Koppelingen vraag.

Het forum voor alle technische vragen en antwoorden

Moderator: Moderators

Post Reply
User avatar
pepe
Posts: 682
Joined: Mon Oct 20, 2003 8:48 pm
Location: Apeldoorn

Koppelingen vraag.

Post by pepe » Tue Jul 10, 2007 8:00 pm

Hoi,

Vraag

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen deze 2 koppelingen?

Hydraulic,fitting,adaptor,mild steel,BSP male parallel-male taper thread,1/2 BSPP x1/2in BSPT, art.num.(183-6260)

Hydraulic,fitting,adaptor,BSP,steel,male-male,1/2x1/2in, art. num. (807-609)

En welke past het beste met deze koppeling

Hydraulic,fitting,adaptor,steel,BSP,swivel nut female thread,1/2x1/2in, art. num. (768-958)


www.rs-components.nl.

Bedankt!

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Jul 10, 2007 8:33 pm

Hydraulic,fitting,adaptor,mild steel,BSP male parallel-male taper thread,1/2 BSPP x1/2in BSPT, art.num.(183-6260)
BSPP en BSPT zijn dezelfde schroefdraad op 1 detail na.
De BSPT is taps, en zal zich na een paar rondjes steeds stroever in het vrouwtje gaan. Voordeel is wel dat als je deze schroefdraad hard genoeg aantrekt, die "altijd" dicht zal zijn. Nadeel, die dicht af doordat de schroefdraad vervormd. En dus na een keer of 2 voor de vuilbak is.
Het andere nadeel is dat deze schroefdraad maar echt draagt op 1 gang.

De koppeling hier beschreven is dus een halve inch Britisch Standard Pipe. Net zoals in de Bürkert 5404 die we gebruiken. Aan 1 kant dus recht, en bijgevolg herbruikbaar, maar moeilijker dicht te krijgen. Langs de andere kant taps.
Hydraulic,fitting,adaptor,BSP,steel,male-male,1/2x1/2in, art. num. (807-609)
De andere koppeling is dus aan de 2 kanten gewoon recht. En die krijgt mijn voorkeur. (Ik maak die lekker zelf uit aluminium)
Hydraulic,fitting,adaptor,steel,BSP,swivel nut female thread,1/2x1/2in, art. num. (768-958)
Ze passen er allebei in. Alleen gaat de BSPT de kans lopen ook deze koppeling stuk te trekken.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests