wapen van mortis

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
pinty
Posts: 7
Joined: Tue Feb 19, 2008 4:23 pm
Location: Leidschendam

wapen van mortis

Post by pinty » Thu Mar 27, 2008 11:53 pm

hoi,

Nu ik eindelijk wat meer tijd krijg, ben ik ook maar eens wat aan het vogelen met robotjes ed.
Dat botje moet natuurlijk een wapen krijgen, en nou vond ik altijd dat wapen van mortis (serie 1 en 2) erg indrukwekkend...
maar, ik heb nooit kunnen ontdekken hoe het nou precies werkt.
Bij mijn ontwerpen kan de axe, bijl (of hoe het ook mag heten) niet verder dan een hoek van 130 graden, terwijl mortis dik 190 graden kan bewegen..

Iemand enig idee hoe het nou werkt???

enneh, ooit eens meevechten......dat duurt nog wel een tijdje
de TeringTukker

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Mar 28, 2008 7:41 am

Ik weet dat het wapen van Mortis een heel leuke 3 faze servomotor als krachtbron heeft, met een ongelofelijk ingewikkelde sturing.

Voor de rest, aangezien het een motor is, is het voor de rest een industriële reductiekast en die bijl erop gemonteerd. Voor de lifter was het net hetzelfde, maar dan met een grotere reductie.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sat Mar 29, 2008 4:58 pm

nu je het zegt Mario... 3fase... 36AC mag toch van de regels? waarom zou een 3fase motor niet kunnen? denk ster vs driehoek aansluiting. (welk van de 2 ook alweer de 400v opleverd bij een 3fase 220 motor)

anderzijds.. zijn er motoren op de markt met wikkelingen in zowel de rotor als ook de strator? en als je daar dan 0-36V op de een zet en 0+36V op de ander? al dan niet in AC ipv DC.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Sat Mar 29, 2008 5:45 pm

Flex, ken jij enige betaalbare 36V 3faze motor+ sturing? En dat met een bruikbaar koppel. Een 240 of 400V motor vind 3-4A al leuk (met startstromen tot 15A), maar op 36V ben je al gauw aan het leuteren over 20 keer meer.


Ster- driehoek speelt niet met voltage, maar met de aansluiting van de fazes, ster wil zeggen dat alle "3" de fazes parallel staat, waardoor de startstroom door de lagere weerstand VEEL hoger ligt, ergo, veel meer koppel om te starten. Driehoek zet de fazes in serie, waardoor de interne weerstand veel hoger komt te liggen, en doordat de motor toch al draait, het stroomverbruik omlaag gaat zonder in te boeten op rpm.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests