lithium ion batterijen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Fri Oct 24, 2003 12:02 am

als dat ding zijn interne weerstand verhoogt bij hitte mag je nog zo een mooie dikke kabel hebben. dan moet je toch eerst ff die cellen er uit plukken.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Oct 24, 2003 11:11 am

dan plukken we toch mooi die cellen eruit.
ik zie het probleem niet.

Friet
Posts: 183
Joined: Thu Aug 07, 2003 5:34 pm
Location: Belgium, beer country

Post by Friet » Fri Oct 24, 2003 12:37 pm

Gents,

(sorry voor het grote antwoord)

1. In die tijd waren het vrij grote accu's, niet van die knop dingen van vandaag (Flex, het was 3.6V, 1900mAh)
2. Accu's van notebooks zijn inwendig beveiligd. Al sluit je die kort met een koperstaaf, dan nog zal eerst de interne electronica het begeven...en dus de batterijen zelf loskoppelen, uit de verpakking halen, etc.
3. Notebooks moeten altijd door dat 'X-ray' spul op de luchthaven...ik vermoed dat als je notebook 'boobytrapped' is, ze dat wel zullen zien.
Voor Lithium batterijen bestaan wel degelijk 'safety rules'.. Zie op deze link : http://www.rayovac.com/about/environmental/e_faq6.shtml
4. enne...het is wel even wachten he...toen wij die test deden, dan ging er iemand (een ongeduldigaard natuurlijk) na een kwartiertje eens voelen aan die batterij en hij verbrandde zijn hand er zowat aan...

Cheers,

Frank
Always wondered why the Americans call them 'French' fries...they're definetely Belgian

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Fri Oct 24, 2003 1:02 pm

je hebt mijn twijfels weggenomen frank :P

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Fri Oct 24, 2003 1:49 pm

Friet wrote:Gents,

4. enne...het is wel even wachten he...toen wij die test deden, dan ging er iemand (een ongeduldigaard natuurlijk) na een kwartiertje eens voelen aan die batterij en hij verbrandde zijn hand er zowat aan...
Heeft hij een mazzel dat hij niet een 5 minuten later voelde...

User avatar
marc
Posts: 209
Joined: Wed Oct 22, 2003 8:56 pm
Location: Eindhoven
Contact:

Post by marc » Fri Oct 24, 2003 3:11 pm

er staat op:
warning: battery may explode or fire if mistreated
en:
Do not heat above 212F or short cicuit
Je kan andere baterijen ook wel laten exploderen als je kortsluiting maakt dacht ik.


Er zit dus wel beveiliging op(ook een warmte sensor),
maar die zou tijdens een gevecht ook kapot kunnen gaan zodat je toch kortsluiting krijgt.

Daarom ga ik wel zoeken naar een andere soort batterijen.
[url=http://www.rwnl.tk]RWNL[/url]

Wie het laatst lacht
denkt het traagst

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Fri Oct 24, 2003 3:27 pm

Kunnen Alkaline batterijen dus ook ontploffen? Zoja, erg leuk, heb nog 2 6V 150AH blokken staan waar ik niks mee doe :D

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Fri Oct 24, 2003 10:31 pm

die alkalines hebben meestal zo'n interne weerstand dat ze amper warm worden, laat staan onploffen. die grote zullen wel wat meer stroom kunnen leveren maar hebben dan ook een groot lichaam waar ze de hitte over kwijt kunnen. maar het affakkelen door middel van een extra vuurtje kan altijd explosies veroorzaken bij alkaline (al heb je ook kans dat hij gewoon lek gaat)

WMC
Posts: 91
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:13 pm

Post by WMC » Fri Oct 24, 2003 11:05 pm

Na wat testen, hij wordt idd niet warm, jammer dus :(, maar 3 A kortsluitstroom.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests