Gasflessen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Gasflessen

Post by iceman » Fri Oct 12, 2012 2:14 pm

dus ze zijn aan te passen voor ons gebruik ... ?
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Gasflessen

Post by maddox » Fri Oct 12, 2012 2:18 pm

Yep. Is een kwestie van een CO2 kraan aanpassen aan de schroefdraad in de hals van de fles, en schilderen in de juiste kleur.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Gasflessen

Post by flex » Fri Oct 12, 2012 3:56 pm

Composiet flessen zal je niet vinden bij een duikshop. Ze zijn te licht om mee te kunnen duiken (te veel lood nodig). Wel gebruikt de brandweer wel eens composiet flessen, juist omdat ze lichter zijn dan alu/staal.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Gasflessen

Post by Jeroen » Fri Oct 12, 2012 4:23 pm

Even de FRA spelregels erbij gepakt.
9.3 Cylinders
The compressed gas shall be stored in a commercially manufactured gas cylinder of appropriate design,
specification and certification. Except where the maximum storage pressure is less than 50psi (3.4bar).
Some events may have further restrictions on bottle sizes/ weights used, please contact the event organiser
for clarification.
Helaas is de bovenstaande regel niet SMART, met name de woorden: appropriate design, specification and certification
Oftewel geschikt / passend ontwerp, met de juiste specificaties en certificaten.

Dat de cilinder ontworpen is om gassen in op te slaan: Ja.
Dat het ipv zuurstof CO2 is zal geen verschil maken, ik vermoed dat CO2 minder met materialen reageert dan zuurstof?
De 60 bar is ook geen probleem, die flessen gaan veel hoger. Vanaf dat oogpunt is het dus perfect.

Is de cilinder echter ontworpen om in een vechtrobot te plaatsen?
De huidige toegepaste, stalen of aluminium, cilinders zijn dit ook niet.
Echter door zijn toegepaste materiaal wel enigszins robuuster, en daarnaast zijn zal 10 jaar in test.
In de afgelopen 10 jaar heb ik nog geen composiet fles gezien, en niemand die het aandurfde die van flex over te nemen.

Maar laten we eerlijk zijn als er een goede bijl doorheen gaat gaan ze beide stuk.
Kortom, volgens de regels mag geen enkele fles, of iedere fles.. De kat leeft en is dood..
Ik stel voor om eerst eens een topic te openen bij het FRA en de tec checkers om een mening vragen.
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Gasflessen

Post by iceman » Fri Oct 12, 2012 4:29 pm

yes mijn voorzitter ... doe je best ... jouw engels zal beter zijn als die van mij ...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Gasflessen

Post by flex » Fri Oct 12, 2012 7:46 pm

Ik denk dat de design overkill van een composiet fles hoger is dan die van een alu fles. De kans dat een alu fles kapotgaat als gevolg van een put of kras acht ik groter dan bij een composiet fles. Daar is de overdracht tussen de vezels minder dan dat een alu fles kan door scheuren door groeiende haarscheuren. Hoe heten die alu-glasvezel sandwich paneelen ook al weer?
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Gasflessen

Post by maddox » Fri Oct 12, 2012 7:59 pm

GLARE is't spul dat je bedoeld Niels.

En ja, de composietflessen, door hun origine als zeer hoge druk fles bedoeld voor menselijk gebruik in gevaarlijke situaties, lijken me wel te voldoen aan de eisen van de roboteers.


En waarom een topic starten bij het FRA? Er zijn 3 FRA "erkende" techcheckers bij de Nederlandse roboteers.

1 ervan is een voorstander van "minder regels, meer knokken". De 2 anderen zullen hun mening wel geven.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Gasflessen

Post by Jeroen » Fri Oct 12, 2012 9:22 pm

Feit is dat na heel veel pogingen alle vormen van composiet pantser niet meer op robots wordt toegepast, omdat het stukken minder duurzaam is dan massief pantser.
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Gasflessen

Post by maddox » Fri Oct 12, 2012 10:09 pm

In de lichtere klassen is het nochtans nog redelijk in gebruik. Zie maar naar Tim zijn creaties in carbon/kevlar, en de Duitse machines zoals Dark Wizard en Frozen Gas.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Gasflessen

Post by Jeroen » Fri Oct 12, 2012 11:50 pm

Dat is waar Mario, ik heb nogal de neiging de kleintjes te vergeten.
Hoe dan ook, ik heb eens met Kane gemaild. :
Essentially its safe to stick with the certification. And I am not aware of any composite bottles certified for use with co2. However, im not up to date on the tech. Last I checked, most high end paintball gear moved to hpa and the reason for this was to remove the freezing issue.

Let me know any comments you have.

Thanks

Kane
De flessen zijn idd niet gekeurd voor c02, wel voor lucht..
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Gasflessen

Post by flex » Sat Oct 13, 2012 1:44 am

Mijn composiet flessen zijn bedoeld voor zuurstof. Bij mijn weten ook erg koud bij het vullen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Gasflessen

Post by Jeroen » Sat Oct 13, 2012 4:07 pm

Jep, dus geen goedkeuring voor CO2, de regels stellen dat de flessen gekeurd/gecertificeerd moeten zijn. Trouwens, er gaat denk ik geen pure zuurstof in of wel?
What goes up must come down...

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Gasflessen

Post by iceman » Sat Oct 13, 2012 4:25 pm

oke ... waar zijn dan alu.flessen te koop ... ?
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Gasflessen

Post by maddox » Sat Oct 13, 2012 4:35 pm

Jeroen, weet je nog, toen Mentorn besliste dat het 1.1 of 2 kg flessen moesten zijn , dat ik met 1.1 kg stalen flesjes boven water kwam. Awel, dat zijn eigenlijk stalen 2 liter zuurstofflesjes, herbadged door de Ijsfabriek Strombeek Bever.
Andere kraan erop, herstempeld en een ander kleurtje.

Wat betreft alu CO2 flessen. Marco, elke firma die aan brandbeveiliging doet heeft de juiste flessen, en zijn soms willende om er een andere kraan op te zetten. Maar ik kan nog eens horen bij de Ijsfabriek. Zien wat die zeggen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

iceman
Posts: 1491
Joined: Fri Aug 29, 2003 8:55 am
Location: belgium-city
Contact:

Re: Gasflessen

Post by iceman » Sat Oct 13, 2012 5:17 pm

oke ... vast bedankt...
Hades Rulezzzzz No Risk No Fun
www.vizbiz.be

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests