We gaan weer een ronde verder

Alles behalve RobotWars, korfbal, BB, etc...

Moderator: Moderators

Team Twister

We gaan weer een ronde verder

Post by Team Twister » Sat Jun 26, 2004 11:18 pm

YEAAAAAAAAAH

Zenith
Site Admin

Post by Zenith » Sun Jun 27, 2004 1:37 am

Image

Arjen Rrrrrrrobben!

Image

En Edje niet te vergeten :)

Be (or not)

Post by Be (or not) » Sun Jun 27, 2004 1:49 pm

Nog een week al dat gezeur.. en ik ben benieuwd of ik een vlaai win. Of dat ik mijn buurman op een taart (in zijn gezicht natuurlijk) moet trakteren.
Ik dacht heerlijk te dromen, is het verdorie de realiteit.

Babeth

Post by Babeth » Sun Jun 27, 2004 8:41 pm

Voetbal is voor mietjes.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Team Twister

Post by Team Twister » Sun Jun 27, 2004 8:45 pm

Voetbal is voor mietjes

Klopt meer dan de helft van nederland is een mietje :twisted:

Waar is Belgie eigenlijk :lol:

Sjaak

CreepDth

Post by CreepDth » Sun Jun 27, 2004 10:24 pm

t was een mooie wedstrijd en dat zegt iemand die ECHT niks om voetbal geeft !
Het maken van fouten noemt men al gauw opdoen van ervaring.

defecto

Post by defecto » Sun Jun 27, 2004 10:51 pm

Het was een kut wedstrijd die ongelooflijk spannend was. Dat was wel te merken aan de buren.. 8)

WJ

Post by WJ » Mon Jun 28, 2004 12:04 am

Babeth wrote:Voetbal is voor mietjes.
robotwars ook.

Babeth

Post by Babeth » Mon Jun 28, 2004 12:24 pm

Eventjes wetenschappelijk uiteenzetten waarom mijn hypothese "voetbal is voor mietjes" mijns inziens klopt:
In de antropologie en sociologie wordt algemeen aanvaard dat voetbal een vorm van geritualiseerde oorlogsvoering is. De "stam" of "natie" wordt vertegenwoordigd door 11 mannen die door middel van een bal een conflict beslechten met een andere groep van 11 man. Als je dan de regels, de speltechnieken en het gedrag van de supporters van de verschillende vormen van voetbal gaat bekijken dan merk je dat:

- het "gewone" voetbal veel regeltjes en techniek bevat, de licht gepantsterde spelers elkaar zo weinig mogelijk mogen aanraken en er weinig agressie is bij de spelers maar veel agressie bij de supporters. De spelers liggen bij het minste geringste lichaamscontact op de grond te kermen. Het publiek kan voor of na de wedstrijd eigen veldslagen uitvechten en durft wel eens het terrein op te komen en het spel te verstoren.

- "American football" enorm veel regeltjes en techniek bevat, de spelers allemaal een maximaal pantser dragen waardoor lichamelijk contact is toegestaan en er veel agressie is bij de spelers en niets bij de supporters (die gewoonlijk een rekenmachientje en een handleiding nodig hebben om de score bij te houden). Het publiek laat zich volgooien met popcorn en bier, durft zich wel eens macho te uiten door bijvoorbeeld met blote borst in de winterkou de spelers aan te moedigen, maar is buiten het stadion rustig.

- "rugby" enkele eenvoudige regeltjes en veel techniek bevat, de nauwelijks gepantsterde spelers elkaar stevig aanpakken en er wat agressie is bij de spelers (zie techniek) en niets bij het publiek. Dat publiek roept wel wat aanmoedigingen naar de spelers maar is verder braaf.

- "Australian football" geen regeltjes en geen techniek bevat, de niet-gepantsterde spelers alles mogen doen wat ze willen behalve het gebruik van vuurwapens en de agressie volledig bij de spelers ligt terwijl de toeschouwers meeleven qua pijn maar nauwelijks agressief reageren. Buiten het stadion gaan ze gezellig met elkaar pintelieren.

Ergo: Australian football is de meest mannelijke sport, waarbij de spelers zelf de rituele strijd beslechten en de scheidsrechter goed moet uitkijken dat hij niet in de klappen deelt of in de weg staat. Gewone voetbal is het tegenovergestelde: de spelers laten zich bij het minste geringste vallen om verzorgd te worden en staan regelmatig te reklameren bij de scheidsrechter terwijl de supporters zelf effectief veldslagen uitvechten. Voor het doel van het spel -geritualiseerde oorlogsvoering- is gewone voetbal dus het minst geschikt.

Nota: er is een uitzondering bij de rugby... de Nieuw-Zeelandse nationale ploeg voert steevast voor het begin van de wedstrijd een "Haka" uit. Dat is een Maori-Krijgsdans waarin de nodige bedreigingen worden geuit en de tegenstander wordt duidelijk gemaakt dat elk lid van de eigen ploeg de sterkste is en de grootste heeft. Mijns inziens zou dit ritueel een vast onderdeel moeten uitmaken van elke wedstrijd tussen mannen die aan rituele oorlogsvoering doen. Gewone voetballers zullen het natuurlijk niet kunnen doen, die vallen flauw van de inspanning alleen al.

Zenith
Site Admin

Post by Zenith » Mon Jun 28, 2004 12:42 pm

Ik gaat het niet eens lezen, want het is offtopic :)

Eventjes wat uiteenzetten.

Nederland komt in de finale Tsjechië tegen.
Dit keer winnen we, net als in 1988.
In de poule verloren van Sovjet-Unie.
In de finale winnen.
De Sovjet-Unie heeft nu alleen Tsjechië.
En net als in 1988 schakelen we in de halve finale het organiserende land uit, Portugal in dit geval.

Het duurt 16 jaar om een elftal te verversen. Duitsland won in 1980 en in 1996, Frankrijk won in 1984 en in 2000. Nederland won in 1988 en in ....

De cirkel is rond.

Amen.

Mischa

Post by Mischa » Mon Jun 28, 2004 8:06 pm

Babeth wrote:Eventjes wetenschappelijk uiteenzetten waarom mijn hypothese "voetbal is voor mietjes" mijns inziens klopt:
In de antropologie en sociologie wordt algemeen aanvaard dat voetbal een vorm van geritualiseerde oorlogsvoering is. De "stam" of "natie" wordt vertegenwoordigd door 11 mannen die door middel van een bal een conflict beslechten met een andere groep van 11 man. Als je dan de regels, de speltechnieken en het gedrag van de supporters van de verschillende vormen van voetbal gaat bekijken dan merk je dat:

- het "gewone" voetbal veel regeltjes en techniek bevat, de licht gepantsterde spelers elkaar zo weinig mogelijk mogen aanraken en er weinig agressie is bij de spelers maar veel agressie bij de supporters. De spelers liggen bij het minste geringste lichaamscontact op de grond te kermen. Het publiek kan voor of na de wedstrijd eigen veldslagen uitvechten en durft wel eens het terrein op te komen en het spel te verstoren.

- "American football" enorm veel regeltjes en techniek bevat, de spelers allemaal een maximaal pantser dragen waardoor lichamelijk contact is toegestaan en er veel agressie is bij de spelers en niets bij de supporters (die gewoonlijk een rekenmachientje en een handleiding nodig hebben om de score bij te houden). Het publiek laat zich volgooien met popcorn en bier, durft zich wel eens macho te uiten door bijvoorbeeld met blote borst in de winterkou de spelers aan te moedigen, maar is buiten het stadion rustig.

- "rugby" enkele eenvoudige regeltjes en veel techniek bevat, de nauwelijks gepantsterde spelers elkaar stevig aanpakken en er wat agressie is bij de spelers (zie techniek) en niets bij het publiek. Dat publiek roept wel wat aanmoedigingen naar de spelers maar is verder braaf.

- "Australian football" geen regeltjes en geen techniek bevat, de niet-gepantsterde spelers alles mogen doen wat ze willen behalve het gebruik van vuurwapens en de agressie volledig bij de spelers ligt terwijl de toeschouwers meeleven qua pijn maar nauwelijks agressief reageren. Buiten het stadion gaan ze gezellig met elkaar pintelieren.

Ergo: Australian football is de meest mannelijke sport, waarbij de spelers zelf de rituele strijd beslechten en de scheidsrechter goed moet uitkijken dat hij niet in de klappen deelt of in de weg staat. Gewone voetbal is het tegenovergestelde: de spelers laten zich bij het minste geringste vallen om verzorgd te worden en staan regelmatig te reklameren bij de scheidsrechter terwijl de supporters zelf effectief veldslagen uitvechten. Voor het doel van het spel -geritualiseerde oorlogsvoering- is gewone voetbal dus het minst geschikt.

Nota: er is een uitzondering bij de rugby... de Nieuw-Zeelandse nationale ploeg voert steevast voor het begin van de wedstrijd een "Haka" uit. Dat is een Maori-Krijgsdans waarin de nodige bedreigingen worden geuit en de tegenstander wordt duidelijk gemaakt dat elk lid van de eigen ploeg de sterkste is en de grootste heeft. Mijns inziens zou dit ritueel een vast onderdeel moeten uitmaken van elke wedstrijd tussen mannen die aan rituele oorlogsvoering doen. Gewone voetballers zullen het natuurlijk niet kunnen doen, die vallen flauw van de inspanning alleen al.
:roll:
Hoe dan?

Babeth

Post by Babeth » Mon Jun 28, 2004 10:16 pm

Offtopic Zenith ??? Dit is toch S.O.A.P. ? Er komen geen scores, slogans of namen van voetbalhelden in voor dus kan het niet interessant zijn ?

Het niet willen lezen van mijn uiteenzetting bevestigt in ieder geval mijn vermoeden dat voetbalfans a-intellectueel zijn.

Ik ben nog aan het nadenken over waar de Oranjegekte in dit plaatje past... :wink: En ik wacht ademloos op de eerste goed geformuleerde tegenkanting van mijn hypotheses.

Zenith
Site Admin

Post by Zenith » Mon Jun 28, 2004 10:29 pm

Babeth wrote:Het niet willen lezen van mijn uiteenzetting bevestigt in ieder geval mijn vermoeden dat voetbalfans a-intellectueel zijn.
Leuk dat generaliseren!

De gemiddelde mens heeft bij grote lappen tekst al gauw de neiging deze over te willen slaan - dit geldt bijvoorbeeld bij strips en publieke presentaties. Mensen willen geen definitie van een definitie van een definitie maar hap-slik-weg informatie.

kalme nelis

Post by kalme nelis » Mon Jun 28, 2004 11:12 pm

...Ik zag de lap tekst en heb hem gretig gelezen (ik hou daarnaast niet van voetbal maar kijk graag naar de wedstrijden van Nederland. Mits ik een biertje erbij kan hebben). Ik vind dat Babeth duidelijk haar mening naar voren laat komen en daarvoor de juiste punten heeft uitgekozen voor haar betoog.

Maar... Het gewone voetbal wordt meeral in Europa beoefent en niet in grote mate in Amerika of Australie. Het is nog maar te bezien of de mensen aldaar ook zullen beginnen aan hooliganisme na en voor een voetbalwedstrijd. Ik denk dat Hooligans m.b.t. voetbal een typische Europese aangelegenheid is en meer aan de bewoners ligt dan aan het spel zelf.

Dus... Ik ben het niet eens met de stelling van Babeth dat voetbal voor mietjes is. Voetbal is een spel dat voor iedereen (zonder een zware lichamelijk aandoening) toegankelijk is en dat in een zwart daglicht komt te staan door de mietjes die niet tegen het verlies van hun club kunnen of zo graag willen vieren dat hun club gewonnen heeft dat ze moeten matten.
Dat gedeelte over die mietjes die op de grond liggen te kermen na een zacht tikje, dat is gewoon een manier van taktiek om een voordeeltje eruit te kunnen slepen...

MJM
Moderator

Post by MJM » Mon Jun 28, 2004 11:30 pm

Babeth wrote:Ergo: Australian football is de meest mannelijke sport, waarbij de spelers zelf de rituele strijd beslechten en de scheidsrechter goed moet uitkijken dat hij niet in de klappen deelt of in de weg staat.
Hier spreekt Babeth zichzelf tegen. De meest manneliijke sport is die waar geen regels, eventueel techniek, minstens zwaargewonde maar liefts dode beoefenaars overblijven en het publiek rustig naar huis gaat. Volgens mij hebben we het dan over dingen als kooigevechten. Gelukkig heb ik daar geen verstand van en ik hoop dat ik het mis heb anders valt me je geweldadige inslag erg tegen.

Trouwens, wanneer voetballers mietjes zijn, wat zijn Life Role Players (is dit de term?) met quassi-echte wapens en dikke rubberen lichaamsbescherming dan?

:-)
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

Post Reply