schuifspanning

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

schuifspanning

Post by Mischa » Fri Apr 01, 2016 5:44 pm

Ik kom er dus niet uit. Op internet kan ik het nodige vinden, maar geen idee wat ik er mee moet.

De vraag; hoe bereken je de afschuifspanning van een bout of een as? Ik ga maar weer eens uit van mijn robot PresseR (Razer achtige robot). De klauw draait om een as van 20mm doorsnede van gewoon staal. Hoeveel kracht kan er op die as voordat hij breekt/afschuift? En maakt het daarbij nog uit dat de as aan twee kanten is opgehangen, of ga je altijd uit van één kant?
Hoe dan?

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: schuifspanning

Post by flex » Mon Apr 04, 2016 3:02 pm

De afschuifspanning is net als de andere spanningen een kwestie van kracht/oppervlak (N/mm^2).
Groter probleem is het vinden van de toelaatbare spanning voor je materiaal. (spanning*oppervlak=kracht).

http://www.werktuigbouw.nl/calculators/uts.htm#shear
Volgens hun gegevens zou de afschuifspanning ong 0,75* de treksterkte zijn. voor simpel staal zou je 230N/mm^2 kunnen pakken.
is de afschuif spanning dus 230*.075=172.5N/mm^2.
as 20 = 314mm^2 (100*Pi toevallig).

Als de as aan 2 zijden zit opgevangen kan je beide oppervlaktes optellen. Maar dan mag er in principe geen ruimte zijn om te kantelen e.d. waardoor er aan 1 zijde meer kracht zou komen te staan.

Komt de kracht op 108KN. (11 ton)
Voor beter staal zou deze kracht dus nog hoger worden.
UIteraard wil je nog wat veiligheid inbouwen en pak je 35-50% van deze waarde.
Verder hangt het ook van de constructie af mbt scherpe overgangen en hoeken wat kerfwerking en hogere piek krachten kan opleveren.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Re: schuifspanning

Post by Mischa » Mon Apr 04, 2016 3:47 pm

Ik las ergens 65%. Ik ga uit van gewoon staal treksterkte 30kg p mm2;

http://www.tosec.nl/wiki/staal/

dan zou de afschuifkracht dus ongeveer 20kg p mm2 zijn.
Hoe dan?

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: schuifspanning

Post by flex » Mon Apr 04, 2016 4:37 pm

kan wel ja. Wat ik al aangaf is dat ik het slapste staal heb gepakt uit de lijst. 200N/mm2 is beter dan 172.5N/mm2.....
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: schuifspanning

Post by Jeroen » Thu Apr 07, 2016 11:35 pm

topic hijack. Mijn locking bar op gravity is ongeveer 30 cm lang. aan beide zijde ligt hij in een bus van 3 cm lang en in het midden een bus van 20 cm.
Hoe dik moet hij zijn om de cilinderkracht tegen te gaan ?
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: schuifspanning

Post by flex » Fri Apr 08, 2016 7:38 am

1) wat is de cilinder kracht?
2) afstand van het scharnier naar de cilinder
3) afstand van het scharnier naar de locking pin?
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: schuifspanning

Post by Jeroen » Fri Apr 08, 2016 11:33 pm

uhm wat doet die cilinder ? 5.5 ton ofzo ?
De locking pin zit nu recht boven de cilinder, zodat hij ook werkt als de arm niet goed gesloten is.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: schuifspanning

Post by maddox » Sat Apr 09, 2016 12:18 am

Een 100mm op warme CO2 duwt 4.4 ton.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: schuifspanning

Post by flex » Sat Apr 09, 2016 10:24 pm

Een as van dom staal 20mm diameter kan al 11ton aan...Dus een knap stuk staal/RVS kan al een stuk meer aan en zat marge over. Zou er geen 8.8 M20 draad eind voor pakken overigens.... Mooi stangetje 20mm RVS304 werkt goed hier voor.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: schuifspanning

Post by maddox » Sun Apr 10, 2016 12:20 am

En stang 20 in gewoon geslepen staal, daar heb ik wel wat van liggen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: schuifspanning

Post by Jeroen » Sun Apr 10, 2016 2:27 am

20 gaat hem niet worden. Dat is dacht ik de binnendiameter van de bussen.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: schuifspanning

Post by maddox » Sun Apr 10, 2016 8:53 am

we zullen eens kijken voor 18mm dan
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests