Speedcontroller... welke??

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

xMARKx
Posts: 47
Joined: Tue Dec 02, 2008 7:18 pm
Location: Maarssen
Contact:

Speedcontroller... welke??

Post by xMARKx » Tue Dec 09, 2008 10:38 pm

OK ik ben begonnen met het verzamelen van de spullen voor mn featherweight... maar het word mij niet echt duidelijk welke speedcontroller ik het beste kan nemen en waar vandaan.
Ik wil mijn feather gaan aandrijven met 4 12v accu boormachine motoren. Ik kan in de beschrijving niet vinden hoeveleel ampere deze trekken. Wat zou de beste oplossing voor mij zijn???

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Dec 10, 2008 12:10 am

een ampere meter :)
Maar dat soort motoren moet je niet met veel meer dan 30A voeden.
Bij tankstuur met 2x 2 motoren krijg je per speedo 2x 30A te verwerken. met pieken van zeg 2x 60A. De pieken komen o.a. voor bij het snel van draairichting veranderen.
Er zijn modelbouw regelaars die dat trekken, maar let er op dat ze wel ook achteruit moeten kunnen, met vol vermogen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

xMARKx
Posts: 47
Joined: Tue Dec 02, 2008 7:18 pm
Location: Maarssen
Contact:

Post by xMARKx » Wed Dec 10, 2008 8:02 am

Hmmm weet iemand nog adressen om dan te kijken... of voorbeelden van modellen die dat trekken. Ik heb op bv Conrad niks passends gevonden. Maar volgens mij trekt bv een Scorpion XL dat ook niet... of wel???

kalme nelis
Posts: 1708
Joined: Mon Jul 28, 2003 8:37 pm
Location: wormer
Contact:

Post by kalme nelis » Wed Dec 10, 2008 9:57 am

...De scorpions lachen daarom...

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Wed Dec 10, 2008 12:44 pm

Als je mijn ervaring wilt dan is er niks geschikter dan een Scorpion voor een feather (of je moet er een te grote speedo in hangen zoals een sidewinder, die prima werkt maar voor een feather iets te veel van het goede is). Alle andere probeersels eindigden uiteindelijk in een teleurstelling die uiteindelijk ook ongeveer het bedrag van een scorpion hebben gekost.
Hoe dan?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 10, 2008 1:17 pm

Met 4 boormachines moet je wel naar XXL gaan, niet XL. Of idd een Sidewinder zoals Mischa al aangaf, al is die wel zwaarder en groter dan een XXL.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Dec 10, 2008 1:51 pm

Ik vind de XXL met z'n 20/40A nu ook niet zo extreem hoog. zeker als je 2 motoren per uitgang gaat aansluiten. en voor $160 ook nog eens prijzig.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Dec 10, 2008 2:08 pm

Noem mij een regelaar in dezelfde prijsklasse die het beter doet.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 10, 2008 2:23 pm

De Ilyama XXL kan meer aan dan wat Robotpower aangeeft.

Maar met 12V 20A zit je wel met 240W te spelen (per kanaal), en da's evenveel als een traphulpmotor van een fiets. 2 keer.
In alle geval, de Hannibalito's, nog enige andere gebruiker van de Ilyama XXL (en dat zijn er ondertussen wel een paar mensen) heeft nog nooit geklaagt over een gebrek aan vermogen.

De ingebouwde current limiter is ook goed meegenomen. Evenals de kleine afmetingen.

Flex, je vind €160 duur?
Geef mij eens een commerciële RC speedo aan die die vermogens aankan op langere termijn (geen 3 gevechten dus), gecombineerd met de constante "voor/achteruit" acties, met dezelfde respons voor een prijskaartje lager dan €160 op jaarbasis?

Ik heb geprobeerd met de peperdure Schulze RCE 45 aan €90 per stuk.
Dat werd uiteindelijk een dure grap.
En we hebben gezien hoe snel de goedkope blauwtjes uitfakkelden, met als bijkomende bonus, de ongelijke 0 punten etc. Trimmen van die dingen was ook al een feest.

Maar iets wat niet vergeten mag worden. Accuboormachines zijn rare beestjes, en de fabrikanten- vooral van de goedkopere types- frotten er de motoren in die ze het goedkoopst kunnen aanschaffen.
Ik heb een accuboormotor 12V met een amperetang gemeten in stall. Die ging over 100A, en het broertje vanuit een andere boormachine van krek hetzelfde typ, kwam met moeite aan 18A. Lesha motoren, met een typenummer dan 1 cijfertje verschil.

Woody in zijn feather KaPut heeft 2 dezelfde accuboormotoren, maar die klokken zo hoog af , dat er tot nu toe geen speedo is gevonden die niet in current limit gaat als je van vooruit naar achteruit schakeld.
De gegevens die hij opgezocht heeft geeft een stall aan van 127A, en een basisloop van 12A. (onbelast zijn het niet onverdienstelijke haardrogers)

1 optie die dit soort grappen in de toekomst kan vermijden is door de orginele motoren te vervangen door betrouwbare RC motoren van de zelfde afmetingen te gebruiken op die accuboor gearbox's.
Maar dan word het alles weer wat duurder.
Uiteindelijk is Team RCC overgestapt op een eenvormige aandrijving voor alle feathers, weliswaar prijzig om te starten, maar we hebben tot nu toe geen kosten gehad- uitgezonderd echte battledamage.

Speed 900 op MSR gearbox's met custom made aluminium tandwielen en HDPE wielen. Ilyama Scorpion XXL speedo en Spectrum BR6000 ontvanger voor de DX6 zender/ontvanger.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Dec 10, 2008 4:57 pm

Ik vind een 2 motor speedo van $160 die maar 20A aankan prijzig ja. Dat hij robuust en betrouwbaar is scheelt dan wel weer.
En of er nu een alternatief is of niet staat er los van wat mij betreft.
Jammer dat Kees zijn speedo's niet meer maakt.
En wat moet een ilyama XXL kosten en hoeveel amp kan die hebben?
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Wed Dec 10, 2008 5:12 pm

Een Ilyama Scorpion XXL heeft een goeie current limit, en we hebben sinds we ze in gebruik hebben, eigenlijk geen enkel probleem gehad.
De 20/40A is zeer conservatief, en de pull-push fans die Rick monteerd helpen ook een hele boel.
Als je weet dat de speed 900's op 12V 50A+ trekken in stall.

En da's een ander voordeel van de XXL, de meeste modelbouwspeedo's die voor en achteruit kunnen, met een redelijk amperage, zijn 12V-10 cel.
De XXL kan gerust 24V aan
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Wed Dec 10, 2008 6:59 pm

Wat een iiyama XXL kost is afhankelijk of het om 1 of meer XXL's gaat.
Ik reken per order het altijd opnieuw uit, met de huidige dollar koers.
[url=http://www.team-rcc.org]Team RCC[/url]

xMARKx
Posts: 47
Joined: Tue Dec 02, 2008 7:18 pm
Location: Maarssen
Contact:

Post by xMARKx » Wed Dec 10, 2008 9:09 pm

AI AI AI ik voel een overschrijding van mn budget aan komen :wink:

(ik kan ook nooit iets simpel houden voor mezelf om mee te beginnen...)

User avatar
iiyama87
Posts: 649
Joined: Wed Sep 15, 2004 2:40 pm
Location: Bij bergen op zoom
Contact:

Post by iiyama87 » Wed Dec 10, 2008 10:05 pm

Begin eerst met relais, lekker goedkoop en het werkt.
Je kan altijd nog overstappen naar een speedcontroller.
[url=http://www.team-rcc.org]Team RCC[/url]

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Wed Dec 10, 2008 10:30 pm

en de iiyama's uit het verleden? ff qua indicatie prijs?
En. o.a. voor Mark, wat is er extra aan jouw versie/mod tov de standaard XXL?
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 30 guests