wielen met ingebouwde elektromotor

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

wielen met ingebouwde elektromotor

Post by Skeletal Lord » Sun Nov 16, 2003 6:55 pm

Ik had laatst is wat gehoord over wielen met ingebouwde elektromotoren. Heeft iemand hier meer ervaring mee of kan er nadelen van opnoemen??
groot voordeel is denk ik dat je enorm veel ruimte in de bot zelf overhoud..

Skel

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Sun Nov 16, 2003 7:29 pm

Groot nadeel: Klappen vangen.
Een wiel kan normaal gezien best wat klappen hebben, omdat het meestal niet rechtstreeks is verbonden met de motor. Hier zit de motor in het wiel en krijgt dus 90% van de klappen die het wiel ook krijgt.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Nov 16, 2003 8:48 pm

p1 en p2 hebben dit ook . Leuk systeem maar niet zomaar door iedereen te maken.
En tja als je je wielen beschermt dan maken die klappen niet veel uit. Wel zou ik zorgen dat als je bv een bosch hebt je de magneten heel goed vast zet.

Wat mijn ook op viel is dat sommige machienes die ze bij wegwerkzaamheden gebruiken dit ook hebben aleen hebben die dan een hydroliek motor in het wiel.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Sun Nov 16, 2003 8:59 pm

Ik denk dat hij bedoelt dat de velg van het wiel de huls van de motor is. Dus dat de as stil staat en de huls draait. Kan het ook fout hebben...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Nov 16, 2003 9:18 pm

WMC wrote:Ik denk dat hij bedoelt dat de velg van het wiel de huls van de motor is. Dus dat de as stil staat en de huls draait. Kan het ook fout hebben...
Tja dan zit je met extra koolbortsels enzo.. das niet fijn om zelf te bouwen

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Nov 16, 2003 11:24 pm

Er zijn elektrofietsen enzo die een motor in de wielnaaf hebben.
Ook zijn er firma's en particulieren mee bezig een wielmotor te promoten.

Probeer maar eens te zoeken onder "the wheel"

Voor RW verschillende dikke nadelen.
1 je kan er niks zelf aan veranderen
2 zijn niet sterk of licht tegelijk
3 pokkereteduur. 300€ per fietswiel, en dan zit je aan te kijken tegen 250W ofzo

Zoals Jeroen opmerkte, ik heb zo'n systeem in P I en P II geprobeerd.Mechanisch geen enkel probleem.Zat alleen een planetair tandwielsysteem op dat me in orginele vorm 4.3 kg verzwaarde en normaal gezien 250€ lichter maakte(gelukkig heb ik korting gekregen).

Ondertussen is er een beperkte voorraad Planetairs in het Nederlandse RW milieu ,maar die zijn zeer gegeerd.En vergen een volledige machinewerkplaats om er iets mee aan te kunnen vangen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Tue Nov 18, 2003 11:33 am

hmmz het was idd de bedoeling dat de as stil zou blijven staan en het wiel (huls) zou draaien...
het is dus niet mogelijk zo'n motor op mijn bureau en een grote rol koperdraad in elkaar te draaien..
jammer kon een hoop ruimte besparen ..

Skel

ow ja ff off-topic zijn er programma's waarmee je schakelingen kan bouwen op de pc ?

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Tue Nov 18, 2003 11:45 am

Zoek eens op crocodile psychics, ik vond het een leuk progammatje op school. Zeker als je dingen kapot laat gaan >).

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Nov 18, 2003 11:48 am

Dat moet lukken dat Docproc en ik daar over hebben nagedacht.

Problemen zijn wel duidelijk. Als de rotor de starot word is de meest leuke oplossing de wikkelingen allemaal appart een mosfetbank te geven(voor een Bosch rotor 21 mosfetbanken A 3 IRF 3205's dus) en op die manier, door de asstatorwikkelingen te pulsen dus een borstelloze motor te creeren die in een keer velg kan zijn.

Nu zagen we alleen een heel dure,ingewikkelde speedo onstaan.Dus dat idee steekt al een dik jaar in de ijskast.

Misschien iets voor een kleine motor, ik heb gezien dat de motor uit de kruimeldief hier maar 3 commutators heeft. Dus maar 3mosfet banken nodig.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Nov 18, 2003 1:13 pm

Ik ken iemand die een borstelloze 3 fase motor aan het ontwikkelen is voor de model racerij. Ik wacht het rustig af, mischien wordt het wel wat :)
Voor kleine motoren zijn nog wel wat leuke ic's te krijgen. Voor grote zul je zelf wat moeten ontwikkelen, maar het komt op het zelfde idee neer als wat ik voor m'n ant ontwikkeld heb.
Het is prima te doen, alleen wie maakt de motor? :)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Nov 18, 2003 1:32 pm

Detail Bugs, 3fazemotoren zijn er al... En verdomt hoog vermogens.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Tue Nov 18, 2003 3:32 pm

Waarom heeft nog niemand aan een ventilator gedacht. Volgens mij zitten daar de magneten aan de buitenkant en staan de wikkelingen stil. Gewoon een brushless motor dus eigenlijk.

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Tue Nov 18, 2003 4:27 pm

jep zekers, Maar die moters draaien te hard om rechtstreeks een wiel aan te drijven, die moter kunnnen wel meer als 40.000 rpm halen.

Voordeel is wel: super effiecient
nadeel: kan maar 1 kant op draaien.

Henning

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Tue Nov 18, 2003 4:49 pm

Ideetje voor een spinner?

Skeletal Lord
Posts: 29
Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm

Post by Skeletal Lord » Tue Nov 18, 2003 9:24 pm

of als de ventilator motor sterk genoeg is als aandrijving :)

goe idee maar nu de vraag grote en platte ventilatoren van een paar honderd watt :) ow jah en goedkoop liefst gratis :)

Skel

ps. nog niks gevonden over die crocodile physics

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests