mogelijkheid is zoals de besturing van de UFO van Leo, met een enkele baken waarbij de besturing anders reageerd. Je kan de robot dan van je af of naar je toe of links/rechts laten bewegen. Dit is wat de meltybrains ook doen.
Ik heb er wel eens aan zitten denken om een meltybrain spinner te maken, maar dan met een aantal optische sensoren waarbij ik een autocorrelatie analyse op het signaal toe pas. Dit lukt alleen als je sensoren hard rond draaien... dat zou je dan moeten maken. Dit zal ook wel wat drift hebben, maar hopelijk niet al te veel :P

Als je geen idee hebt waar ik het nu over heb, dan kan ik je afraden om er mee door te gaan.

EDIT: ohja.. de meeste gyro's kunnen de klappen binnen robotwars niet eens registreren, ze verzadigen. Dan ben je dus ook je referentie meteen kwijt, als ze al niet stuk gaan :)

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Jan 13, 2004 6:23 pm

En toch zou ik een systeem waarbij de zender als referentie voor richtingsbepaling in sommige gevallen superhandig vinden.

Zoals bij Full Boddy spinners bijvoorbeeld. t.o.v. jouw positie blijft linksaf altijd linksaf, rechtsaf altijd reschtsaf, etc.

Toch eens een keer mijn schotel meenemen naar een event of zo, is wel lachen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Wed Jan 14, 2004 8:49 pm

k Bedankt voor jullie reacties ik heb voorlopig weer even genoeg stof tot nadenken.

@ leo-rcc ik ben idd van plan om een soort fbs te maken. en dan is het zeer handig om links links te laten blijven en rechts rechts...

Greetz

Skel

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Jan 15, 2004 2:44 pm

kitt is veel te traag.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Fri Jan 16, 2004 2:41 pm

Maar KITT heeft wel kwaadaardige ruitenwissers, onderdelen gebruikt voor de oorspronkelijke werecar. Of raken jullie me nu kwijt....

Maar ontopic, ben ik gewoon heel benieuwd. Heb er alleen wel heel veel bedenkingen bij. Maar ik wil wel graag eens zien hoe het werkt.....

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Sat Jan 17, 2004 7:35 pm

hmmz zoals het ernu uitziet komt er gewoon markereing op de bot zelf en draai ik de pook op mijn remote wat bij...
Heb is geinformeerd naar een gyro bij een of ander fiber optic bedrijf maar dat ding was 3400 dollar dus ver buiten de begroting...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sat Jan 17, 2004 8:50 pm

Kan je uitleggen wat je van plan bent? Ik begrijp niet wat je bedoeld.

Een losse gyroscopische rotatie sensor kost trouwens zo'n 40 Euro. Een kompleter regelaar inclusief sensor kost ongeveer het zelfde :). Ik geloof dat Mario er nog eentje had liggen.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun Jan 18, 2004 12:09 pm

En wat als je een paar radar systemen gebruikt (zoals die voor in de achterbumper van auto's bv) en die in de X en Y richting op je robot zet. Als het goed is kan je dan bepalen hoever je van de wanden af bent en daar mee ook de positie in de arena. en mischien ook waar de andere robots zijn.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Sun Jan 18, 2004 1:04 pm

Om je positie in de arena te bepalen kun je beter ook de z as meenemen. Zeker als je een goeie flipper tegenover je hebt. :)
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
peter
Posts: 24
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:55 pm
Location: Enschede
Contact:

Re: Stuurtechniek (electronica)

Post by peter » Fri Apr 23, 2004 9:17 am

Skeletal Lord wrote:Ik wil voor mijn bot in ontwikkeling een -volgens mij - niet eerder gebruikt besturings systeem toepassen.
Ik vroeg me af of je al verder was gekomen?
Zelf was ik van plan voor onze robots iets vergelijkbaars te maken of zijn er andere besturingssystemen dan
1:relais
2:tank
3:mixed

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Apr 23, 2004 11:00 am

Peter, relais zijn de truk om met kleine stroompjes veel grotere stromen te schakelen.Oftewel het zijn drukknoppen met een electrische vinger.
Hun volledig electronische broers, transistoren,thyristoren en dergelijke doen dat ook, maar dan zonder bewegende delen.
Relais word over het algemeen aanzien als goedkope manier om de motoren aan te sturen, en sommige speedo's gebruiken nog steeds relais om het ompolen te doen.De Electronizes en de iets goedkopere 4QD NCC reeks doen het zo.Ook Docproc heeft een speedo met in dit geval enorm sterke(en dure) relais gemaakt.Zeker niet goedkoper dan een gekochte speedo, wel degelijker, en met het bijkomende voordeel dat zelfs met uitgebrande eindtrappen je nog weg kan geraken-als alles volgens plan gaat.

maar puur op besturingsmogelijkheden van robots.Niks te maken met de electronica waarmee je dat wil doen.

Tankstyle steer is de simpele methode om met 2 speedo's een bobcat of tank na te doen.Je 2 joysticks op de zender zijn dan elks voor 1 kant van de robot voor- en achteruit.

Mixed is alleen een manier om de 2 signalen zo te lezen, mengen en naar de speedo's te sturen dat je met 1 pook, die X en Y assen heeft gasgeven en sturen kan doen.

De andere gekende manier om te sturen, carstyle is zoals elke wagen het doet.Voorbeeld hiervan is Onslaught, of de nieuwe creatie van de kerels van BammBamm.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
peter
Posts: 24
Joined: Tue Mar 23, 2004 7:55 pm
Location: Enschede
Contact:

stuurtechniek (software)

Post by peter » Fri Apr 23, 2004 11:22 am

Het is duidelijk dat electronica in eerste instantie niets met stuurtechniek te maken heeft.
Kijk, de speedcontrolers zijn hier al gemaakt. Via de RC kan ik kiezen voor tank/mixed besturing.
Waar ik mee bezig ben (net als Skeletal Lord) is de tweede instantie. Ik plak een processor tussen de ontvanger en speedcontrollers en ik kan alles doen wat ik wil,.... maar wat wil ik, wat is nu een betere manier van besturen dan simpel tank/mixed.
Suggesties....

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests