Page 4 of 8

Posted: Mon May 07, 2007 9:13 pm
by MJM
Met 2 ruitenheffers als aandrijving (in Brussel getest) ben ik niet tevreden; op 24 Volt te langzaam en te heet, op 12 Volt nog langzamer. Ik wil een sterke aandrijving (ook voor publieksbots) voor een Feather (24 V) en een Raptor (12 V). Deze moet het liefst in een flinke rijsnelheid resulteren en eventueel aanpasbaar zijn tot een groot aandrijfkoppel. Welke motoren en tandwielen zijn bruikbaar? Kan iemand kant-en-klare sets leveren of een tekening (papier, CAD) met onderdelenlijst?
Ook niet onbelangrijk: Welke motoren en tandwielen zijn NIET bruikbaar?

Posted: Tue May 08, 2007 5:59 am
by maddox
Waarom 24V voor een feather? Dat beperkt je mogelijkheden qua speedo tot electronizes of duurder.

De MSR aandrijvingen van Inventor zijn de meest makkelijk te maken en/of te verkrijgen reducties. Single stage en zeer krachtig op 12V. Maar dan hik je wel aan met Speed 900 of soortgelijke motoren.

Ander kom je bij de 2 traps reducties, die de lichter in gewicht speed 700 klasse , of zelfs nog kleiner kunnen gaan.

Het enige ik zou vermijden zijn kunststof tandwielen. (alhoewel ze in Nebelwerfer prima werk leveren)

Posted: Tue May 08, 2007 11:33 am
by Mischa
Wellicht zijn de aandrijvingen zoals ik die gebruik, maar dan met een zuiniger type motor, een optie. Met een tragere motor, zeg 6500 rpm in plaats van 18000, kan de overbrenging in één trap. De wielen zoals ik ze in PusheR heb zijn zelf gemaakt en in klein serie te maken.

Mogelijk is de ophangplaat wel machinaal te maken. (niet door mij)

Voor motoren is nog steeds de speed 900 een optie. Welke zuinigere en eventueel iets zwakkere motoren bruikbaar zijn, daarover mogen anderen hun mening geven.

Ik heb de bandjes momenteel in een iets grotere maat in huis. Daarvoor ga ik weer een zelfde type velg maken.

Posted: Tue May 08, 2007 11:55 am
by leo-rcc
Speed 720 BB torque is een mooie lichtgewicht optie voor een single stage. Maar die motoren zijn niet echt goedkoop.

Viper XXL's zijn weer wel goedkoop en nog seeds single stage te doen maar wel veel zwaarder.

De Speed 900 BB torque van Graupner zit daar net tussen in, net onder de specs van de Viper XXL, maar weer ruim boven die van de Speed 720 BB torque.

Nebelwerfer gebruikt reguliere speed 700's nu ipv de Turbo C's om wat kalmer aan te doen met de accus, en een 2 stage reductie.

Posted: Fri Jun 08, 2007 8:04 pm
by MJM
leo-rcc wrote:Speed 720 BB torque ... Speed 900 BB torque van Graupner
Beide voor € 39,95 bij Toemen, is dat de beste deal?
Oeps: www.albatros.ws: 31,40

Posted: Fri Jun 08, 2007 10:10 pm
by Mischa
Goede ervarig met albatros :wink:

Posted: Sat Jun 09, 2007 12:14 pm
by MJM
Mooi, dan bestel ik er 3 bij Albatros, Mechelen.

Posted: Sat Jun 09, 2007 12:55 pm
by maddox
Welke motoren, de speed 900's of de 720 BB torque?

Want anders, we hebben nog gloedniuewe Bb torque's liggen

Posted: Sat Jun 09, 2007 1:29 pm
by MJM
De 720

Posted: Tue Nov 11, 2008 10:43 pm
by flex
vraag voor de kenners....
Ik heb hier een AC motor. Zowel de strator als ook het anker zijn gewikkeld. het anker werkt via koolborstels.
Nu wil het probleem dat er een hele zwaare vonkbrug festijn ontstaat tussen de 2 koolborstels. ik heb de kool aanslag al van de, uh, collector? gehaald. maar het vonken blijft. de motor draait overigens wel.
Iemand ideen hoe het hevige vonken is te verhelpen? De koolborstelhouders e.d. zijn nog netjes in orde. De koolborstels zijn wel bijna op. nog een mm of 3 voor hij niet meer verder wil.

Posted: Wed Nov 12, 2008 9:42 am
by KASAP
Meestal zijn de koolborstels dan te ver op.
Te weinig veerdruk -> te veel vonkvorming.

Posted: Sat Nov 15, 2008 5:06 pm
by MJM
Terwijl ik bij Conrad kijk om een paar transmissiemotoren te bestellen zie ik dat zij een klein deel van het assortiment van http://www.mfacomodrills.com/ leveren. MFA verkoopt vanuit Engeland dus nog meer.

Posted: Sun Mar 01, 2009 10:30 am
by Michel
Ik heb even, ondankt als je hem weet niet een moeilijke berekening is,
even een site (met dank aan Inventor) om van de mm band en rpm naar km per uur te komen.

http://86.91.122.224/calculator/

Posted: Sun Mar 01, 2009 12:51 pm
by Bugs
Dit is een prima programmatje om units om te zetten:
http://joshmadison.com/article/convert-for-windows/

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Posted: Mon Dec 19, 2011 5:53 pm
by Mischa
Mensen ik word oud. Ik ben de berekeningsformule voor transmissies kwijt en ik zoek me rot op internet maar kan het niet vinden. Hoe bereken je vertragingen met tandwielen? Stel, van een t12 tandwiel op de motor naar een t40 met daarop een t12 op dezelfde as weer naar een t30 met daarop een t12 op dezelfde as en dan nogmaals naar een t30 bijvoorbeeld, een meertraps vertraging dus. Geef de eerste t12 bijvoorbeeld eens een rpm van 1000, hoe bereken ik dan de rpm van de laatste as? En hoe gaat die formule in omgekeerde richting, dus wanneer ik wel de rpm van de laatste as weet, maar terug wil rekenen naar de rpm van de motor?

Alvast dank!