Antweight speedcontroller zelfbouw project

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
SkalTura
Posts: 19
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:48 am
Location: Tilburg
Contact:

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by SkalTura » Fri Apr 29, 2011 11:11 am

Kan ik een geplaatste post niet wijzigen ??

Goed, nog één vraagje... Is 11,1V (3 cellen LiPo) zo'n beetje het maximale wat in een Antweight gebruikt wordt ? Dan kan ik hier rekening mee houden i.v.m. de voltage monitor...
In the beginning there was nothing... but even that exploded !!!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by inventor » Fri Apr 29, 2011 12:13 pm

Dat is het maximaal toegestane volgens de regels.

Onthoud wel dat de nieuwere generatie LiPo's NIET tot 3V ontladen MOGEN worden. Deze cellen houden over het algemeen hun voltage beter vast, waardoor ze bij 3V al te diep ontladen zijn. Normaal gezien wil je ten alle tijden 20% van de capaciteit in de LiPo laten zitten. Heb je een 300mAh LiPo heb je hem dus te diep ontladen als je er meer dan 240mA in laad.

De accu's voor mijn helikopter ontlaad ik tot ongeveer 30%, en dan zijn de cel voltages onbelast rond de 3,6V/cell.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
SkalTura
Posts: 19
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:48 am
Location: Tilburg
Contact:

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by SkalTura » Fri Apr 29, 2011 2:23 pm

Dat is me niet helemaal duidelijk, ik heb met LiPo's eigenlijk geen ervaring omdat ik in mijn modelvlieg verleden eigenlijk altijd brandstof gevlogen heb...
Kan ik er vanuit gaan dat als ik tijdens belasting (dus als de speedcontroller in gebruik is), een spanning meet van 3,6V per cel, dat ik dan de speedcontroller uit moet schakelen om de LiPo te sparen ??
En moet ik persee per cel meten, of mag ik ook de totaal spanning meten (ik neem aan dat de cellen onderling nagenoeg gelijk ontladen worden) ??
In the beginning there was nothing... but even that exploded !!!

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by inventor » Fri Apr 29, 2011 2:53 pm

Uitgaande dat de cellen gebalanceerd geladen worden (dus elke cel individueel gestuurd) zal tijdens ontlading geen grote verschillen ontstaan. Ik geef nu een onbelast cel-voltage aan omdat tijdens belasting het voltage natuurlijk zakt, maar dit is afhankelijk van het type belasting. Als er geen of nagenoeg geen stroom loopt zal ik persoonlijk niet onder de 3,5V of 3,6V per cel gaan, maar dit is natuurlijk heel erg afhankelijk van het type LiPo! (kwaliteitsverschillen en dergelijke)

Ontlaad je LiPo eens tot er 80% van de capaciteit uitgehaald is en meet dan het onbelaste voltage. Het zal voor jou niet moeilijk zijn om er precies 80% uit een accu te halen :lol:

Overdimensioneer je accu capaciteit. Je wilt niet precies na een gevecht leeg zijn, ga gewoon voor een iets grotere en zet de cut-off op een veilige marge. Dit komt de levensduur van je LiPo alleen maar ten goede.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by Cavecrusher » Fri Apr 29, 2011 3:03 pm

SkalTura wrote:Goed, nog één vraagje... Is 11,1V (3 cellen LiPo) zo'n beetje het maximale wat in een Antweight gebruikt wordt ? Dan kan ik hier rekening mee houden i.v.m. de voltage monitor...
inventor wrote:Dat is het maximaal toegestane volgens de regels.
Nope, voltagelimiet zit op 24 volt, dus 6 cel lipo
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
SkalTura
Posts: 19
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:48 am
Location: Tilburg
Contact:

Re: Antweight speedcontroller zelfbouw project

Post by SkalTura » Sat Apr 30, 2011 8:34 am

Ik ga er even mee experimenteren, wellicht kom ik tot een simpelere oplossing...
In the beginning there was nothing... but even that exploded !!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 23 guests