Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon May 07, 2007 9:13 pm

Met 2 ruitenheffers als aandrijving (in Brussel getest) ben ik niet tevreden; op 24 Volt te langzaam en te heet, op 12 Volt nog langzamer. Ik wil een sterke aandrijving (ook voor publieksbots) voor een Feather (24 V) en een Raptor (12 V). Deze moet het liefst in een flinke rijsnelheid resulteren en eventueel aanpasbaar zijn tot een groot aandrijfkoppel. Welke motoren en tandwielen zijn bruikbaar? Kan iemand kant-en-klare sets leveren of een tekening (papier, CAD) met onderdelenlijst?
Ook niet onbelangrijk: Welke motoren en tandwielen zijn NIET bruikbaar?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue May 08, 2007 5:59 am

Waarom 24V voor een feather? Dat beperkt je mogelijkheden qua speedo tot electronizes of duurder.

De MSR aandrijvingen van Inventor zijn de meest makkelijk te maken en/of te verkrijgen reducties. Single stage en zeer krachtig op 12V. Maar dan hik je wel aan met Speed 900 of soortgelijke motoren.

Ander kom je bij de 2 traps reducties, die de lichter in gewicht speed 700 klasse , of zelfs nog kleiner kunnen gaan.

Het enige ik zou vermijden zijn kunststof tandwielen. (alhoewel ze in Nebelwerfer prima werk leveren)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Tue May 08, 2007 11:33 am

Wellicht zijn de aandrijvingen zoals ik die gebruik, maar dan met een zuiniger type motor, een optie. Met een tragere motor, zeg 6500 rpm in plaats van 18000, kan de overbrenging in één trap. De wielen zoals ik ze in PusheR heb zijn zelf gemaakt en in klein serie te maken.

Mogelijk is de ophangplaat wel machinaal te maken. (niet door mij)

Voor motoren is nog steeds de speed 900 een optie. Welke zuinigere en eventueel iets zwakkere motoren bruikbaar zijn, daarover mogen anderen hun mening geven.

Ik heb de bandjes momenteel in een iets grotere maat in huis. Daarvoor ga ik weer een zelfde type velg maken.
Hoe dan?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue May 08, 2007 11:55 am

Speed 720 BB torque is een mooie lichtgewicht optie voor een single stage. Maar die motoren zijn niet echt goedkoop.

Viper XXL's zijn weer wel goedkoop en nog seeds single stage te doen maar wel veel zwaarder.

De Speed 900 BB torque van Graupner zit daar net tussen in, net onder de specs van de Viper XXL, maar weer ruim boven die van de Speed 720 BB torque.

Nebelwerfer gebruikt reguliere speed 700's nu ipv de Turbo C's om wat kalmer aan te doen met de accus, en een 2 stage reductie.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Fri Jun 08, 2007 8:04 pm

leo-rcc wrote:Speed 720 BB torque ... Speed 900 BB torque van Graupner
Beide voor € 39,95 bij Toemen, is dat de beste deal?
Oeps: www.albatros.ws: 31,40
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Fri Jun 08, 2007 10:10 pm

Goede ervarig met albatros :wink:
Hoe dan?

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Jun 09, 2007 12:14 pm

Mooi, dan bestel ik er 3 bij Albatros, Mechelen.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jun 09, 2007 12:55 pm

Welke motoren, de speed 900's of de 720 BB torque?

Want anders, we hebben nog gloedniuewe Bb torque's liggen
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Jun 09, 2007 1:29 pm

De 720
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Tue Nov 11, 2008 10:43 pm

vraag voor de kenners....
Ik heb hier een AC motor. Zowel de strator als ook het anker zijn gewikkeld. het anker werkt via koolborstels.
Nu wil het probleem dat er een hele zwaare vonkbrug festijn ontstaat tussen de 2 koolborstels. ik heb de kool aanslag al van de, uh, collector? gehaald. maar het vonken blijft. de motor draait overigens wel.
Iemand ideen hoe het hevige vonken is te verhelpen? De koolborstelhouders e.d. zijn nog netjes in orde. De koolborstels zijn wel bijna op. nog een mm of 3 voor hij niet meer verder wil.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Wed Nov 12, 2008 9:42 am

Meestal zijn de koolborstels dan te ver op.
Te weinig veerdruk -> te veel vonkvorming.
Euhm...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Nov 15, 2008 5:06 pm

Terwijl ik bij Conrad kijk om een paar transmissiemotoren te bestellen zie ik dat zij een klein deel van het assortiment van http://www.mfacomodrills.com/ leveren. MFA verkoopt vanuit Engeland dus nog meer.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
Michel
Posts: 79
Joined: Sat Nov 29, 2008 11:07 am
Location: Nieuwkoop

Post by Michel » Sun Mar 01, 2009 10:30 am

Ik heb even, ondankt als je hem weet niet een moeilijke berekening is,
even een site (met dank aan Inventor) om van de mm band en rpm naar km per uur te komen.

http://86.91.122.224/calculator/

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sun Mar 01, 2009 12:51 pm

Dit is een prima programmatje om units om te zetten:
http://joshmadison.com/article/convert-for-windows/

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Mischa » Mon Dec 19, 2011 5:53 pm

Mensen ik word oud. Ik ben de berekeningsformule voor transmissies kwijt en ik zoek me rot op internet maar kan het niet vinden. Hoe bereken je vertragingen met tandwielen? Stel, van een t12 tandwiel op de motor naar een t40 met daarop een t12 op dezelfde as weer naar een t30 met daarop een t12 op dezelfde as en dan nogmaals naar een t30 bijvoorbeeld, een meertraps vertraging dus. Geef de eerste t12 bijvoorbeeld eens een rpm van 1000, hoe bereken ik dan de rpm van de laatste as? En hoe gaat die formule in omgekeerde richting, dus wanneer ik wel de rpm van de laatste as weet, maar terug wil rekenen naar de rpm van de motor?

Alvast dank!
Hoe dan?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests