Low budget aandrijving/overbrenging oplossingen

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

wjuc
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 8:56 am

Low budget aandrijving/overbrenging oplossingen

Bericht door wjuc »

Ik ben bezig met het ontwerp van een schaal 1:6 6-wiels tank. (AMX 10RC)
Afbeelding

Ik wil dus 6 wielen aandrijven met tank-aansturing met twee motors. Hiervoor heb ik al veel onderdelen etc liggen, maar loop tegen de aandrijving zelf aan.

Eerste plan was om per kant de drie assen met 1 ketting aan te drijven (mbv 1 extra tandwiel en motor) Alles moet dan wel gelagerd worden.

Nu vind ik zelf een aandrijving met 3 tandwielkasten per kant, verbonden met assen een strakkere (en eenvoudigere) oplossing.

Mijn vraag aan jullie:
- Waar kan ik nou goedkoop deze tandwielkasten vinden
- Hebben jullie nog andere suggesties om goedkoop een goede en eenvoudig te construeren oplossing te vinden? Ik zat te denken aan de oude-stijl handboor (met versnelling), als ik er hier 6 van koop kan ik deze misschien gebruiken als tandwielkasten . .

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
leo-rcc
Site Admin
Berichten: 5882
Lid geworden op: do aug 21, 2003 9:55 pm
Locatie: Hoogvliet-Rotterdam
Contacteer:

Bericht door leo-rcc »

Ik weet niet of iemand fotos van de binnenkant van Alien Destructor cq Das Gepack boven water kan halen, daarin zie je heel goed de aandrijving die je daarvoor zou willen.

Bij 6 wiel robots houden we meestal de middelste wielen ietsjes groter, dan kan je beter om de as draaien.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.
flex
Berichten: 2711
Lid geworden op: ma jul 28, 2003 12:48 am
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door flex »

evt. kan je ook met conische tandwielen (haakse tandwiel overbrenging) kunnen werken. op een master as welke over de lengte van de tank loopt steek je 3 tandwielen en op de wiel assen het contra tandwiel. Let hierbij wel op het overdraagbaar koppel van de tandwielen. evt kan je ook een wormwiel gebruiken. Maar deze zijn minder efficient.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
wjuc
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 8:56 am

Bericht door wjuc »

Tja, voor mij is het grote vraagstuk niet zo zeer welke constructie, alswel waar kan ik die onderdelen vandaan halen? Konische tandwielen kun je via Google makkelijk vinden, maar
- Die bedrijven leveren meestal niet aan partikulieren
- De kosten zijn vaak erg hoog

Als je dan bedenkt dat je makkelijker onderdelen uit Amerika kan laten verschepen, of goedkoper eind-produkten (zoals handboor) kan kopen om daar de onderdelen van te gebruiken . .

Ik zoek dus naar een goede plek waar ik onderdelen kan vinden, of meer tips in de richting van - gebruik een handboor als tandwielkast. . .
Benjamin
Berichten: 294
Lid geworden op: do mei 24, 2007 8:15 pm

Bericht door Benjamin »

conrad verkoopt toch ook alle maten en soorten tandwielen? :? :oops:
Gebruikersavatar
inventor
Berichten: 2575
Lid geworden op: ma aug 04, 2003 6:58 am
Locatie: Numansdorp

Bericht door inventor »

Benjamin schreef:conrad verkoopt toch ook alle maten en soorten tandwielen? :? :oops:
Als hij deze 1:6 wilt maken dan heb je een tikkie grotere tandwielen nodig dan dat conrad kan leveren.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
wjuc
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 8:56 am

Bericht door wjuc »

Conrad heeft inderdaad weinig bruikbare materialen voor de grotere schaal ;)
Gebruikersavatar
maddox
Berichten: 3631
Lid geworden op: do aug 14, 2003 11:06 pm
Locatie: Vilvoorde
Contacteer:

Bericht door maddox »

Tandwielen betaalbaar , da's Stoffels aandrijvingen.

Maar ik geloof nooit dat haakse overbrengingen goedkoop gaan zijn.

Maar wat vind je aanvaardbaar kwa prijs? 50 cent? €5?
€50 voor de hele bubs?

De vraag is, hoeveel effectieve plek heb je over? Welke motoren ga je gebruiken? welke speedo's?

Als zegt dat alles gelagerd moet worden indien kettingen gebruikt worden, de goedkoopste, lichtste lagering die ik ken is witmetalen (sinterstalen) bussen. Die vind ik zelf heel leuk om te gebruiken.
(ik koop die bij Nemetal)

Let wel, mijn leveranciers zitten in Vlaanderen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
wjuc
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 8:56 am

Bericht door wjuc »

Tja, daar vraag je zoiets, dat had ik ook meteen erbij moeten zetten!

Ik hoop toch voor een complete aandrijflijn (van motor tot wiel-assen) niet meer dan een eur of 75 te hoeven besteden!

Als ik een aandrijving in elkaar zet op basis van handboor-mechanismen kan ik 6 x handboor voor rond de 60EUR krijgen.

Ik heb mijn rolstoelmotoren (vertraagd) voor 20EUR/stuk gekocht, 2 speedo's electonize 30A controllers hier bij Rooney gekocht voor ong. 120EUR geloof ik.
Ik bouw de tank van hout, met 6 steekwagenwielen (8EUR/stuk)

Ik wil eigenlijk op 12 volt blijven, maar zit er ook over te denken om mijn EV Warrior motoren in te bouwen, en die blijven het mooist op 24V.

Gewicht is niet echt een probleem: de romp van de tank wordt zo'n meter lang, en rond de 35cm breed, genoeg ruimte dus!
Alexander
Berichten: 1068
Lid geworden op: di aug 23, 2005 9:46 pm
Locatie: Delft

Bericht door Alexander »

proberen 6 identieke ruitenwissermotoren op de kop te tikken? ;)
[sig?]
Benjamin
Berichten: 294
Lid geworden op: do mei 24, 2007 8:15 pm

Bericht door Benjamin »

voor 7.5€ per stuk kan je ze bij carlijn kopen :roll:
wjuc
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 8:56 am

Bericht door wjuc »

Dank je, ik heb al een doos vol ruitewissers (toyota starlet model), maar heb het idee dat dit mijn accu binnen de kortste keren zou leegtrekken. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik deze motors makkelijk kan aansturen (dat ze ook allemaal even snel draaien ;))