wielen met ingebouwde elektromotor

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Wed Nov 19, 2003 10:23 am

Een ventilator motor is iets anders dan een brushless motor, want die ventilator motor kan je gewoon een DC spanning geven, een hall-sensor oid kijkt dan wanneer de polariteit van het veld omgekeerd moet worden. Brushless motoren hebben deze extra electronica niet, die moet je zelf 3 fases geven.

Opzich zou het wel fraai zijn om zo'n ventilator motor in het groot te hebben, de stator is namelijk de spoel (die warm kan worden) en de rotor bevat de perm. magneten. Voordeel is dan dat je die spoel veel makkelijker kunt koelen, omdat deze niet beweegt. De warmte van die spoel kun je dus eenvoudig afvoeren in de behuizing van de motor.

Oh, een programma om schakelingen mee te maken? Zoek eens naar Orcad, van de firma Cadence. Ik ben alleen bang dat het niet in je zakgeld-budget past....

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Wed Nov 19, 2003 1:34 pm

ik zal is kijken zolang het maar binnen m'n download limiet past :D

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Wed Nov 19, 2003 3:03 pm

Een ventilator heeft ook gewoon een brushless motor, alleen is de (simpele) aanstuur elektronica ook in de ventilator ingebouwd.

Brushless motoren hebben een hoge efficientie, en de wikkelingen kunnen inderdaad makkelijker gekoeld worden. Het nadeel is echter dat de aansturing weer complexer is. Ik verwacht wel dat brushless motoren meer en meer gebruikt gaan worden in robots, ook de heavies.

Op de OSMC mailinglist zijn inmiddels een aantal mensen bezig met de OSBC (Open Source Brushless Controller)

Niels

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Wed Nov 19, 2003 4:02 pm

Skelet: zie de binnenkant van een computer fan, is ook een brusless.

Maar nog steeds het groote nadeel van een brushless : WIL MAAR 1 KANT OP DRAAIEN.

Dus voor aandrijvingen is het bijna nix, voor spinner ultiem : hoge efficientie in de vorm van een enorme RPM of enorme NM

Henning

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Wed Nov 19, 2003 4:37 pm

Waarom zou een brushless maar 1 kant opdraaien ?
Een brushlessmotor kan zonder problemen 2 kanten opdraaien met de juiste aansturing.

Niels

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Fri Nov 21, 2003 4:35 pm

hmmz heb hier 2 elektro motoren gevonden die mij wel aardig leken maar ik heb geen idee of ze geschikt zijn voor een 100kg wegend gevaarte :D, ik hoop dat iemand hier een een betere kijk op heeft...
http://www.goldenmotor.com/frame22-hubx.htm

Skel

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Fri Nov 21, 2003 6:44 pm

die 450 watt ziet er wel redelijk uit qua vermogen enzo. maar er staat geen vermelding van toerentallen en koppel enzo. ik weet ook niet hoe sterk ze zijn qua klappen... dan zou je er een eens van een flat af moeten gooen en dan testen. ;)

mr orange
Posts: 24
Joined: Wed Sep 03, 2003 9:41 pm
Location: Zwolle
Contact:

Post by mr orange » Fri Nov 21, 2003 9:35 pm

Toerentallen en koppels staan in de pdf's en dan zie je ook meteen het probleem met deze motoren: het koppel. Bouw je deze direct in het wiel dan breng je slechts 12 Nm op de vloer over. Je hebt echter niet veel amperes nodig hiervoor (19 A).

Bouw je een robot met een Bosch (ook 36V) en bijvoorbeeld een vertraging van 1:10 dan heb je al heel snel een veel hoger koppel op de wielen (namelijk 60 Nm). En dat voor 100 Amperes.

Dus om eenzelfde vermogen te installeren als de huidige stand der techniek zul je wel meer goldenmotors moeten gebruiken. En dat komt qua gewicht vast niet meer zo gunstig uit.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Fri Nov 21, 2003 10:17 pm

Die dingen zijn ook al bijna 20 cm breed, dus heb je al behoorlijk grote wielen. En hoe groter de diameter van de wielen, hoe groter je vertraging moet zijn om dezelfde Nm te halen. Aangezien die vertraging al ingebouwd is, en niet makkelijk aan te passen, zul je het als het op duwkracht aankomt vrijwel altijd verliezen.

RCC II heeft eigenlijk dit probleem ook, zij het om een andere reden, namelijk een te kleine vertraging. Maar daar word aan gewerkt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Sat Nov 22, 2003 9:35 am

hmmz begon al te twijfelen toen je het over 20 cm breedte had dit si de goede link. link
Ik ben van plan om 4 wielen aan te drijven met evenzoveel motoren...

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sat Nov 22, 2003 4:00 pm

hou toch op met die motoren met ingebouwde wielen, of wat dan ook. Dat word nix. en is anders veel te duur.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sat Nov 22, 2003 7:29 pm

die dingen hebben weer geen reductie, dus die moet je er weer zelf inbrengen. anders komt je bot niet eens vooruit.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
A-men
Posts: 195
Joined: Tue Sep 30, 2003 10:35 pm
Location: Vilvoorde België

Post by A-men » Wed Apr 21, 2004 10:51 pm

In HARD hadden we eerst carting wielen met de motor voor de wielen. Dan hebben we de motor in de wielen gestoken en dan zijn we overgestapt naar het huidige systeem = motor tussen de twee wielen en een overbrenging van 4 op 1.

Het hiudige systeem is inderdaad heel compact... neemt vééél minder plaats in dan één karting wiel en is bovendien heel robuust : motor gesteund/geklemd tussen 4 buizen, M1,5 tandwielen, zelfs bij een slag die het systeem vervormt klikt het systeem vanzelf weer inelkaar, bronzen lagerbussen dus geen kogellagers die bezwijken..

Het idee van de motor in het wiel lag aan de basis van dit ontwerp.

AM

PS: de motoren op de link hierboven leveren 300 wat bij 36V. Een Bosh GPA 750 geeft 750 wat bij 24 volt of ongeveer 1.500 wat bij 36V. Zelfs als je 4 wielen met 4 motoren steekt (aan 36V) dan nog heb je met 2 Bosh GPA 750's meer motorvermogen. Al heb je met 4 wielen allicht meer grip dan met 2 wielen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 26 guests