Pneumatiek, werkt dit ?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Sat Jan 28, 2012 6:16 pm

Belangrijk weetje. CO2 flessen via het net of postorder aangekocht zijn altijd leeg geleverd.

We gaan uit van dat je een tank met on/off valve hebt. (veel handiger dan de "orginele" pin valve), dan heb je 3 realistische opties.

Hervullen bij de lokale paintball-spullenboer. (prijzig als je pech hebt)
Hervullen op events. (lastig voor testen thuis)
Hervullen thuis gebruik makende van een grote CO2 fles en een hervulstation. (kost een beetje geld, maar is het meest handige. 't is wat Ik doe trouwens. Ik "huur" een 10 kg CO2 fles, en heb een hervulstation.)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sat Jan 28, 2012 6:45 pm

Hmm, ik heb hier in een straal van 50km geen paintballdealer zitten naar mijn weten...En om een grote CO2 fles te huren is wat te veel van het goede voor een eerste bot vind ik (kan later altijd nog). Misschien toch maar met compressortje werken en een (iets grotere) buffertank. Hoeveel flips krijg ik uit een buffertank die +- 3 keer de cilinderinhoud heeft ? Hoe krijg ik het voor elkaar dat de compressor stopt als ik zo'n 12 bar (bijvoorbeeld) in de buffertank heb opgebouwd ? Hoe laat ik hem daarna automatisch terug starten ?

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

User avatar
Carlijn
Posts: 1574
Joined: Tue Jul 29, 2003 12:16 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Carlijn » Sat Jan 28, 2012 7:54 pm

Waar woon je?

Bij het robot wars kamp hadden ze standaard Festo spul voor cylinder en slangen etc en werkte dan met een half liter (bv cola) flesje. Deze deden ze voor het gevecht oppompen met een fietspomp tot xx bar (weet iemand nog tot hoeveel dat kon?) en dan hadden ze 1-3 goede flips. Heel goedkoop en misschien een idee om mee te starten.
Team EFWAH: Everything Fits With A Hammer
www.EFWAH.nl

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sat Jan 28, 2012 8:30 pm

Hey Carlijn,

Ik woon in Maasmechelen, net over de grens (België dus). Een cola flesje is nu ook weer niet de bedoeling. Zo'n 100/150 euro wil ik wel aan het systeem uitgeven, maar geen honderden...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Sun Jan 29, 2012 4:39 am

Dik uurtje rijden van Huize Chaos, In Vilvoorde.

Wat betreft Carlijns idee, da's een deel van de Rex robot Challenge regels. En zeer leuk als experimenteer/leerproces. (en het is ongeveer op 3 bar aanvaard door de FRA)
Maar in de huidige featherweigth en Raptor omgeving is dat een ferme handicap.

Wat betrefd het aantal flips uit een langzaam aangevulde buffertank met 3 keer het volume van de zuiger. (we gaan uit van een perfect afgestemd samenspel van klep en leidingwerk) En de meer ingewikkelde formules negerende, afrondende voor het gemak.

Slag 1 12 bar in de tank, zakkende naar 8 bar, 8 bar in de zuiger als werkkracht.
Slag 2, de compressor heeft er 1 bar bij kunnen duwen op 20 seconden(zeer optimistisch) 9 bar in de tank, zakkende naar 6 bar werkdruk.
Slag 3 7 bar naar 4.5 bar
slag 4 6 bar (compressor heeft minder moeite 1 bar bij te pompen) naar 4 bar.
slag 5 5,5 bar naar 3.5bar
slag 6 5 bar naar 3.3 bar. (we zijn ondertussen ver over de helft van een doorsnee gevecht)

Nu gaan we even rekenen met een "standaard" lagedruk zuiger. 50mm doorsnee 100mm slag.

op 8 bar(buffertankdruk 12 bar) heeft die dus 2.5*2.5*pi*8= 157 kg kracht.
op 3.3 bar is dat dus 64.75 kg.

Wat betreffende het laten stoppen van de compressor op 12 bar. Dat noemt men een drukschakelaar. In de basisuitvoering is het een houder met een rubber plaatje, gesteund met een veer in. Als de druk hoog genoeg is, kan het rubber de veer ver genoeg indrukken om een drukknop te activeren.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sun Jan 29, 2012 3:33 pm

Dat maakt alles een pak duidelijker. Is een kleine 160kg kracht voldoende om een tegenstander met het nodige spektakel om te flippen ?

Verder nog een vraagje, weet iemand waar ik (al dan niet online) HDPE platen kan kopen ? Ik was gisteren bij de lokale houthandel maar die was al gesloten, dus daar ga ik morgen nog een keer langs.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by flex » Sun Jan 29, 2012 6:18 pm

Iedergeval niet bij een houthandel...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sun Jan 29, 2012 6:47 pm

Waar dan wel?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Sun Jan 29, 2012 8:53 pm

Ik koop mijn HDPE, en andere kunststof bij Nemetal, een groothandel in Wilrijk. Gevonden via de Gouden gids.

En om een vergelijking te geven in kracht voor een flipper, Hannibalito I had een zuiger met 400 kg kracht over 80mm, Hannibalito II2 ton over 83mm Hannibalito III komt aan 1 ton over 75mm , en Hannibalito IV, nu in aanbouw, heeft 2.6 ton over 50mm
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Sun Jan 29, 2012 9:03 pm

Wilrijk is net wat te ver naar mijn mening. Is 3mm aluminium een optie ? Die platen liggen hier bij de doe-het-zelf zaak maar leken me op het eerste oog te dun...Ik heb geen andere mogelijkheden vrees ik.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Mon Jan 30, 2012 5:01 am

3 mm Doe Het Zelf Aluminium.... neen, da's boterzacht, peperduur en na 1 deftig gevecht 1 verwrongen klomp deuken. En dan mag je Enigma (Duitse raptor -6kg robot, die meedoet met de feathers) niet tegenkomen. Dan heb je reepjes.

Trouwens 1m² 3mm aluminium weegt 8 kg. Voor 8 kg heb je 8 mm dik HDPE, en dat heeft zich ondertussen dubbel en dik bewezen. Ik mep met een voorhamer daar met moeite een gaatje in.(demonstratie op het Zwolle event, met een 3kg voorhamer op de Heavy Project One meppen.)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Senne
Posts: 14
Joined: Mon Jan 23, 2012 6:26 pm

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by Senne » Mon Jan 30, 2012 10:57 am

kan ik gewoon bij nemetal binnenlopen en wat platen kopen of moeten die eerst besteld worden?

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Pneumatiek, werkt dit ?

Post by maddox » Mon Jan 30, 2012 11:10 am

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een ferm voordeel heb in zo'n geval. Ik ken zo mijn plekjes. En heb ik al de jaren wel een kring van leveranciers opgebouwd. Soms veranderen er wel dingen , omdat er mensen veranderen van werk, op pensioen gaan enzoverder.

Maar wat betreft Nemetal.
Het kan , als je bij Nemetal binnenvalt, en verteld dat je door mij gestuurd bent, dat ze je zo verder helpen.
Maar voor dezelfde moeite zit er iemand achter de balie die van toeten noch blazen weet, en dan sta je daar in je onderbroek... want dan kan er niks voor particulieren geregeld worden.
Maar ze hebben HDPE plaat liggen in zwart en wit, vanaf 3 tot 50mm dik. (Kleurtjes kunnen besteld worden.) Natuurlijk, het kan altijd dat een bepaalde dikte net weg is.
Hun stockagemogelijkheden zijn niet onuitputtelijk. En ze hebben nog wel wat ander spul liggen, zoals polycarbonaat, vicar ,pp, ptfe, pvc, maar ook brons in allerlei industrievormen.

Maar let wel, ze verkopen daar in "standaard" industrieformaat. 2m². Zagen kost geld, en als je pech hebt, is een halve plaat even duur als een volledige.

Ik stel voor dat we via PMetjes eens overleggen wat mogelijk is.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests