Wanddikte berekening drukvat ?

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Fri Oct 16, 2009 7:47 pm

Volgens mijn berekening en WJ's gegevens: 2 mm
t=(druk*diameter)/(4*rekspanning)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Oct 16, 2009 10:00 pm

jongens, hoe kan ik een lasser nu een opdracht geven als alle experts hier een verschillende mening hebben !

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sat Oct 17, 2009 9:46 am

Omdat er meerdere (2) antwoorden zijn...

voor de lengte/axiaale belasting heb je aan 2mm wand genoeg (inventors laatste antwoordt) en voor de radiale belasting (opbollen) heb je 4mm wand dikte nodig (mijn laatste berekening).

Aangezien de radiale belasting het zwaarst is voor een cilinder (zie de wiki pagia), die is immers 2x zo heftig als de axiaale belasting, hoef je enkelt de radiaale belasting te berekenen voor je cilinderwanddikte. De axiaale gebruik je niet zo zeer voor de wanddikte maar meer voor de afdichting (schoef kappen)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sat Oct 17, 2009 4:55 pm

eeehj, dat klopt dan ook weer niet, want normaal gesproken zijn de deksels een stuk dikker dan de buis/cilinderwand...

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Sat Oct 17, 2009 5:12 pm

flex wrote:voor de lengte/axiaale belasting heb je aan 2mm wand genoeg (inventors laatste antwoordt) en voor de radiale belasting (opbollen) heb je 4mm wand dikte nodig (mijn laatste berekening).
Hier ben ik het ook mee eens. De radiale belasting had ik ten onrechte voor minder belangrijk gehouden.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Post by inventor » Sat Oct 17, 2009 5:12 pm

Flex had het over de trekkracht in axiale richting op de buis.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun Oct 18, 2009 9:47 am

eeehj, dat klopt dan ook weer niet, want normaal gesproken zijn de deksels een stuk dikker dan de buis/cilinderwand...
Dat komt omdat we die (nog) niet berekent hebben...
Deze 2 nu gebruikte berekenigen zijn enkelt voor de wanddikte van de buis, niet perse voor de eind kappen.

Maar als je bol vormige kappen gebruikt kunnen ze van gelijke dikte zijn.
Gebruik je vlakke kappen zou ik ze 2x zo dik nemen, puur intuitie, Want door de druk zal deze vlakke kap willen opbollen. Meer nog dan dat de buis zelf zou opbollen door de druk.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun Oct 18, 2009 9:48 am

@inventor: ik had het in eerste instantie over bijde kracht richtingen, en later over de belangrijkste, de radiaale.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests