Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by maddox » Mon Dec 19, 2011 6:39 pm

De motor loopt 1000 rpm

van 12 naar 40 tanden (module maakt niet uit in deze berekening) aangezien elke tand er 1 meeneemt van het andere tandwiel zal het 40 tandwiel dus 40/12= 3.334 keer minder toeren maken dan het 12 tands. (da's dus 333 rpm)

Dan gaan we de 2de trap op dezelfde manier berekenen. 30/12 = 2.5

333/2.5= 133,32 rpm op de uitgaande as van die gearbox.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Mischa » Mon Dec 19, 2011 9:06 pm

Ok zover was ik eigenlijk ook al, maar uiteindelijk krijg je toch zoiets als 1:nogwat? Dus die 1:333 en twee keer 1:2,5, tel je die dan bij elkaar op of vermenigvuldig je die? Dat was eigenlijk mijn vraag, maar ik ben het in zoverre kwijt dat ik niet eens de vraag meer goed weet te formuleren!

Ik ben weer eens bezig met een mechaniekje voor een kermisattractie en ik kom uit op een ritverloop van 6 rondjes. Dat is te weinig. Nu heb ik er één trap vertraging tussen gezet en kom ik uit op meer dan 30 rondes, en dat is weer te lang! Om niet elke keer het mechaniek opnieuw te moeten bouwen (dat heb ik nu al vijf keer gedaan) wil ik er gewoon een simpele berekening op los laten. Deze kan ik dan ook in het vervolg gaan gebruiken voor de volgende projecten.

Alvast dank maar weer!
Hoe dan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by maddox » Mon Dec 19, 2011 9:33 pm

De uitgaande as van de beschreven vertraging doet 8.3 keer minder omwentelingen dan de aangedreven kant. Trappen met elkaar vermenigvuldigen.

Dus, ik heb een foutje berekend in mijn eerste trap. 't Is geen 333 rpm, maar 300 en 300/2.5= 120
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by flex » Mon Dec 19, 2011 9:40 pm

*Mario zit fout met z'n 333tpm

elke trap verhouding vermeenigvuldig je.
Dus 3.334*2.5 = 8 1/3
dus 1000/ 8 1/3 = 120 tpm

(((1000*12)/40)*12)/30=120

maar ook: i=(12*12)/(40*30)

Komt er op neer dat je dus gewoon staps gewijs vermeenigvuldig en deelt. de motor maal het aantal tanden aan z'n as gedeeld door het aantal tanden van het tegen tandwiel. en zo verder.

Wat je eerst wilt weten is de algemeene overbrengings verhouding.
Dus motor toerental / gewenst output toerental.
En dan kijken hoe je uitkomt.

dus i=1000/120 = 8 1/3.
Dan kijk je hoe je tandwielen uitkomen. 1 trap kom je op een belachelijke 50:6 bv maar doe je bv een 2:1 er als trap in dan hep je 8 1/3 / 2 dus 4 1/6. en dat is gewoon stoeien met de beschikbare tandwielen.
om te kijken hoe je uitkomt.
Is ook makkelijk in een spreadsheet te gieten...
als je wil kan ik morgen er wel 1 opzetten en doormailen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Flatliner
Posts: 159
Joined: Wed Mar 23, 2005 2:38 am
Location: Germany
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Flatliner » Wed Dec 21, 2011 11:38 am

In the GRA download-section you can find
"Hilfsprogramme für Konstruktion (Getriebe, ...)"
http://forum.roboteers.org/filebase_ent ... 70060d4d85
It´s an exel-sheet for calculating Gearboxes,Belt drives and pneumatic tubes.
Very useful, made by BatBoy
www.wettkampfroboter.de

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Mischa » Fri Apr 18, 2014 11:46 am

De bekende Bosch 750 doet volgens de specs (zoals ik ze even vlug gevonden heb) op 24v 3300rpm 2.2nm tot 11.0nm.

Over dat laatste gaan mijn vragen, wat houd die nm (Newton Meter?) in en waarom deze twee waarden? Is de eerste zonder belasting en de tweede bij uiterste belasting?

Wat wordt de rpm van de Bosch 750 bij 36 v en wat voor gevolgen heeft dit voor die nm? Is daar een simpele formule voor?

Als ik een vertraging van zeg 1:2 op de motor maak, halveer je de rpm, maar wordt de nm waarde dan twee keer zo groot?

Sorry voor deze vragen die na 10 jaar robotbouwen eigenlijk toch wel basiskennis zouden moeten zijn!

en daar nog een vraag aan toegevoegd, hoe kan ik de nm berekenen voor bv graupner motoren wanneer de nm niet gegeven is. Deze gegevens heb ik; http://homepage.ntlworld.com/edward.mat ... aupner.htm
Hoe dan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by maddox » Fri Apr 18, 2014 2:48 pm

Ge hebt de juiste interpretatie. 2.2Nm is de kracht die de motor heeft bij nominaal gebruik, 11Nm is de kracht als de motor geblokkeerd is.

Het toerental van een gelijkstroom permanent magneet motor is recht evenredig met de voltage.
Dus als de bosch 750 3300 rpm maakt op 24V, dan loopt die dus 3300*1.5 op 36V, ergo 4950rpm.

Een reductie van 2 op 1 halveert het toerental en verdubbeld het koppel.

En het koppel berekenen is waarschijnlijk wel mogelijk, alhoewel dat van meer factoren afhangt dan alleen voltage en amperage. Ook de doorsnede van de motor en de kracht van de magneten heeft er veel invloed op.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Mischa » Fri Apr 18, 2014 4:04 pm

Bedankt voor de antwoorden zover!

Ik had echter graag ook geweten of de verhoging van 24 naar 36 volt ook invloed heeft op het koppel.

Graag zou ik ook van enkele gangbare types Graupner motoren dat koppel willen weten, is dat ergens te vinden als het niet te berekenen is? Of is het redelijkerwijs in te schatten op basis van de gegevens die ik wel heb?
Hoe dan?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by maddox » Fri Apr 18, 2014 4:27 pm

De overgang heeft ook invloed op het koppel. Het koppel is recht evenredig aan het amperage dat opgenomen wordt, en da's door de voltageverhoging ook hoger.

Voor ons, je kan er van uit gaan dat de speedo's de amperes begrenzen en dus ook het koppel.

En neen, ik kan geen idee vormen over het koppel van de kleinere motoren.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by inventor » Sat Apr 19, 2014 9:38 am

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by maddox » Sat Apr 19, 2014 10:41 am

'k Ken die motoren. Deftige industriestandaard.

Ze hebben 3 nadelen voor ons. Voor het vermogen lomp zwaar en groot. En het prijskaartje voor een particulier is ook pijnlijk.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by leo-rcc » Sat Apr 19, 2014 3:40 pm

Het ging om de calculatie, niet om de motoren op zich.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Mischa » Sat Apr 19, 2014 7:15 pm

Tja, dan weet ik nog steeds niet wat ik in moet vullen... Stel ik pak de speed 820 race, 24000 rpm 20v 2,5A 21,3A; http://homepage.ntlworld.com/edward.mat ... aupner.htm

De link door jou gegeven vraagt hp, w of kw.

Wanneer ik de Bosch 750 invul, 3300 rpm en 750w dan geeft de calculator 2.17 nm.
Hoe dan?

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by MJM » Sat Apr 19, 2014 7:59 pm

Mischa, zonder precies jouw vragen te beantwoorden kan ik wel zeggen dat het motor-rekenblad (motor.XLS) van Team Tornado mij altijd helpt.
Ik voeg hem hierbij, uitgebreid met motoren die je hierboven genoemd hebt. Je moet de extensie [pdf] verwijderen voor je hem kunt gebruiken.

Op het blad input data kopieer je de cellen van de gewenste motor en plakt deze in cellen A16 - G16.
In C2 - D8 zijn de blauwe waarde door jou te wijzigen. Hierdoor wordt de nodige overbrenging berekend.
Tabbladen [Torque] en [RPM] geeft je dan het koppelverloop van de motor/overbrenging/wiel combinatie.

Zie ook tabblad [Instructions].
Attachments
MOTOR.XLS.pdf
(128.5 KiB) Downloaded 394 times
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Esther
Posts: 81
Joined: Tue Nov 27, 2012 1:25 pm

Re: Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Esther » Sun Apr 27, 2014 2:00 pm

Image
Weet iemand waar deze condensatortjes en weerstand voor zijn?
Gevonden op de motor van een 12V accuboormachine.
We don't stop playing because we grow old,
we grow old because we stop playing

- George Bernard Shaw -

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests