Uitlaten

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Uitlaten

Post by TKR » Sat Nov 15, 2003 4:41 pm

Ik ben aan het proberen een zwaar geluid uit me brommer te halen.
Als ik dat voor elkaar wil krijgen zal ik eerst moeten weten wat dat geknetter veroorzaakt.

Het enige wat ik kan bedenken is de dikte van het materiaal. Als het materiaal van de uitlaat dun is dan blijft het geluid van de "ontbrandingen" niet echt in de uitlaat.

Als dit waar zou zijn dan zou ik mijn uitlaat dus van dik materiaal kunnen maken en zal dat geknetter zwaar geluid worden.


Wie kan me hiermee helpen?
Ik vind dat orginele brommer geluid zo irritant.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sat Nov 15, 2003 5:06 pm

een paar gaten erin helpt ook.

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Sat Nov 15, 2003 5:10 pm

Zo'n fel oranje ding aan je stuur met zo'n speakertje helpt ook nog wel eens. Brmmmmbrmbrmbrm...

Excuses voor de meligheid...

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Sat Nov 15, 2003 5:20 pm

Als ik er een paar gaten in boor dan houd ik toch nog steeds dat geknetter....?
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Sat Nov 15, 2003 6:08 pm

Het geluid heeft veel te maken met de lengte en dikte van je pijp. Ook het aantal schotten in de pijp is van belang. Nou weet ik niet precies wat wat doet. Maar ik weet wel dat je heel de instelling van de motor kunt veranderen door de uitlaat te veranderen, hij heeft dan namelijk meer of minder tegendruk.

Ik gok dat als je de pijp langer en breder maakt, en zorgt dat er toch ergens een flink schot in zit. Dat hij een zwaarder geluid geeft. Dit omdat lage geluidsgolven langer zijn.

team ODT
Posts: 312
Joined: Tue Sep 09, 2003 9:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by team ODT » Sat Nov 15, 2003 10:39 pm

Wat bedoel je met matriaal? En wat voor geluid wil je hebben. En wat voor brommer heb je? En wat heb je er nu opzitten? Dat maakt allemaal heel veel verschil. Maar uiteindelijk komt het allemaal op je demper aan. Wil je een mooi stil en donker geluid, dan moet je een goeie demper hebben. Heb je geen zin om een nieuwe te kopen of te maken, kun je in ieder geval het dempingsmatriaal in je oude demper vervangen. Haal het binnenste buisje eruit (die met die gaatjes erin) wikkel daar eerst een dun laagje staalwol omheen . Daar kun je zelfs brillo sponsjes voor gebruiken. Vervolgens doe je er een dikke laag glaswol omheen en stop je het mooi weer in de buitenste buis. Wel eerst die ouwe troep eruit natuurlijk. Boel weer in elkaar en klaar. En pas op voor je handen en longen. Glaswol kan erg jeuken. Dit zorgt er in ieder geval voor dat je brommer niet meer zo knettert. Simpel. En daarna kun je er nog heeeeel veel andere dingen aan gaan veranderen. Wat je eigenlijk precies bedoeld weet ik niet, maar misschien heb je hier in ieder geval eerst iets aan.

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Sat Nov 15, 2003 11:13 pm

WMC en ODT bedankt...
Deze 2 ideeën ga ik mengen.

Ik heb nu een puch. Er hangt een sigaar aan. Opzich bedoel ik met materiaal (RVS)staal.
Wat ik nu van plan ben is mijn uitlaat verlengen, verbreden en er een shots in te zetten. En de demper op ODT's manier te vullen.

Ik ben benieuwd naar 't eindresultaat.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sun Nov 16, 2003 4:55 am

Het hangt voornamelijk af van wat het gewenste resultaat is.
Wil je 45 km/u bollen zoals wettelijk toegelaten is, maar een "betere"klankt dan een verkouden koelkast voortbrengen?
Wil je als een echte Joe Bar adept de wegen onveilig maken en met een geluid als een harley davidson op speed rondscheuren?

Of is het gewoon om indrukwekkend veel diep geluid rond te strooien?

Nu het beste voorbeeld dat ik kan geven, waarom klinkt een Harley zoveel anders dan een doorsnee Japans Baanmodel. Simpel, CC's en cylinder configuratie, slag en zuigerdiameter helpen ook.
(de roffel die uit Mischa's machine komt geborreld klinkt heel wat indrukwekkender dan WJ's razende naaimachine-die toch veel sneller en zuiniger is dan dat enorme slagschip van een Ford)

Van een blikken trommel kan je toch geen paukengeluid verwachten.

Trouwens, terugdenkende aan mijn brommerperiode.De moeilijkste uitdaging was nog steeds van zo stil mogelijk zo hard mogelijk rond te racen. Als je zonder al te veel trompetgeschetter 70km reed werd je minder tegengehouden dan die halve zool die 45 km/uur reed met een geluidsversterker in plaats van een geluidsdemper.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sun Nov 16, 2003 7:49 pm

zuiniger ???

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Sun Nov 16, 2003 11:14 pm

Wat maddox zegt over zachter klinken klopt helemaal.

Mijn Kreidler liep 70, en werd daarmee regelmatig aangehouden, mede door de herrie.

Mijn Zundapp haalde makkelijk de 90, maar maakte door zijn fluisteruitlaat nauwelijks herrie, en daarmee ben ik nooit aangehouden.

Die Zundapp was sowieso een geweldig stevig stuk metaal. De Ford sierra die me had geraakt moest worden weggesleept, de Zundapp moest ik alleen even de trapper rechtbeuken en ik kon weer verder. :)
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Nov 16, 2003 11:17 pm

leo-rcc wrote: Die Zundapp was sowieso een geweldig stevig stuk metaal. De Ford sierra die me had geraakt moest worden weggesleept, de Zundapp moest ik alleen even de trapper rechtbeuken en ik kon weer verder. :)
Zundapps rule big time. ooit een hobby brommer gehad van dat merk.
Heerlijk ding. Maar die had geen uitlaat ? :S ;)

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Mon Nov 17, 2003 1:43 am

Ja WJ, bij dezelfde snelheid zijn die 2 machines niet te vergelijken qua verbruik.Vooral het feit dat die Ford de omvang heeft van een doorsnee arbeiderswoning, en een gewicht dat hoort bij een stuk staal van die omvang.
Dat in vergelijking tot jouw nijdige horzel, die veel kleiner,lichter,moderner,Japanser en nog vele andere dingen is.


TKR, als echte patser die niet de anderen moet naäpen, zou het niet veel "cooler" zijn dat je als een geluidsloze aanvalshelicopter voorbij die knetterende uitlaatloze debiel zoeft?Minstens 2 personen hebben het grote voordeel daarvan al aangehaald.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

TKR
Posts: 320
Joined: Sun Jul 27, 2003 11:10 pm
Location: Maasland
Contact:

Post by TKR » Mon Nov 17, 2003 5:42 pm

Stil is lelijk... Ik houd niet van stiltes.
Ik wil een echt zwaar geluid eruit halen, dat ben ik nog nooit tegen gekomen, dus dat zou ook "uniek" zijn.

Stil rijd hier opzich zat... allemaal (boodschappen)scootertjes met vrouwtjes erop.
TKR - [url=http://www.toxix.tk/]Team Toxix[/url]
Sponsored by - [url=http://www.astrojet.nl/]SuperMovieEntertainment[/url]

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Mon Nov 17, 2003 7:12 pm

maddox wrote:Van een blikken trommel kan je toch geen paukengeluid verwachten.
Lijkt me een duidelijk antwoord...

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Mon Nov 17, 2003 9:02 pm

Maak em zo stil mogelijk, neem een sample van een Dodge tommahawk. Laat iemand die veel van electronica weet een printje maken dat je aan je gashelden koppelt en voala, een cewl geluid :D.

BTW. Die Dodge Tommahawk is die motor met dat Viper blok.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 37 guests