Zender setjes

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Zender setjes

Post by Jeroen » Tue Jun 26, 2012 3:54 pm

Sinds ik weer een paar jaar bezig ben met robotwars heb ik gebruik gemaakt van een goedkope zenderset.
Deze werkt perfect thuis op de werkbank en bij vele demo's.

Het is een model met zogenaamde flysky module's. Ik vermoed dat nagenoeg alle goedkope zendersets deze componenten gebruiken.

Tijdens grote evenementen laat hij mij echter in de steek. Het oplinken duurt in sommige gevallen veel te lang! Ik heb uitgesloten dat het een defect is aangezien ik het nu met 2 compleet verschillende sets van het zelfde merk/type had. Dit is alleen het geval in drukke omgevingen waar er dus veel zenders aan zijn.
De oplossing was de zender zo dicht mogelijk bij de robot houden, en eventueel een keer extra de boel uit en aan zetten.

Ik moet dus een andere set, want er is geen extra tijd tijdens het uplinken bij evenementen.

De meest gebruikte is de spektrum , echter zijn de oude serie (dsm) niet meer te krijgen met de BR6000 ontvanger welke de juiste failsafe heeft. Wat veel roboteers in de toekomst dwingt te gaan upgraden als ze een defecte ontvanger hebben.

De nieuwe serie heeft de AR6255 ontvanger welke op elk kanaal een programmeerbare failsafe heeft. Deze ontvanger kost rond de 70 euro, een bijbehorende zender kost 140 euro.
Ik vind 210 euro verdomt veel geld. Als er geen alternatief is dan is dit prima en staan we met de rug tegen de muur, maar zie ik iets over het hoofd?

Ook hou ik in het achterhoofd dat de spectrum zender een drempel is voor starters.
Last edited by Jeroen on Tue Jun 26, 2012 4:40 pm, edited 1 time in total.
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Zender setjes

Post by flex » Tue Jun 26, 2012 4:36 pm

De nieuwste reeks Spektrum (met een K) 'air' zenders gebruikt inmiddels DSMx. Hier kunnen ontiegelijk veel zenders gelijktijdig werken. Meest gebruikt, huidig, is de DSM2.
Voor deze 'air' zenders heeft o.a. Hobbyking alternatieve, veel goedkopere, ontvangers. Ook deze hebben een failsave. ze slaan nl de 'neutraal' stand op welke de zender uitstuurt. Dus als je bv je gas kanaal vol terug set bij het binden slaat hij dit als safe positie op. temninste dat dacht ik. Kan vannavond wel ff testen. heb nog wat ontvangers en een servo klaar liggen (gister gebruikt bij het binden van m'n nieuwe ontvangers). Is deze failsave werking goed genoeg?
Hobbyking heeft ook nog enkele futaba FFST (oid) compatible zenders en ontvangers. O.a. een
Turnigy die niet duur is.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Zender setjes

Post by Jeroen » Tue Jun 26, 2012 4:43 pm

Dus als ik je goed begrijp is de Spektrum ( met een k ;) ) compatibele met meerdere ontvangers.
Wat dus wil zeggen dat ze een open protocol gebruiken ?

Het liefst heb ik natuurlijk een programmeerbare failsafe op voorhand. Dat is het meest idiot proof, maar een failsafe die zich instelt tijdens het binden is ook prima, dan moet je al best raar doen wil het mis gaan.

Wat zijn jou ervaringen met goedkopere zenders?
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Zender setjes

Post by flex » Tue Jun 26, 2012 5:38 pm

Slechte response op de goedkopere sets.
Had laatst een stuurwiel zender in de hand. draaide je het stuur om was de servo ruim trager. Mischien niet de snelsete servo die er is maar ook niet de beroerdste. verder kans dat de resolutie minder is en ook de bouw (ergonomie) laat nog wel eens wat te wensen over, ook qua gebruikte materialen en afwerking.
De goedkopere sets heben ook nog wel eens een eigen of onbekent protocol in gebruik waardoor je nog wel eens vast kan komen te zitten als je extra ontvangers wil. bekende systemen zijn DSM-DSM2-DSMx (Spektrum) en FFST (Futaba).

Spektrum heeft overigens geen open protocol. Volgens mij is het reversed engineerd door OrangeRX/Hobbyking.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Zender setjes

Post by Jeroen » Tue Jun 26, 2012 8:23 pm

Trage response en lagere resolutie zijn niet zaken voor starters om zich druk om te maken in Robotwars, ergonomie ook niet gevechten zijn kort.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar technisch falen, zoals die van mij dus. Ik wil
What goes up must come down...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Zender setjes

Post by leo-rcc » Thu Jun 28, 2012 1:23 pm

Hoeveel 2,4GHz zenders kunnen we centraal verzamelen voor testen? Er moet ergens een verzadigingspunt zijn dat de combinatie die Jeroen gebruikt zijn kuren vertoont, dan moeten we met andere sets kunnen zien of die beter functioneren.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Zender setjes

Post by Jeroen » Thu Jun 28, 2012 1:48 pm

Bij mij trede de problemen al op in antwerpen. Toen waren er hooguit 10 zenders actief.
( ants , feathers, testen, demo robot ) Ook leek er in die hal geen wifi netwerk te zijn. In de o2 vorige jaar waren die er veel.
What goes up must come down...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Zender setjes

Post by leo-rcc » Thu Jun 28, 2012 1:54 pm

10 stuks is doenbaar. Ik kom zelf al aan 6 of zo.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Zender setjes

Post by Jeroen » Thu Jun 28, 2012 1:56 pm

Ik 3 dezelfde :P
What goes up must come down...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Zender setjes

Post by flex » Thu Jun 28, 2012 11:02 pm

Zelf ook 2 zenders. (evt nog een 3e zonder ontvanger)

Ground & air zender.

Op de RC club geregeld met een man of 6 op de stelling aan het rijden, en dan nog enkele in de pits aan het testen of vergeten zenders... merk ik geen problemen.

Zal ook uitmaken welke systemen er zoal worden gebruikt. veel DSM? mix van DSM en DSM2? maakt nl wel uit. DSMx is er nog niet echt veel. pas recent uit en geen hot item om naar te upgraden als je al een knappe goede zender hebt.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Zender setjes

Post by leo-rcc » Fri Jun 29, 2012 8:35 am

Ik heb 2 DSMx sets. 1 is voor mijn vliegtuig, de ander is gebruikt als trainer.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Re: Zender setjes

Post by kos » Fri Jun 29, 2012 12:00 pm

1 Spektrum DSM zender heb ik zeker. Misschien ligt er nog een reserve, dat moet ik even nakijken.
Technically speaking, Whiskey is a solution.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Zender setjes

Post by flex » Fri Jun 29, 2012 2:35 pm

Uh... het was eigenlijk de vraag ergens samen te komen voor een zender overload test..... (icm enkele cheapo zenders). Mischien dat Leo met de RC racers wat kan afspreken qua test. als er een man of 15-20 gelijk tijdig de zender aan zeten.. kan leuk worden. Ze hoeven niet gelijk met z'n allen de baan op. Alleen ff testen of het syncen een beetje gaat.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Zender setjes

Post by Jeroen » Fri Jun 29, 2012 2:45 pm

Wellicht kunnen we dat sowieso in de buurt van een baan doen, ik wilde al eens met leo in oss afspreken.
What goes up must come down...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Re: Zender setjes

Post by leo-rcc » Fri Jun 29, 2012 3:22 pm

Ik ben komend weekend het hele weekend in Schiedam bij rcnitroteam. Het weekend erop ben ik op de maasboulevard in Schiedam voor een demo event. Het probleem met Oss is dat je nooit zeker weet hoeveel zenders er gaan wezen. De laatste keer dat ik daar reed was alles wat er reed gastrijders van RCC Zoetermeer en 1 Duits fabrieksteam dat kwam trainen.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 40 guests