vraag over zender en ontvanger

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
lesto1
Posts: 23
Joined: Tue May 13, 2008 8:27 pm

vraag over zender en ontvanger

Post by lesto1 » Thu May 15, 2008 8:29 pm

hoe en waar haal je een zender en ontvanger en hoe werken ze
als iemand een tip heeft pleas mijn email is nick_beagle@hotmail.com graag wel een onderwerp anders weet ik niet waar het beland

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Thu May 15, 2008 10:03 pm

De gehanteerde regels vor robot events in de benelux, UK en Duitsland gschrijven de 40HMz FM en de 2.4GHz digitale zenders voor.
Op budget koop je een 40mhz model (vanaf 50eu). voor iets meer koop je een 2.4ghz model (spectrum, prijs van ong. 125-150eu).

Voor robots gebruik je eigenelijk al snel 3 kanalen. 2 voor de besturing (meestal met kruismixer, kom ik zo wel op terug) en een kanaal voor je wapen. Dan heb je evt nog extra's. een 2e wapen bijvoorbeeld. of een methode om je robot weer recht op te krijgen als hij dat niet meer is (SRMech=Self Righting Mechanism).
Een goed model 40mhz is de x412. Deze bied in de zender al de mogenlijkheid om te kruismixen. En is, dacht ik, 6 kanaals.
Met kanalen wordt bedoelt hoeveel outputs (servo's) je op de ontvanger kan aansturen. Dit is wat anders dan het zender kanaal. Dat is de frequentie(kanaal nr) waarop de zender uitzend.

Een kruismixer geeft je de mogenlijkheid om de besturing op te delen in snelheids regeling en rijrichting (sturen) De eene stick (vaak de linker) is voor de snelheid, de andere (rechts) voor het sturen. Sommige verkiezen om bijde richtingen op de linker stick te zetten, en zo de linker stick/hand vrij houden voor de wapens en overige zaken. Het alternatief heet tank stuur. Hierbij regel je snelheid van de 2 aandrijfzijdes seperaat. (linker en rechter stick gaan naar voor/achter voor de besturing). Tank stuur is vrijlastig onder de knie te krijgen, en al helemaal om recht mee weg te rijden.

Op de 40mhz band is het bij evenementen nog wel een erg druk en moet je waarschijnlijk enkele keren per event je kristel (zend frequentie) wisselen. Hiervoor moet je dus extra kristal paren kopen. De 2.4ghz zenders werken digitaal en net als de 2.4ghz telefoons en bv wifi stem je een malig de ontvanger op de zender af (zelfde als het op de telefoon basis registreren van de handsets) Door deze lock-in reageerdt de ontvanger enkelt op die zender. Storing en signaal kaping is dan eigenlijk niet meer mogenlijk. Dit komt de veiligheid ten goede. Als je meerdere robots bouwt/koopt is het handig om een 2.4 mhz zender te gebruiken, of anders een dure 40mhz zender. Deze modellen hebben nl model geheugen. Dat houd in dat je voor elke robot (en evt andere RC spullen als je autotje of boot) de daarbij horende instellingen kan opslaan (met name de servo richting en de trim om je model stil/neutraal te stellen) Verder bied de 2.4ghz spectrum, met de BR ontvanger, ingebouwde failsave. Dat houd in dat je kan programeren wat welk kanaal moet doen als de ontvangst wegvalt. Voor de robots is een failsave verplicht. Deze kan je ook als losse units tussen de ontvanger en je snelheids regelaar/wapen systeem plaatsen.

tip: Ben je van plan meerdere bots te bouwen en/of heb je al RC autotjes of boten op bv 27mhz? neem dan de 2.4GHz zenders. huidig kan je die uit de USA erg goedkoop aanschaffen, incl extra ontvangers (om op je huidige modellen te gebruiken). En zit je voor de toekomst goed en veilig. Zit je erg krap? neem dan bv de X412. Zonder extra kristallen, koop je later 1 of 2 extra sets als je ook echt naar events gaat. en tzt extra ontvangers voor je andere modellen. Ook voor de spectrum kan je tzt extra ontvangers kopen naturlijk.

Waar? modelbouw winkel in de stad/dorp? Bij quartel.nl of Conrad (bestel je bij Conrad? bestel dan via de link naar conrad op de DRG site. Dan krijgt de club een klein percentage (promilage) van de aankoop gedoneerdt :) ) De Spectrum... in de US via een webwinkel. zie het spectrum topic of een ander zender topic. daar staan links.

Hoe? met geld :) of ruilen...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

lesto1
Posts: 23
Joined: Tue May 13, 2008 8:27 pm

bedankt

Post by lesto1 » Fri May 16, 2008 3:27 pm

erg bedankt vor alle info
als iemand een tip heeft pleas mijn email is nick_beagle@hotmail.com graag wel een onderwerp anders weet ik niet waar het beland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests