A123

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Feb 18, 2008 9:37 pm

A123 is idd een investering met alles erop en eraan.
Maar in gevallen kan het verschil in gewicht het waard zijn.
It is just a machine!!!

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Feb 18, 2008 10:47 pm

Als ik het goed zie, is een 32V-pakket nog kleiner dan een PBQ.
:D
It is just a machine!!!

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Mon Feb 18, 2008 11:21 pm

Op die link van RC technics staan geen soldeercontacten afgebeeld. Zijn ze ook leverbaar met die contacten?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Feb 19, 2008 9:38 am

Edwin wrote:Als ik het goed zie, is een 32V-pakket nog kleiner dan een PBQ.
:D
Ietsje dikker, ietsje korter. Waar je wel op moet letten is temperatuur, liever 2 packs parralel dat ze wat minder amperes moeten trekken dan 1 pack die zich heet stookt.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Tue Feb 19, 2008 8:13 pm

Dan ga jij uit van 2x 2,2 Ah / 32 V vergeleken met 1 PBQ 9 Ah / 12 V.
Daarmee is niet alleen het gewicht maar ook de afmetingen ca. 33% van wat ik nu gebruik: Dat spreekt voor deze technologie.

Ik zit er aan te denken om 3x2,2Ah te gebruiken, om niet te diep te ontladen in een heftig gevecht. Deze pakketten wil ik dan naast elkaar leggen; om ze idd wat ruimte te geven.
Is het mogelijk om een pakket van 12 cellen te maken? Dan heb je geen vermogensverlies tov SLA's.
It is just a machine!!!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Feb 19, 2008 8:27 pm

Hoe zou je zo'n 12 cell pakket laden? Zal een duur ladertje worden Edwin.

Een 4 cell pack geeft je veel meer opties kwa laders, en de 13.2V is compatibel genoeg met de loodaccu's om je bekabeling te hergebruiken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Feb 19, 2008 8:59 pm

De Schulze die wij hebben kan op accu 1 12 cellen A123 aan, maar dat is ook zijn maximum.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Tue Feb 19, 2008 9:14 pm

ze zijn toch 3.3 V per cel?
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Feb 19, 2008 9:36 pm

Yeps, nominaal 3.3V 2.2Ah per cel. Wat de theoretische max qua cellen in serie voor RW op 11 brengt.

Je wil minimaal 3 van die 36.3V packs parallel hebben, om net voldoende amp/h aan boord te hebben. 4 is veiliger. 2 zou net voldoende kunnen zijn voor een Bosch 750 aandrijving met een heel grote reductie op een goed uitgebalanceerde 2wd met goeie kogelpotten.

Om een ander voorbeeld aan te halen, Voor Mantis zouden we +/- 24V blijven, 8 cellen om af te ronden. 3 packs voor de aandrijving en 2 voor het wapen. 40 cellen. Da's €400 voor die upgrade die ons nog 5 kg winst opleverd.
Maar we blijven lekker op de 17Ah SLA's bollen. Die doen hun werk goed genoeg.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Feb 25, 2008 11:08 am

De FRA regels gaan eind Maart herschreven worden om ook A123 cellen toe te laten in heavyweights. Daarmee is na een jaar touwtrekken de kogel eindelijk door de kerk.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Mon Feb 25, 2008 8:51 pm

Heb net ja gezegd tegen SLA's...
FF afwachten waarmee ze komen.
Dan in de zomer (Na UK's) rustig overstappen.
Wil nu niet meer overhaasten en eens testen voordat ik er een (groot) toernooi mee rij.
It is just a machine!!!

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Feb 25, 2008 10:47 pm

Ik wil het ook eerst officieel in de regels zien, maar ik ben erg blij met dit nieuws :)

User avatar
Edwin
Posts: 504
Joined: Sat Sep 11, 2004 7:36 am
Location: Rotterdam

Post by Edwin » Sun Mar 16, 2008 9:32 am

Wat is eigenlijk de reden dat er zo gefocust wordt op LiFePo4?
Want ik zag van Milwaukee op de beurs ook mooie pakketten maar die zijn Li-Ion...

http://www.milwaukee-et.com/int/int_pro ... t&nav1=pro
It is just a machine!!!

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Sun Mar 16, 2008 12:28 pm

't blijven ook altijd oplichters he de PR/Marketing mensen...
50% meer kracht dan standaard 18v accu's.. Duh als je zelf met 28V werkt!! (ja dat is niet 50% meer spanning, maar toch)
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Sun Mar 16, 2008 2:17 pm

LiFePo4 is veilig. Lithium polymeer of Lithium Cobalt is dat niet.
Bijvoorbeeld: http://www.valence.com/technology/safety_video.html

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests