CO² vs N2

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

CO² vs N2

Post by Jeroen » Tue Jun 30, 2015 9:42 am

Stel dat ik een gravity bouw voor Robotwars, Wat zijn de gevolgen voor het druk systeem ?
Feitelijk stellen de regels dat je hoge druk mag gebruiken mits veilig en goed aangetoond.
De problemen die ik zie zijn:
[*]Burkert kleppen die een lagere werkdruk hebben
[*]Co2 tanks die voor niet gekeurd zijn voor N2 ?
[*]Cilinder en buffer die niet gekeurd is voor de druk

wat is er nog meer? wat voor vergelijkbare eigenschappen heeft N2, is 1 kilo hetzelfde als 1 kilo co2?
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: CO² vs N2

Post by iceman » Tue Jun 30, 2015 11:01 am

stel je vraag aan een van de engelse roboteers die naar amerika zijn gegaan ... de nieuwe kronic met N2 heb ik gezien in engeland ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: CO² vs N2

Post by Jeroen » Tue Jun 30, 2015 12:11 pm

A ik verwacht dat er hier ook voldoende kennis is. De engelse hebben allemaal niet mee mogen doen, dus die doen het waarschijnlijk niet goed :D
What goes up must come down...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Re: CO² vs N2

Post by Bugs » Tue Jun 30, 2015 12:51 pm

N2 wordt niet vloeibaar, toch?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: CO² vs N2

Post by maddox » Tue Jun 30, 2015 1:49 pm

1 kg CO2 is dezelfde kilo in stikstof. Het volume daarentegenover is een ander verhaal.
Daar komt druk bij kijken, en daar heeft CO² het grote voordeel van fase te veranderen, van gas naar vloeistof bij een redelijk lage druk, wat de dichtheid sterk verhoogd. Ongeveer een factor 10.

Nadeel, verdamping vraagt energie. Voor CO² redelijk veel zelfs, en daar zit de angel in de staart. Alles bevriest en de druk zakt pijlsnel. Waardoor het systeem minder efficient wordt omdat er uiteindelijk vloeibare CO2 door't systeem kan vloeien, waardoor alles nog sneller afkoelt.

N2 heeft als voordeel geen bevriezing op te leveren.


Het nadeel is gedeeltelijk in de uk regels, maar dan nog.

Stel dat we eenzelfde volume aan tank nemen, en de us regels. Die CO2 minder nuttig maken.
2 kg CO2=1024l aan gas.
3 liter volume aan 200bar/3000psi=600 liter aan gas.

Met de uk regels zou je maar 210 liter aan gas bijhebben. 3 liter aan 70 bar.

Je kan Gravity dus wel ombouwen voor Battlebots , en hetzelfde aantal flips hebben, met een vlakkere curve in kracht en geen gezeur met bevriezing. Maar dan moet je wel een reduceerventiel gebruiken, en een grotere opslagtank.
Wat betreft gekeurde tanks. Ik heb al heel lang geen industriele fles meer gezien die specifiek voor CO2 was gemaakt, en dat wil zeggen dat de meesten gewoon 200 bar werkdruk hebben. Je krijgt dan wel flessen zonder burst disks in de kranen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] and 34 guests