vraagje over auto accu's en dynamo gedoe.
Moderator: Moderators
vraagje over auto accu's en dynamo gedoe.
Stel :
ik heb een bus, die altijd start op 24V.
Als hij gewoon loopt, draait hij op 12V.
Als de motor uit staat, staan de accu's (2 stuks) niet in verbinding met elkaar.
Als de motor loopt, dan staan ze wel in verbinding met elkaar, en worden ze gezamenlijk opgeladen door de dynamo.
kan ik hiervoor 2 verschillende accu's gebruiken ? Bijv 1 70Ah en 1 36 Ah accu ?
ik heb een bus, die altijd start op 24V.
Als hij gewoon loopt, draait hij op 12V.
Als de motor uit staat, staan de accu's (2 stuks) niet in verbinding met elkaar.
Als de motor loopt, dan staan ze wel in verbinding met elkaar, en worden ze gezamenlijk opgeladen door de dynamo.
kan ik hiervoor 2 verschillende accu's gebruiken ? Bijv 1 70Ah en 1 36 Ah accu ?
het zou moeten kunnen maar denk niet of je accu's dat leker gaan vinden, de gene met de kleinste capaciteit word namelijk na het overschakelen van 24 naar 12v in een keer massaal opgeladen door de accu met de grotere capaciteit. die met de kleine capaciteit zal dus vrij snel overlijden... (dus beter ff 2 zo veel mogelijk gelijke accu's kopen)
[sig?]
ook iemand die het zeker weet ?
Sorry Alexander, ik hecht helaas niet zoveel waarde aan wat jij hier over denkt...
Ik dacht meer aan mensen zoals Bugs of Niels, die hebben wel wat ervaringen op dit vlak.
Wat jij zegt over dat degene met de kleinste capaciteit meteen word opgeladen door degene met de grootste capaciteit is namelijk gewoon niet waar.
Sorry Alexander, ik hecht helaas niet zoveel waarde aan wat jij hier over denkt...
Ik dacht meer aan mensen zoals Bugs of Niels, die hebben wel wat ervaringen op dit vlak.
Wat jij zegt over dat degene met de kleinste capaciteit meteen word opgeladen door degene met de grootste capaciteit is namelijk gewoon niet waar.
je zal bij ongelijke accu's idd sneller verschillende spanningen op de 2 accu's krijgen. en dat leid tot vreemde gedragingen. Ook bij het laden zal de eind spanning waardoor de lader stopt door 1 accu berijkt worden en wordt de dus niet voldoende opgeladen en zal steeds leger lopen. Met dus ook weer spanings verlies.
2 accu's paralel zetten zal idd niet leiden tot het overlopen van lading tot ze bijde een gelijke spanning hebben.
2 accu's paralel zetten zal idd niet leiden tot het overlopen van lading tot ze bijde een gelijke spanning hebben.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
DRG Arena marshall & Judge
"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...
Klopt, en je krijgt een spanningsverschil omdat de accu's ongelijk geladen zijn. Ik sloeg een stapje over in mijn uitleg. Stel je hebt een accu van 10Ah en een van 15Ah. Je zet ze in serie en haalt 5Ah uit de accu. Dan heeft 1 een lading van 5Ah(=50%) en de andere een lading van 10Ah (=66%). Dus ze hebben een andere lading, en daarmee ook een andere spanning.MJM wrote:Je krijgt pas stroom bij een potentiaalverschil = spanningsverschil.
Wanneer een autoaccu te leeg is om de motor te starten, en je hangt er een hulpaccu aan (parallel) start de motor wel, maar is de lege accu niet ineens geladen. Maar ik verwacht wel dat ze elkaar beïnvloeden. Daarom zullen ze in die bus niet parallel geschakeld staan zonder dat ze geladen worden, lijkt me.
2 accu's parallel, gevoed door de dynamo, zullen dezelfde laadspanning ondervinden. Afhankelijk van de interne weerstand zal de één sneller laden dan de ander. Meestal wordt de weerstand hoger wanneer de accu voller is waardoor er een soort evenwicht ontstaat, tot ze beide vol zijn. Aan die weerstandverschillen kun je niet veel doen, denk ik. Maar deze heb je ook, in zekere mate, bij accu's van gelijk type.
Zolang de laadtijd voldoende is (geldt natuurlijk voor alle varianten) zou ik het wel durven om verschillende capaciteiten parallel te gebruiken.
Maar tja, ik ben van de mechanica
2 accu's parallel, gevoed door de dynamo, zullen dezelfde laadspanning ondervinden. Afhankelijk van de interne weerstand zal de één sneller laden dan de ander. Meestal wordt de weerstand hoger wanneer de accu voller is waardoor er een soort evenwicht ontstaat, tot ze beide vol zijn. Aan die weerstandverschillen kun je niet veel doen, denk ik. Maar deze heb je ook, in zekere mate, bij accu's van gelijk type.
Zolang de laadtijd voldoende is (geldt natuurlijk voor alle varianten) zou ik het wel durven om verschillende capaciteiten parallel te gebruiken.
Maar tja, ik ben van de mechanica
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.
Ik ben ook helemaal van Marien zijn uitleg.
Zoals ik het zie, staan ze alleen maar parralel als de motor loopt, dus als de dynamo draait, dus als ze door de dynamo opgeladen worden.
Op dat moment heeft de dynamo dus de hoogste spanning, dus zal hij ook beide accu's opladen.
Flex, ik weet niet in wat voor auto's jij rijd, maar in de mijne stopt de dynamo niet met werken als de accu vol is
En, zoals Marien wederom zegt, potentiaalverschil bepaalt of er stroom gaat lopen.
Als ik 2accu's heb,. beide helemaal vol, 13,7 volt op beide accu's, en ik sluit ze op mekaar aan, dan gaat volgens stefan en flex er een stroom lopen ? Dacht het niet ?
Zoals ik het zie, staan ze alleen maar parralel als de motor loopt, dus als de dynamo draait, dus als ze door de dynamo opgeladen worden.
Op dat moment heeft de dynamo dus de hoogste spanning, dus zal hij ook beide accu's opladen.
Flex, ik weet niet in wat voor auto's jij rijd, maar in de mijne stopt de dynamo niet met werken als de accu vol is
En, zoals Marien wederom zegt, potentiaalverschil bepaalt of er stroom gaat lopen.
Als ik 2accu's heb,. beide helemaal vol, 13,7 volt op beide accu's, en ik sluit ze op mekaar aan, dan gaat volgens stefan en flex er een stroom lopen ? Dacht het niet ?
WJ, in je mand. Alexander heeft tenminste geprobeerd uit te leggen waarom hij het geen goed idee vind. En je daaropvolgend afkraken maakt het niet beter. Uiteindelijk heeft hij gelijk weet je.
Als je met 1 laadbron met capaciteit X, 2 verschillende accu's, tesamen Capaciteit Z ( W+V) tegelijk wil opladen, dan zal je moeten accepteren dat de levensduur van de kleinste accu beduidend minder zal zijn dan de andere.
Dit belet wel niet dat je voorlopig zo aan de slag kunt. Maar als het aan mij ligt komen er 2, gelijke, joekels van accu in die bus.
Als je met 1 laadbron met capaciteit X, 2 verschillende accu's, tesamen Capaciteit Z ( W+V) tegelijk wil opladen, dan zal je moeten accepteren dat de levensduur van de kleinste accu beduidend minder zal zijn dan de andere.
Dit belet wel niet dat je voorlopig zo aan de slag kunt. Maar als het aan mij ligt komen er 2, gelijke, joekels van accu in die bus.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Wijs eens aan waar ik zeg dat ze de zelfde spanning hebben? Ik probeer juist uit te leggen dat ze na het starten op 24v een andere spanning hebben omdat de capaciteit verschillend is. Nadat ze in serie gestaan hebben en de auto gestart is, dan is de spanning anders. Op het moment dat ze dan weer parallel gezet worden om te laden dan gaat er stroom tussen de accu's lopen. Je kan een lege accu makkelijk parallel aan een volle zetten omdat de interne weerstand van een lege accu best hoog kan zijn. Bij 2 redelijk volle accu's met een andere spanning kunnen er denk ik toch best behoorlijke stromen gaan lopen.WJ wrote: Als ik 2accu's heb,. beide helemaal vol, 13,7 volt op beide accu's, en ik sluit ze op mekaar aan, dan gaat volgens stefan en flex er een stroom lopen ? Dacht het niet ?
ja, heb je gelijk in
Maar heeft de dynamo dan niet de overmacht ?
En Mario, stel dat jij een vraag stelt over metaalbewerking, dan hoef je geen dingen van mij te horen, aangezien je het zelf uiteraard beter weet. Hetzelfde is aan de hand met dit vraagstuk, er zijn wel dingen die ik zelf weet, en niet nogmaals van een ander hoef te horen
Ik had de vraag mischien iets anders moeten stellen. Meer in de richting van of de dynamo het verschil een beetje op gaat heffen ofzo.
Maar heeft de dynamo dan niet de overmacht ?
En Mario, stel dat jij een vraag stelt over metaalbewerking, dan hoef je geen dingen van mij te horen, aangezien je het zelf uiteraard beter weet. Hetzelfde is aan de hand met dit vraagstuk, er zijn wel dingen die ik zelf weet, en niet nogmaals van een ander hoef te horen
Ik had de vraag mischien iets anders moeten stellen. Meer in de richting van of de dynamo het verschil een beetje op gaat heffen ofzo.
WJ, electriciteit is niet mijn brood en boter, maar ik heb er wel alle dagen mee te maken, en tegenwoordig meer en meer met 24V voedingen voor PLC's en dergelijke.
Je grote accu heeft leeg waarschijnlijk een weerstand die kleiner is dan de kleine accu vol. Of, als dat niet zo is, dan gaat dat verschil wel merkbaar zijn wanneer ze gedeeltelijk geladen zijn.
Nu, als je 2 verschillende weerstanden parallel zet, welke weerstand gaat het grootste vermogen doorlaten?
Je grote accu heeft leeg waarschijnlijk een weerstand die kleiner is dan de kleine accu vol. Of, als dat niet zo is, dan gaat dat verschil wel merkbaar zijn wanneer ze gedeeltelijk geladen zijn.
Nu, als je 2 verschillende weerstanden parallel zet, welke weerstand gaat het grootste vermogen doorlaten?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests