Stuurtechniek (electronica)

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Stuurtechniek (electronica)

Post by Skeletal Lord » Sat Jan 10, 2004 9:43 pm

Ik wil voor mijn bot in ontwikkeling een -volgens mij - niet eerder gebruikt besturings systeem toepassen. Vraag is nu dus is dit mogelijk en zo ja hoe .. op deze link http://skel.web1000.com/botparts/stuur1.gif is het plaatje te vinden dat ik ruw geschetst heb.
Het uitgangs punt is dus dat vooruit altijd vooruit blijft ongeacht de positie van de bot.
Punt waar ik op vast loop is:
Is er een stukje electronica dat de richting kan bepalen van een inkomend signaal ?

Hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen en als er nog vragen zijn leave a message after the beeb...


Ow ja nog even iets anders weet er iemand een bedrijf dat kogellagers fabriceerd en dan met name druklagers.?


<beeb>

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Sat Jan 10, 2004 9:45 pm

Als ik op die link klik kom ik bij http://www.paysforsurveys.com/ uit.

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Sat Jan 10, 2004 9:46 pm

vreemd een moment kijk het even na..

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Sat Jan 10, 2004 9:47 pm

probeer het nog is moet werken nu ...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sun Jan 11, 2004 9:57 pm

Ik snap het tekeningetje niet helemaal... Je wil een systeem waarbij de positie van je stick de positie in de arena bepaald? Dus als je de stik in de linker bovenhoek duwt, dan gaat je robot naar de linker bovenhoek van de arena? Je weet dat er ook ronde en zeshoekige arena's bestaan???

Zoals je het tekend heb ik ook nog de indruk dat je robot 3 vrijheids graden moet hebben (Vooruit-achteruit, links-rechts en draaien). Nou is een van mijn vele projectjes daar toevallig op gericht, maar dat houd nog niet in dat het practisch haalbaar is, laat staan handig :)

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Mon Jan 12, 2004 11:53 am

hmmz zes hoekig 8 hoekig 1287000 hoekig moet geen bal uitmaken. mijn control unit moet er een beetje uit gaan zien als zo'n draaizwendel waarmee je ramen open draait. dus als je op je afstands bediening het hendeltje naar boven draait dat je robot naar voren rijd. alsje het hendeltje naar links draait dat de robot naar links rijd.
Als dus je wielen om de vertical as 360 kunnen draaien zoals in mijn ontwerp heb je dus alleen vooruit nodig.
hoop dat dit iets uitmaakt.
grootste vraag nog steeds is er een ping systeem dat richting kan bepalen ?

Skel

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Jan 12, 2004 3:42 pm

Code: Select all

stefan@ididntdoit:~$ ping richting-systeem
ping: unknown host richting-systeem
blijkbaar niet :)
Sorry hoor.. maar denk je nou echt dat je zoiets even ergens vandaan toverd? Soortgelijke systemen worden bijvoorbeeld gebruikt in y-pout : http://www.teamwhyachi.com/ypout.htm
alleen draaid deze rond. Dit zijn zogenaamde "meltybrain" spinners.
De truuk is om een referentie punt te verkrijgen. Dit wordt soms gedaan met een infrarood bron die de bestuurder vanaf zijn positie naar de robot laat schijnen. Ik zie zelf het voordeel niet zo in een dergelijke besturing als je niet zo'n soort robot maakt.

Je zult het alleen zelf moeten maken, nietmand heeft dat kant en klaar liggen.

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Jan 12, 2004 5:03 pm

Skeletal Lord wrote:grootste vraag nog steeds is er een ping systeem dat richting kan bepalen ?
Jawel hoor, ik heb dat hier liggen tussen de electronica van KITT en de hardware van C3PO.

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Mon Jan 12, 2004 5:33 pm

je kan natuurlijk ook met een kompas doen... en dan op je zender een klop die je op noord af moet stellen om ook te zorgen dat al je het pijltje van je af doet dat de bot van je af gaat..

maarja.. met een stel elektomotoren(lees elektro + vaste magneten) stalen frame, en hoop andere troep is je kompas natuurlijk snel gestoord

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Post by Cavecrusher » Mon Jan 12, 2004 7:54 pm

blijf dus altijd in de richting van z'n eigen motoren rijden :D

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jan 12, 2004 8:02 pm

Die Y-pout is maar een vage aandrijving hoor, en dan druk ik me eufemistisch uit. :wink:
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Jan 12, 2004 8:18 pm

Nu ik er over nadenk... hetgeen skeletal wil moet best te doen zijn.

Mijn vliegende schotel is ook zoiets dat bestuurd word vanuit de richting van mijn (infrarood) zender. Van mij af is altijd recht van mij af, links is altijd links, rechts altijd rechts en naar me toe is auw. :wink:
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Mon Jan 12, 2004 9:27 pm

Leo, maar dat is een vrije ruimte apperaat, en geen arena met tig stoorbronnen, willekeuige rotzooi en klappen op de kop.

Je zou het kunnen doen met een HF peilzender, zodat je een vaste referentie naast je eigen zender gebruikt (je hebt aan 1 extra zender genoeg als je zelf heel erg stil kunt staan), maar vraag eens (mits je bij Mentorn mee wilt doen) of deze zender buiten de controlbox mag staan, iets wat volgens mij de betrouwbaarheid wel eens kan verhogen.

Verder wens ik je er veel succes mee, ik zelf zou me niet in zo'n avontuur storten.
Euhm...

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Tue Jan 13, 2004 10:05 am

hmmmz jah bedankt kasap ...
Hoofddoel is eigenlijk om "ultieme wendbaarheid" te hebben.
Ook wilde ik eigenlijk wat anders dan het standaard 2*bosch in tankbesturing etc....
Aan het kompas heb ik ook wel is gedacht idd ook al is gevraagd zelfs hier maar idd is de storing gigantisch in zo'n werkruimte.
Het infra-rood moet precies op je bot schijnen en de betrouwbaarheid is(lijkt mij) niet zo groot.
Toen leo-rcc met het idee kwam om een ping te gebruiken leek me dat ideaal.

@docproc (in de hoop dat je reactie niet als vervolg op die van bugs was)
Kan je er voor de zender een punt als 0 instellen ?
Is de ping sterk genoeg om van de zender naar de bot en terug te gaan zonder versterkt te worden bij de bot?

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Tue Jan 13, 2004 11:27 am

Wat versta jij onder een ping ????

Ik zou gewoon een gyro gebruiken, dan heb je namelijk geen referentie
nodig, maar kan je gewoon de draaiing berekenen. Voor melty brain spinners zijn gyro's te traag, maar voor jou idee zou het wel kunnen werken.

Het lijkt me overgens dat de complexiteit van je oplossing in geen verhouding staat tot de voordelen, maar het lijkt me leuk om dit systeem een keer in werking te zien.

Niels

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests