vraagje over auto accu's en dynamo gedoe.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

vraagje over auto accu's en dynamo gedoe.

Post by WJ » Thu Oct 18, 2007 7:53 am

Stel :

ik heb een bus, die altijd start op 24V.
Als hij gewoon loopt, draait hij op 12V.
Als de motor uit staat, staan de accu's (2 stuks) niet in verbinding met elkaar.
Als de motor loopt, dan staan ze wel in verbinding met elkaar, en worden ze gezamenlijk opgeladen door de dynamo.

kan ik hiervoor 2 verschillende accu's gebruiken ? Bijv 1 70Ah en 1 36 Ah accu ?

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Thu Oct 18, 2007 12:14 pm

het zou moeten kunnen maar denk niet of je accu's dat leker gaan vinden, de gene met de kleinste capaciteit word namelijk na het overschakelen van 24 naar 12v in een keer massaal opgeladen door de accu met de grotere capaciteit. die met de kleine capaciteit zal dus vrij snel overlijden... (dus beter ff 2 zo veel mogelijk gelijke accu's kopen)
[sig?]

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Oct 18, 2007 12:31 pm

ook iemand die het zeker weet ?

Sorry Alexander, ik hecht helaas niet zoveel waarde aan wat jij hier over denkt...
Ik dacht meer aan mensen zoals Bugs of Niels, die hebben wel wat ervaringen op dit vlak.

Wat jij zegt over dat degene met de kleinste capaciteit meteen word opgeladen door degene met de grootste capaciteit is namelijk gewoon niet waar.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Oct 18, 2007 4:37 pm

Dus als ik het goed begrijp staan ze in serie als je start en parallel als je rijd. Dan moeten ze de zelfde capaciteit hebben, anders gaan er leuke stromen lopen omdat ze niet de zelfde lading hebben na het starten.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Thu Oct 18, 2007 4:55 pm

Je krijgt pas stroom bij een potentiaalverschil = spanningsverschil.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Thu Oct 18, 2007 4:57 pm

je zal bij ongelijke accu's idd sneller verschillende spanningen op de 2 accu's krijgen. en dat leid tot vreemde gedragingen. Ook bij het laden zal de eind spanning waardoor de lader stopt door 1 accu berijkt worden en wordt de dus niet voldoende opgeladen en zal steeds leger lopen. Met dus ook weer spanings verlies.

2 accu's paralel zetten zal idd niet leiden tot het overlopen van lading tot ze bijde een gelijke spanning hebben.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Oct 18, 2007 5:52 pm

MJM wrote:Je krijgt pas stroom bij een potentiaalverschil = spanningsverschil.
Klopt, en je krijgt een spanningsverschil omdat de accu's ongelijk geladen zijn. Ik sloeg een stapje over in mijn uitleg. Stel je hebt een accu van 10Ah en een van 15Ah. Je zet ze in serie en haalt 5Ah uit de accu. Dan heeft 1 een lading van 5Ah(=50%) en de andere een lading van 10Ah (=66%). Dus ze hebben een andere lading, en daarmee ook een andere spanning.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Thu Oct 18, 2007 10:08 pm

Wanneer een autoaccu te leeg is om de motor te starten, en je hangt er een hulpaccu aan (parallel) start de motor wel, maar is de lege accu niet ineens geladen. Maar ik verwacht wel dat ze elkaar beïnvloeden. Daarom zullen ze in die bus niet parallel geschakeld staan zonder dat ze geladen worden, lijkt me.

2 accu's parallel, gevoed door de dynamo, zullen dezelfde laadspanning ondervinden. Afhankelijk van de interne weerstand zal de één sneller laden dan de ander. Meestal wordt de weerstand hoger wanneer de accu voller is waardoor er een soort evenwicht ontstaat, tot ze beide vol zijn. Aan die weerstandverschillen kun je niet veel doen, denk ik. Maar deze heb je ook, in zekere mate, bij accu's van gelijk type.

Zolang de laadtijd voldoende is (geldt natuurlijk voor alle varianten) zou ik het wel durven om verschillende capaciteiten parallel te gebruiken.
Maar tja, ik ben van de mechanica :-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Thu Oct 18, 2007 10:29 pm

Ik ben ook helemaal van Marien zijn uitleg.

Zoals ik het zie, staan ze alleen maar parralel als de motor loopt, dus als de dynamo draait, dus als ze door de dynamo opgeladen worden.
Op dat moment heeft de dynamo dus de hoogste spanning, dus zal hij ook beide accu's opladen.

Flex, ik weet niet in wat voor auto's jij rijd, maar in de mijne stopt de dynamo niet met werken als de accu vol is :)

En, zoals Marien wederom zegt, potentiaalverschil bepaalt of er stroom gaat lopen.

Als ik 2accu's heb,. beide helemaal vol, 13,7 volt op beide accu's, en ik sluit ze op mekaar aan, dan gaat volgens stefan en flex er een stroom lopen ? Dacht het niet ?

Alexander
Posts: 1068
Joined: Tue Aug 23, 2005 9:46 pm
Location: Delft

Post by Alexander » Fri Oct 19, 2007 12:01 am

:roll:
[sig?]

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Oct 19, 2007 7:35 am

wederom een nuttige bijdrage aan dit topic Alexander.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Oct 19, 2007 8:25 am

WJ, in je mand. Alexander heeft tenminste geprobeerd uit te leggen waarom hij het geen goed idee vind. En je daaropvolgend afkraken maakt het niet beter. Uiteindelijk heeft hij gelijk weet je.

Als je met 1 laadbron met capaciteit X, 2 verschillende accu's, tesamen Capaciteit Z ( W+V) tegelijk wil opladen, dan zal je moeten accepteren dat de levensduur van de kleinste accu beduidend minder zal zijn dan de andere.

Dit belet wel niet dat je voorlopig zo aan de slag kunt. Maar als het aan mij ligt komen er 2, gelijke, joekels van accu in die bus.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Fri Oct 19, 2007 8:37 am

WJ wrote: Als ik 2accu's heb,. beide helemaal vol, 13,7 volt op beide accu's, en ik sluit ze op mekaar aan, dan gaat volgens stefan en flex er een stroom lopen ? Dacht het niet ?
Wijs eens aan waar ik zeg dat ze de zelfde spanning hebben? Ik probeer juist uit te leggen dat ze na het starten op 24v een andere spanning hebben omdat de capaciteit verschillend is. Nadat ze in serie gestaan hebben en de auto gestart is, dan is de spanning anders. Op het moment dat ze dan weer parallel gezet worden om te laden dan gaat er stroom tussen de accu's lopen. Je kan een lege accu makkelijk parallel aan een volle zetten omdat de interne weerstand van een lege accu best hoog kan zijn. Bij 2 redelijk volle accu's met een andere spanning kunnen er denk ik toch best behoorlijke stromen gaan lopen.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Oct 19, 2007 10:22 am

ja, heb je gelijk in :)

Maar heeft de dynamo dan niet de overmacht ?

En Mario, stel dat jij een vraag stelt over metaalbewerking, dan hoef je geen dingen van mij te horen, aangezien je het zelf uiteraard beter weet. Hetzelfde is aan de hand met dit vraagstuk, er zijn wel dingen die ik zelf weet, en niet nogmaals van een ander hoef te horen :)

Ik had de vraag mischien iets anders moeten stellen. Meer in de richting van of de dynamo het verschil een beetje op gaat heffen ofzo.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Fri Oct 19, 2007 2:57 pm

WJ, electriciteit is niet mijn brood en boter, maar ik heb er wel alle dagen mee te maken, en tegenwoordig meer en meer met 24V voedingen voor PLC's en dergelijke.

Je grote accu heeft leeg waarschijnlijk een weerstand die kleiner is dan de kleine accu vol. Of, als dat niet zo is, dan gaat dat verschil wel merkbaar zijn wanneer ze gedeeltelijk geladen zijn.

Nu, als je 2 verschillende weerstanden parallel zet, welke weerstand gaat het grootste vermogen doorlaten?
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests