wielen met ingebouwde elektromotor
Moderator: Moderators
-
- Posts: 29
- Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm
wielen met ingebouwde elektromotor
Ik had laatst is wat gehoord over wielen met ingebouwde elektromotoren. Heeft iemand hier meer ervaring mee of kan er nadelen van opnoemen??
groot voordeel is denk ik dat je enorm veel ruimte in de bot zelf overhoud..
Skel
groot voordeel is denk ik dat je enorm veel ruimte in de bot zelf overhoud..
Skel
p1 en p2 hebben dit ook . Leuk systeem maar niet zomaar door iedereen te maken.
En tja als je je wielen beschermt dan maken die klappen niet veel uit. Wel zou ik zorgen dat als je bv een bosch hebt je de magneten heel goed vast zet.
Wat mijn ook op viel is dat sommige machienes die ze bij wegwerkzaamheden gebruiken dit ook hebben aleen hebben die dan een hydroliek motor in het wiel.
En tja als je je wielen beschermt dan maken die klappen niet veel uit. Wel zou ik zorgen dat als je bv een bosch hebt je de magneten heel goed vast zet.
Wat mijn ook op viel is dat sommige machienes die ze bij wegwerkzaamheden gebruiken dit ook hebben aleen hebben die dan een hydroliek motor in het wiel.
Er zijn elektrofietsen enzo die een motor in de wielnaaf hebben.
Ook zijn er firma's en particulieren mee bezig een wielmotor te promoten.
Probeer maar eens te zoeken onder "the wheel"
Voor RW verschillende dikke nadelen.
1 je kan er niks zelf aan veranderen
2 zijn niet sterk of licht tegelijk
3 pokkereteduur. 300€ per fietswiel, en dan zit je aan te kijken tegen 250W ofzo
Zoals Jeroen opmerkte, ik heb zo'n systeem in P I en P II geprobeerd.Mechanisch geen enkel probleem.Zat alleen een planetair tandwielsysteem op dat me in orginele vorm 4.3 kg verzwaarde en normaal gezien 250€ lichter maakte(gelukkig heb ik korting gekregen).
Ondertussen is er een beperkte voorraad Planetairs in het Nederlandse RW milieu ,maar die zijn zeer gegeerd.En vergen een volledige machinewerkplaats om er iets mee aan te kunnen vangen.
Ook zijn er firma's en particulieren mee bezig een wielmotor te promoten.
Probeer maar eens te zoeken onder "the wheel"
Voor RW verschillende dikke nadelen.
1 je kan er niks zelf aan veranderen
2 zijn niet sterk of licht tegelijk
3 pokkereteduur. 300€ per fietswiel, en dan zit je aan te kijken tegen 250W ofzo
Zoals Jeroen opmerkte, ik heb zo'n systeem in P I en P II geprobeerd.Mechanisch geen enkel probleem.Zat alleen een planetair tandwielsysteem op dat me in orginele vorm 4.3 kg verzwaarde en normaal gezien 250€ lichter maakte(gelukkig heb ik korting gekregen).
Ondertussen is er een beperkte voorraad Planetairs in het Nederlandse RW milieu ,maar die zijn zeer gegeerd.En vergen een volledige machinewerkplaats om er iets mee aan te kunnen vangen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
-
- Posts: 29
- Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm
hmmz het was idd de bedoeling dat de as stil zou blijven staan en het wiel (huls) zou draaien...
het is dus niet mogelijk zo'n motor op mijn bureau en een grote rol koperdraad in elkaar te draaien..
jammer kon een hoop ruimte besparen ..
Skel
ow ja ff off-topic zijn er programma's waarmee je schakelingen kan bouwen op de pc ?
het is dus niet mogelijk zo'n motor op mijn bureau en een grote rol koperdraad in elkaar te draaien..
jammer kon een hoop ruimte besparen ..
Skel
ow ja ff off-topic zijn er programma's waarmee je schakelingen kan bouwen op de pc ?
Dat moet lukken dat Docproc en ik daar over hebben nagedacht.
Problemen zijn wel duidelijk. Als de rotor de starot word is de meest leuke oplossing de wikkelingen allemaal appart een mosfetbank te geven(voor een Bosch rotor 21 mosfetbanken A 3 IRF 3205's dus) en op die manier, door de asstatorwikkelingen te pulsen dus een borstelloze motor te creeren die in een keer velg kan zijn.
Nu zagen we alleen een heel dure,ingewikkelde speedo onstaan.Dus dat idee steekt al een dik jaar in de ijskast.
Misschien iets voor een kleine motor, ik heb gezien dat de motor uit de kruimeldief hier maar 3 commutators heeft. Dus maar 3mosfet banken nodig.
Problemen zijn wel duidelijk. Als de rotor de starot word is de meest leuke oplossing de wikkelingen allemaal appart een mosfetbank te geven(voor een Bosch rotor 21 mosfetbanken A 3 IRF 3205's dus) en op die manier, door de asstatorwikkelingen te pulsen dus een borstelloze motor te creeren die in een keer velg kan zijn.
Nu zagen we alleen een heel dure,ingewikkelde speedo onstaan.Dus dat idee steekt al een dik jaar in de ijskast.
Misschien iets voor een kleine motor, ik heb gezien dat de motor uit de kruimeldief hier maar 3 commutators heeft. Dus maar 3mosfet banken nodig.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Ik ken iemand die een borstelloze 3 fase motor aan het ontwikkelen is voor de model racerij. Ik wacht het rustig af, mischien wordt het wel wat
Voor kleine motoren zijn nog wel wat leuke ic's te krijgen. Voor grote zul je zelf wat moeten ontwikkelen, maar het komt op het zelfde idee neer als wat ik voor m'n ant ontwikkeld heb.
Het is prima te doen, alleen wie maakt de motor?
Voor kleine motoren zijn nog wel wat leuke ic's te krijgen. Voor grote zul je zelf wat moeten ontwikkelen, maar het komt op het zelfde idee neer als wat ik voor m'n ant ontwikkeld heb.
Het is prima te doen, alleen wie maakt de motor?
-
- Posts: 29
- Joined: Sun Aug 31, 2003 1:04 pm
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests