Pneumatiek, werkt dit ?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Tue Jan 24, 2012 8:12 pm

Dag allemaal,

Ik wil binnenkort beginnen aan een Feather. Het wordt waarschijnlijk een lifter: 2 pinnen om de tegenstander mee te doorboren waarna ik hem op wil heffen en mee wil rondrijden in de arena (als alles meezit natuurlijk).

Hiervoor wou ik om de kosten een beetje te drukken met pneumatiek werken. Aangezien het niet de bedoeling is dat de lift als flipper gaat werken wou ik rechtstreeks een kleine compressor op de cilinder aansluiten om zo een gecontroleerde (trage) lift te krijgen (al dan niet via een druk regelaar). Aangezien het mijn eerste project is, had ik hier graag wat duidelijkheid rond gehad.

Is dit realistisch/haalbaar ?

Alvast bedankt!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Tue Jan 24, 2012 9:33 pm

Ik ben bang dat het al mis gaat bij het idee om de tegenstander te doorboren. Vele machines zijn tegenwoordig gepantserd met 3.2mm dik hardox, dat spul is zelfs in heavyweights meer dan goed.

Als je kosten wil drukken, dan moet je niet pneumatisch gaan, zelfs niet met €20 autocompressortje. De andere delen -zuiger-stuurventiel-overdrukklep en dumpklep- groeien niet aan de bomen, alhoewel ze wel betaalbaar te vinden zijn op Ebay.

Dan kan je beter met een draadstang en accuboormachine aan de slag, en soort van krik nabootsen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Wed Jan 25, 2012 3:14 pm

maddox wrote:Ik ben bang dat het al mis gaat bij het idee om de tegenstander te doorboren. Vele machines zijn tegenwoordig gepantserd met 3.2mm dik hardox, dat spul is zelfs in heavyweights meer dan goed.

Als je kosten wil drukken, dan moet je niet pneumatisch gaan, zelfs niet met €20 autocompressortje. De andere delen -zuiger-stuurventiel-overdrukklep en dumpklep- groeien niet aan de bomen, alhoewel ze wel betaalbaar te vinden zijn op Ebay.

Dan kan je beter met een draadstang en accuboormachine aan de slag, en soort van krik nabootsen.
Hey Maddox, bedankt voor je antwoord!

Toch ben ik redelijk vastberaden om met pneumatiek te gaan werken. Kun je ook een duidelijk antwoord geven uit de vraag van mijn eerste post ? Een zuiger is te vinden op Conrad voor zo'n 50/60 euro. Een elektronisch ventiel voor zo'n 50 euro. Heb ik dan nog meer nodig ?

Mvg.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Wed Jan 25, 2012 4:36 pm

Overdrukklep en afblaasklep is't minimum. Buffertank is een kwasi noodzaak . Als je enige snelheid verwacht.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Wed Jan 25, 2012 8:14 pm

Hmm okee, het wordt trouwens toch een flipper ipv lifter. Maar ben toch aan het denken om zo'n autocompressortje te gebruiken en dan gewoon een kleine brandblusser als buffertank. Is dit haalbaar ? Krijg ik zo genoeg druk opgebouwd in de buffertank ?

Weet er iemand trouwens een online shop waar je pneumatiek onderdelen kunt bestellen buiten conrad ?

Gr.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Thu Jan 26, 2012 7:04 am

Uiteindelijk krijg je wel wat druk opgebouwd in je buffertank. Maar ik stel voor dat je eerst eens een testje doet met zo'n compressortje.

Je gaat verbaasd staan hoe traag het gaat.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Babeth » Thu Jan 26, 2012 8:20 am

Beste Senne,

Hou ook rekening met de gewichtslimiet voor een Feather... En dat er ook nog andere componenten in dat robotje moeten gaan zitten zoals batterijen, motoren, wielen, electronica... Heb je de uitleg op deze website al gelezen ? Vrijwel alles dat er te proberen viel is al eens geprobeerd en te zwaar (in gewicht), te licht (in kracht) of onpraktisch bevonden. Ook leert de ervaring dat trage wapens sowieso in het nadeel zijn tegen de veel snellere. We willen je niet ontmoedigen, maar lees alsjeblieft eerst eens de informatie die je op de website (niet alleen dit forum, hoewel hier ook veel info te vinden is) aantreft. Kom eens naar een van onze evenementen. Daar gaat het vragen stellen veel gemakkelijker.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Thu Jan 26, 2012 5:03 pm

Babeth wrote:Beste Senne,

Hou ook rekening met de gewichtslimiet voor een Feather... En dat er ook nog andere componenten in dat robotje moeten gaan zitten zoals batterijen, motoren, wielen, electronica... Heb je de uitleg op deze website al gelezen ? Vrijwel alles dat er te proberen viel is al eens geprobeerd en te zwaar (in gewicht), te licht (in kracht) of onpraktisch bevonden. Ook leert de ervaring dat trage wapens sowieso in het nadeel zijn tegen de veel snellere. We willen je niet ontmoedigen, maar lees alsjeblieft eerst eens de informatie die je op de website (niet alleen dit forum, hoewel hier ook veel info te vinden is) aantreft. Kom eens naar een van onze evenementen. Daar gaat het vragen stellen veel gemakkelijker.
Hey Babeth,

Daar probeer ik inderdaad ook rekening mee te houden. Echter lijkt 13.6kg me genoeg om wat speelruimte te hebben.
Ik heb idd ook al de hele site gelezen (alle hoofdstukken) en daar staat ontzettend veel bruikbare informatie tussen. Het enigste waar ik bang voor heb is dat een mechanische oplossing voor de flipper (via een motor) niet genoeg kracht gaat hebben om een robot van 13kg 2m de lucht in te gooien. Vandaar de gedachte om met een kleine cilinder te werken. Ik heb uitgerekend dat het frame met plaatwerk rond de 5kg gaat wegen, wat dus nog zo'n 8kg overlaat voor de pneumatiek, motors en electronica.

Wanneer is de eerstvolgende meeting of event ? Ik wil gerust samen met mijn teampartner dan eens een kijkje komen nemen.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by flex » Fri Jan 27, 2012 12:13 am

9februari bij Stream in Schiedam (rotterdam).

En zo'n auto compressortje heeft zich al bewezen te zwak te zijn van bouw kwaliteit/materialen. Ook zal je er niet snel genoeg druk mee kunnen opbouwen om een redelijk korte reperteerbaarheid van de wapen (flipper) te behalen.

Met pneumatiek is niks mis. ook de 'lagedruk' 6-10 bar sytemen niet. maar daar wil je nog wel en buffer tank bij heben welke enkele malen de werkdruk heeft (18-24bar zeker wel, beetje afhankelijk van het volume van de cilinder en de tank). Dat betekend dus een reduceer en een overdruk ventiel. Moet ik zeggen dat je bij bv een CO2 systeem ook weer een sterkere tank (zwaarder) nodig hebt. en ook een overdruk klep en wat serieuzere ventielen. Al kan je bij zo'n full-pressure wel de reduceer weglaten.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Fri Jan 27, 2012 11:08 am

Met andere woorden, de conclusie is dus eigenlijk dat pneumatiek moeilijk haalbaar is voor een Feather als ik het goed begrijp. Hoe maak ik dan een mechanische overbrenging met de nodige slip zodat de motor niet doorbrandt als het object op de flipper te zwaar is ?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Fri Jan 27, 2012 12:22 pm

Pneumatiek is perfect haalbaar in een flipper. Alleen gaat een auto-compressor systeempje niet het onderste uit de kan halen. Integendeel.

En een mechanische overbrenging met slip. Ik zie zowiezo 2 opties. De orginele slipkoppeling van een accuboormachine , of met een Vriem/O-snaar.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sat Jan 28, 2012 12:21 pm

Ben enorm aan twijfelen wat te doen. Pneumatiek lijkt me krachtiger, maar mechanisch doenbaarder en betaalbaarder als eerste bot. Hij komt er trouwens zo uit te zien (voorlopige schets):

http://imageshack.us/f/839/flepperv1.png/

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Sat Jan 28, 2012 1:00 pm

Pneumatiek kan VEEL krachtiger zijn, en VEEL sneller. Maar dat vergt een paar dingen. Niet in't minst een redelijk budget, daar er zaken zijn die niet zelf te bouwen zijn zonder metaalbewerkingsmachines, en zelfs dan nog.

In plaats van een autocompressortje gebruiken de meesten voor een feather een paintball CO2 fles. En dat is moeilijk te omzeilen. Dan kom je op een eerste keuze.
Lagedruk pneumatica, wat wil zeggen dat je commercieel materiaal kan gebruiken.
Of de redelijk specifieke Robot Wars "Full Pressure" technologie.

Beide systemen hebben voor en nadelen.

Een simpel diagram van een lagedruksysteem kan je hier vinden.

Een meer doorgedreven uitleg in't Engels is hier.

Ik gok dat een mechanische flipper wat hoog gegrepen is voor een eerste machine, maar een lifter is al eerder verwezelijkt , en met succes.
De controleerbaarheid van een lifter is een sterk punt in't voordeel van dit wapen.
In een lifter vervang je de hele pneumatica "zooi" door een linak en een simpele electrische sturing
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sat Jan 28, 2012 5:39 pm

Ik ga eens kijken naar een CO2 systeem met Paintball tanks, Misschien dat dit toch wel haalbaar is.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sat Jan 28, 2012 5:45 pm

Nog een vraagje, indien ik met CO2 tanks werk, moet ik dan steeds een nieuwe kopen als deze leeg is ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests