Back to tech [motoren en overbrengingen]

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Back to tech [motoren en overbrengingen]

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2004 1:10 am

Mensen ik wil meer van de tech topics hebben ,
post hier dingen die je belangrijk vind over motoren en overbrengingen.


Belangrijke punten voor de motoren.

Ontstoren! alle type's ( weet iemand hoe je de beste waarde condensator uitrekend bij je motor?)

in geval van bosch :
Magneten vast zetten
Frontplaat vast lassen.

In geval van lynch:

Altijd een riem overbrengen gebruiken.

Rolstoel motoren.

Ze zijn makkelijk en goedkoop. Hebben een ingebouwde overbrengen.
Maar ook een paar nadelen. Meestal zijn de motor vermogens niet super hoog waardoor je minder kracht hebt.
En overbrengingen die gebruik maken van wormwielen werken meestal niet erg lang! Deze gaan erg snel stuk in een robot.



Overbrengingen:

Wormwielen niet gebruiken. Laag randement en gaat te snel stuk.

Kettingen en tandwielen. Hier zijn de meningen over verdeelt.
Goedkope en slappen kettingen breken erg snel. Maar kettingen uit bv de kart sport ( mist goed uitgelijnd en gespannen) werken perfect in een robot.

Tandriemen, mooie maar kostbare oplossing plus dat het veel ruimte kost.

Tandwielen, ideaal mist goed uitgekozen, dus niet een te kleine tandwiel gebruiken, maar minimaal 19 tands.

v-snaren ?? Geen ervaring mee. Iemand opmerkingen?



Vul aub aan en kraak af waar je het niet mee eens ben. (als je meer techtopics wil openen ga je gang! al deze info gaat mooi gebruikt worden op het vernieuwede drg forum. Voor de nieuwe teams waardevole info)

Börge
Moderator
Posts: 668
Joined: Thu Jul 31, 2003 3:05 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Börge » Sat Jan 10, 2004 1:16 am

Ik ben het alvast niet eens over de stelling dat wormwielen niet deugen. Onze gearboxes zijn van het type Flender SC-36 en doen het gewoon prima. Dit zijn moderne gearboxes en halen gewoon een goed rendement dat tussen de 80 en 90% ligt, er zijn wel overbrengingen die een beter rendement geven maar toch.

En over het vastlassen van de deksels van de Bosches, uiteraard werkt dit maar het probleem is natuurlijk dat je ze weer moeilijker uit elkaar krijgt wanneer je bij de magneten moet bijvoorbeeld. Hoe wij het hebben gedaan is goed te zien op deze foto:

Image

De motor wordt ingeklemd tussen de gearbox en de motor waarbij er dus ook niets kan gebeuren. Binnenin zijn de magneten trouwens niet vastgelijmd maar verankerd met aluminium ringen, hierdoor was er geen ruimte meer voor de koelfan die hebben we er dan ook uitgehaald. Echt warm worden de motoren er ook niet van.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jan 10, 2004 2:19 am

Börge, een rendement tussen 80 en 90% is voor een lage verhouding overbrenging vrij laag.
Een dubbele tandwielreductie zou hier nooit onder de 92% zakken, indien de uitlijning perfect is, maar dat moet met de womwielen nog veel nauwkeuriger, of ze vreten zichzelf op.
Hypnodisk en zowat alle rolstoelgebruikers als voorbeeld.

langs de andere kant, de overbrengingen die gebruikt worden in Spike voldoen wel, en zijn compact, gemakkelijk en handig. Misschien wat prijzig ,maar commercieel verkrijgbaar.Wat een enorm voordeel kan blijken als de tijd of de machinebouwcapaciteit beperkt is.


Kettingen. Prima methode eigenlijk, maar ze vragen ruimte en voornamelijk een goeie methode om ze op spanning te houden.
Ook is hun efficiencie bij de beste. Tot 97%, alleen planetaire overbrengingen doen het beter.
De vrij gemakkelijke en betaalbare verkrijgbaarheid van verschillende formaten is een puspunt. Eenvoudig in gebruik door hun grote vergevingsgezindheid in afstanden en uitlijning(al vreet dat aan de efficientie en de betrouwbaarheid)gecombineerd met groot gebruiksgemak ten velde.
Ikzelf zou ze alleen gebruiken indien ik lange afstanden moet overbruggen tussen motor en wielen.Tornado en Storm als voorbeelden.

Tandwielen.Indien de reductiekast stijf genoeg is om de tandwielen in lijn te houden de meest compacte manier, na wormwielen, om een vertraging te maken. nadelen zijn wel duidelijk, moeilijk te maken voor "niet machinegebruikende" mensen.Moelijke herstelbaarheid ten velde is ook een nadeel.Daarentegenover, eer dat een goeie gearbox beschadigt word, dan hebben ze de robot zware klappen toegebracht.
Jeroens opmerking over aantal tanden heeft te maken met het fenomeen "ondersnijding"; Eigenlijk komt het erop neer dat de hoeveelheid metaal tussen de tandvoeten te klein word om alle tanden goed te steunen.Hoe kleiner de module, hoe kleiner het aantal tanden is om deze ondergrens te halen.Jeroens 19 is leuk gekozen, maar 17 kan ook nog prima.
Dantomkia, Gravity en Impact als voorbeeld van dit soort reducties.
Eigenlijk behoord de planetaire overbenging hier ook bij, en zijn TAN,Project II en de helft van de feathersweights een goed voorbeeld.
Andere tandwieloverbrenging, de haakse. Hammerhead en Big Nipper als direct in het oog springende voorbeelden. Hammerhead gebruikte de overbrenging vanuit een haakse slijptol als eerste stage. Big Nipper heeft niet veel keus met de kardanasoverbrenging op de 8 wielen. 4 boven en 4 onder de hoeken van het frame.

Tandriemen. De nadelen van wormwielen,tandwielen en kettingen. Duur en verplicht perfecte uitlijning. Wel stil.redelijke efficiency.
Ook is de herstelbaarheid ten velde miniem.
Voordeel, als de krachten echt te groot worden is de kans groter dat de riem tanden gaat overslaan dan stukken reductie op te vreten.
Marco heeft dit geprobeerd op zijn Etecs, en ook Black Hole II had tandriemen als eerste trap op zijn Perm motoren.
Een optie,maar niet mijn smaak.

V snaar . Eenvoudig, goedkoop, makkelijk te vinden en zelfs in variabele versie nog haalbaar. Bromfietsen en scooters dus.
Nadelen, efficiencie is laag -slippen is zelfs normaal-leuk om diskmotoren te beschermen -en ruimte nodig om te gebruiken.
Uitlijning is leuk, maar niet 100% noodtzakelijk. Spanning weer wel.
Hypnodisk in Serie 3 was het voorbeeld van een Vsnaargebruiker,voor de schijf. Geen andere voorbeelden bij mijn direct weten.

Directe rollen. Nanning was ermee bezig, Tetanus Booster heeft ze gebruikt.Voordelen Compact eenvoudig. Nadeel, slijtage, en efficiencie.De rookwolken van tetanus Booster in zijn heat waren dus de snel slijtende rollen tegen de wielen.It smelled like burning rubber.
het komt er eigenlijk op neer dat je een skate(of soortgelijk) wiel op de motoras monteerd.en de motor met veerkracht op soortgelijk idee tegen het wiel word aangedrukt.



Ook is het altijd een goeie optie van elke overbrenging om die in een eigen doos op te sluiten zodanig, als het frame totaal uit zijn lood getimmerd word, de overbrengingen nog werken.

Hydraulische en pneumatische overbengingen laat ik over aan Flex.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Sat Jan 10, 2004 2:26 am

Ik heb de Back to tech postings gestickied. Als men dit voortaan voor nieuwe B2T topics ook wil doen, dan graag :)

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sat Jan 10, 2004 2:02 pm

owja nog een belangrijk punt voor je motoren !
In geval van bosch ( of ander typoe motoren die open behulzingen hebben). Tape alle gaten af. Zodat er geen stof of metaal deeltjes in je motoren komen.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sat Jan 10, 2004 4:08 pm

Het probleem met wormwielen is soms dat de tandwielen van kunststof zijn, bij bijvoorbeeld ruitenwissermotoren. Deze houden het meestal niet lang uit onder de belasting die een gevecht veroorzaakt. Project One had een vrachtwagenruitenwissermotor in de besturing met een kunststof wormwiel waardoor we dit euvel zelf hebben ontdekt. Spike heeft gelukkig een industriële reductiekast die geen kunststof wormwiel bevat.

Voor featherweights zijn accuboormachinemotoren eigenlijk ideaal maar de eerste reductie daarvan bestaat altijd uit kunststof tandwielen (behalve bij de betere merken die nogal onbetaalbaar zijn). Engelse featherweightroboteers hebben al ontdekt dat die dingen bij belasting kunnen smelten. Vervangen dus door metaal !

Tijdens gevechten kunnen er miniscule deeltjes arenavloer en tegenstander in je robot terechtkomen, sommige robotten zijn wat dat betreft zeer efficiënte stofzuigers. Ik beveel aan je robot regelmatig te laten uitblazen om al dat "stof" te verwijderen. Check je tandwielen en dergelijke op vervuiling. Dit verlengt hun levensduur, voorkomt blokkering of hapering en verhoogt de prestaties.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sat Jan 10, 2004 5:46 pm

Babeth wrote:Voor featherweights zijn accuboormachinemotoren eigenlijk ideaal maar de eerste reductie daarvan bestaat altijd uit kunststof tandwielen (behalve bij de betere merken die nogal onbetaalbaar zijn). Engelse featherweightroboteers hebben al ontdekt dat die dingen bij belasting kunnen smelten. Vervangen dus door metaal !
Ik meen me te herinneren dat die tandwieltjes niet te vinden waren vanwege de rare maat. dus dan zou je een 2e boormachine moeten offeren voor een extra setje metale tandwielen :)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Jan 10, 2004 6:31 pm

Klopt Bugs. De Planetaire tandwielkastjes uit de accuboormachines gebruiken een rare tandvorm, om het maximale nut uit de kleine afmetingen te halen.
Alleen is het niet te vergelijken met de Engelse DP maten, of de Module die we gewoon zijn.

Het is 1 van de redenen waarom ik van de accuboormachines aan het afstappen ben. Gewone Module tandwielen en RC motoren zijn veel gemakkelijker vervangbaar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Sat Jan 10, 2004 6:49 pm

Ik kan me ook maar 1 team herinneren dat dat regelmatig doet, die tandwielen mollen. Nog niks gehoord over andere teams, buiten dat de boormachines het goed houden.
Bijna allemaal zijn het huismerk boormachines dus daar ligt het niet aan.

Wat ik zelf denk is dat het aan de constructie (no offence voor de maker) ligt. Deze is gewoon te stijf o.i.d. zodat de tandwielen eerder breken/smelten dan buigen en weer terug buigen.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Jan 11, 2004 6:44 pm

De maker is wel niet akkoord met deze ondoordachte uitleg.

De planetaire tandkrans bepaald de stijfheid van het geheel van tandwielen, samen met de speling op de uitgaande as.Ook zou volgens de uitleg dat er een hoop "flex" in een reductiekast moet zitten de gehard stalen tandwieltjes van de 2de trap het moeten begeven, in plaats van de eerste trap kunststoffen.Die wel tijdens de eerste effective knokpartijen smolten.Ook de accu's in die machine werden vrij tot zeer heet.

De tandwielbehuizing dient nog ook als een heatsink om van de motorwarmte af te geraken. Blijkbaar niet genoeg.
De reden van de problemen zit eerder in de totaalconstructie van de machine en de vermogens die doorgegeven worden.
De grip van de banden geeft meer weerslag op de tandwielen ,doordat de motoren meer vermogen leveren-onder de hogere belasting.De problemen werden veel erger toen er 125mm wielen geplaatst werden in plaats de aangeraden en orgineel gemonteerde 100mm wielen.

Tandwielen behoeven een stijve behuizing, een te slappe behuizing geeft snellere slijtage,vermogensverliezen-waardoor er meer energie omgezet word in warmte- en gemakkelijk blokkeren.

een andere robot, die dezelfde behuizingen en de grotere 125mm wielen gebruikt, maar met een andere interne reductie,en sterkere motoren(geen 9.6V maar 18V) heeft totaal geen problemen desondanks de enorm belastende relais besturing.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Jan 12, 2004 10:52 am

maddox wrote:V snaar . Eenvoudig, goedkoop, makkelijk te vinden en zelfs in variabele versie nog haalbaar. Bromfietsen en scooters dus.
Nadelen, efficiencie is laag -slippen is zelfs normaal-leuk om diskmotoren te beschermen -en ruimte nodig om te gebruiken.
Uitlijning is leuk, maar niet 100% noodtzakelijk. Spanning weer wel.
Hypnodisk in Serie 3 was het voorbeeld van een Vsnaargebruiker,voor de schijf. Geen andere voorbeelden bij mijn direct weten.
Sater I in DRWI. Ik ben geen expert in dit soort dingen, maar volgens mij was die aandrijving van ons ook met een v-snaar. Slipt inderdaad als de ziekte wanneer de spanning niet goed is.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Carlijn » Mon Jan 12, 2004 8:00 pm

maddox wrote: een andere robot, die dezelfde behuizingen en de grotere 125mm wielen gebruikt, maar met een andere interne reductie,en sterkere motoren(geen 9.6V maar 18V) heeft totaal geen problemen desondanks de enorm belastende relais besturing.
Ik neem aan dat je hiermee Pizzabox bedoelt. Misschien dan ook wel slim om erbij te vermelden dat Pizzabox maar op 12 V rijdt, 1 accu per motor.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Jan 12, 2004 8:21 pm

Dank U om dit kleine detail erbij te gooien.
De UK feather gebruikte 9.6V motoren op 14.4V.

Misschien een bijkomende reden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Mon Jan 12, 2004 9:00 pm

Dat zijn later ook weer 12 V motoren geworden. Hij heeft btw ook al zijn stalen gears gemold, maar dat was door een rijfout, vol vooruit geven terwijl hij landde na een flip die achterwaars was dacht ik.

User avatar
Greasy claw Ruud
Posts: 620
Joined: Mon Jul 28, 2003 5:37 pm
Location: de hel
Contact:

Post by Greasy claw Ruud » Mon Jan 12, 2004 10:39 pm

Een kleine opmerking over v-snaren;mits goed gespannen blijft de slip beperkt+nog een ietsiepietsie klein voordeeltje tov.tandwielen en kettingen,het gewicht.Btw.naar mijn weten gebruikt Tornado v-snaren voor het schijffie.Ik meen twee.
Became second in a two way match with a chainsaw, so then I lost my head a little bit.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 30 guests