ruitenwisser servo

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

ruitenwisser servo

Post by Hun » Sun Sep 30, 2012 9:17 pm

Wie kan me helpen bij het aansluitingsschema voor het construeren van een ruitenwissermotor (12v) als servo. Bedoeling is dat hij ongeveer 180graden draait aangestuurd door een potmeter.

Ik heb de volgende onderdelen
-ruitenwissermotor. Behuizing was oorspronkelijk verbonden met - pool. Deze heb ik losgemaakt en een aparte kabel gesoldeerd aan het koolstofborsteldraadje. Kan dus nu 2 kanten opdraaien zonder dat de behuizing onder ' stroom' staat.
-potmeter 10kohm. Deze is bedoeld als aansturing voor de ruitenwissermotor.
-servo tester. mocht het met de potmeter niet lukken om de ruitenwissermotor aan te sturen dan lukt het misschien met de servo tester.
-h-brug. http://www.ebay.com/itm/290613909846?ss ... 1497.l2649 . Deze is bedoeld als versterker om de ruitenwisser aan te sturen.
-servo. http://www.shopzinnig.nl/index.php?item ... 27&lang=NL . Deze wil ik gebruiken als positiebepaler voor de ruitenwisser motor. De tandwielen haal ik eruit, en ik bevestig de arm van de servo aan de arm van de ruitenwissermotor. Als de ruitenwisser motor draait, draait dus ook de servo.

Wat ik nu wil doen:
-de servo losmaken en twee draden solderen aan de twee polen van het electromotortje. Deze twee draden wil ik verbinden met de H-brug. De H-brug moet dan het signaal versterken. Vraag: moet het oorspronkelijke servomotortje verwijderd worden, of mag deze blijven zitten?
-Op de H brug sluit ik dus ook de twee polen aan van de ruitenwissermotor en de twee polen van een 12v accu. Deze moeten volgens mij aangesloten worden op de 4 groene aansluitingen van de H-brug.
-De stekker van de servo (met drie draden, rood-zwart-wit) kan ik vervolgens aansluiten op de servotester. Liever doe ik de aansturing met mijn potmeter, maar ik weet niet hoe.

Vraag is nu, hoe sluit ik bovenstaande aan zodat het geheel gaat werken. Zoals gezegd werk ik liever met een potmeter dan met de servotester. Ik ben een leek op electrogebied dus houdt daar aub rekening mee in de beantwoording.

Groet, Joost

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: ruitenwisser servo

Post by Jeroen » Tue Oct 02, 2012 10:21 pm

Hoi Joost,

Ik weet niet of je er al aan begonnen bent, maar ik gok dat er een denkfout in je systeem zit.
De h-brug die je noemt kun je niet echt zien als een versterker. Deze h-brug verwacht namenlijk pwm signaal.

Zoals ik jou verhaal lees wil je de servo motorsturing rechtstreeks gebruiken als sturing voor je h-brug ? Klopt dit?
What goes up must come down...

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Wed Oct 03, 2012 10:49 am

Dank voor je reactie! Ik was al bang dat nemand me kon helpen.

Inderdaad wil de motorsturing van de servo gebruiken voor aansturing van de h-brug. De potmeter van de servo is verbonden met de arm van de ruitenwisser en geeft dus de stand aan van de arm. De motor van de servo zelf heb ik niet nodig omdat ik de ruitenwissermotor wil gebruiken als servomotor. Vandaar dat ik de tandwielen eruit heb gehaald.

Kun je me helpen hoe ik een en ander op elkaar moet aansluiten? Groet, joost



quote="Jeroen"]Hoi Joost,

Ik weet niet of je er al aan begonnen bent, maar ik gok dat er een denkfout in je systeem zit.
De h-brug die je noemt kun je niet echt zien als een versterker. Deze h-brug verwacht namenlijk pwm signaal.

Zoals ik jou verhaal lees wil je de servo motorsturing rechtstreeks 1032675 als sturing voor je h-brug ? Klopt dit?[/quote]

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: ruitenwisser servo

Post by maddox » Wed Oct 03, 2012 11:17 am

Deze link kan misschien verder soelaas bieden.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Wed Oct 03, 2012 3:02 pm

Die oplossing ziet er begrijpelijk uit. De twee relais die er in staan heb ik alleen niet in NL kunnen vinden. Vooral de 5v relais met interne diode is lastig te krijgen. Ik gebruik dan maar een 5v relais met een externe diode. Dat moet toch ook kunnen. Ik ben niet goed thuis in electronica maar zou hier een 'schotky diode sb1020 10a 20v' voor gebruikt kunnen worden?
Joost

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: ruitenwisser servo

Post by maddox » Wed Oct 03, 2012 3:18 pm

Geen idee, als je over electronica begint , is dat voor mij net Chinees.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Wed Oct 03, 2012 3:27 pm

Voor mij helaas ook. Anderen?

User avatar
kenshee
Posts: 223
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:47 am

Re: ruitenwisser servo

Post by kenshee » Thu Oct 04, 2012 9:00 am

Die schottky kan gebruikt worden maar is overkill, een 1N4001 zou beter zijn.
Maareh, aangezien je toch al een h-bridge hebt voor een arduino, zou je dan niet beter die servoelectronica vervangen door een arduino? Die kan ook de rc pulsen van je ontvanger begrijpen en daar kan je de potmeter ook gewoon op aansluiten. Er bestaat al een project hiervoor (maar dan met een megamoto h-brug van robotpower) http://code.google.com/p/megamoto-superservo/

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Sat Oct 06, 2012 12:22 pm

Thanx! Die aansluiting van een arduino op de H-brug kan ik niet goed uit de filmpjes opmaken. Zou super zijn als je een link hebt (bv ebay) naar de arduino die ik moet hebben en eee beschrijving/tekening van hoe ik die arduino aansluit op mijn h-brug en hoe ik de potmeter vervolgens aansluit.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: ruitenwisser servo

Post by Jeroen » Mon Oct 08, 2012 12:39 am

De vraag is hoeveel haast heb je?
Toevallig is me vandaag gevraagd iets soortgelijks te maken, ik moet dus het een en ander uitzoeken en wil het ontwerp best met je delen. Alleen denk ik niet dat het op korte termijn is
What goes up must come down...

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Mon Oct 08, 2012 8:25 am

Geduld is een schone zaak;) Super dat je je ontwerp wil delen. Ik ben benieuwd naar je oplossing. Mochten er in de tussentijd anderen zijn die al een oplossing hebben dan hoor ik dat graag!

Jeroen wrote:De vraag is hoeveel haast heb je?
Toevallig is me vandaag gevraagd iets soortgelijks te maken, ik moet dus het een en ander uitzoeken en wil het ontwerp best met je delen. Alleen denk ik niet dat het op korte termijn is

Hun
Posts: 7
Joined: Sat Sep 29, 2012 8:41 am

Re: ruitenwisser servo

Post by Hun » Thu Dec 06, 2012 8:25 pm

Ik ben benieuwd naar je vindingen. Als wat gebouwd?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests