Hallo iedereen

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Post Reply
Zanquis
Posts: 6
Joined: Wed Jan 03, 2018 7:59 pm

Hallo iedereen

Post by Zanquis » Thu Jan 04, 2018 1:32 pm

Om mezelf even voor te stellen,

Ben Alex, 37 jaar. Al lange tijd van van Robot gevechten.

Nu ben ik voor mijn werk zelf een robot programmeur.

Voor mijn werk ben ik nu aan kijken of we een soort Antweight competitie kunnen opzetten.
Het doel daarvan is in eerste instantie teambuilding maar ook mensen warm te maken om een grote robot te maken en daar ook echt serieuze competitie mee aan te gaan.

Middelen en expertise hebben we door onze achtergrond wel (we maken robot installatie's die over heel de wereld verkocht worden).

De eerste stap zal zijn het vinden van een geschikte basis kit om voor de interne competitie iedereen een eerlijke basis te geven voor de Antweights.
Dus als iemand daar goed advies voor heeft welke kit voordelig is maar ook goed betrouwbaar en geschikt voor een actief wapen dan zou dat veel schelen.

Juist Antweights is voor veel van ons denk ik een leuke uitdaging omdat wij normaal met robots werken van meer dan 1000kg die een standaard robot gewoon kunnen oppakken en rondslingeren alsof het niets is. Kunnen we eens creatief nadenken

Zanquis
Posts: 6
Joined: Wed Jan 03, 2018 7:59 pm

Re: Hallo iedereen

Post by Zanquis » Thu Jan 04, 2018 2:49 pm

PS de Antweight is mijn idee, misschien dat er gekozen wordt voor een iets zwaardere klasse omdat daar mogelijkheden makkelijker zijn.

Moet ook kijken wat beetje populair klasse is. Als de robots beetje onder de knie hebben willen we misschien ook wel mee doen aan toernooien buiten de zaak, wat natuurlijk ook goed is voor de hobby.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hallo iedereen

Post by maddox » Thu Jan 04, 2018 7:34 pm

De meer populaire klasse is de 13.6 kg Featherweight. Daar kan je gemakkelijk mee beginnen. 2 accuboormachines en je bent al een heel eind.
De 1.5kg Beetleweights hebben eenzelfde voordeel, maar daar moet je gewoon kits voor aankopen (wat voor de feathers ook kan)
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Zanquis
Posts: 6
Joined: Wed Jan 03, 2018 7:59 pm

Re: Hallo iedereen

Post by Zanquis » Thu Jan 04, 2018 10:00 pm

Hoe is de verhouding van populairiteit van de klSsen onder de robots??

Hoewel accuboormachines voor sommige zeker mogelijk is zie ik liefst iets met goedkope kit zodat collega's gelijke basis hebben. Anders hebben we straks 20 boormachines nodig ofzo.

En liefst dat alle benodige veiligheid onderdelen aanwezig zijn.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hallo iedereen

Post by maddox » Fri Jan 05, 2018 12:44 am

De hoofdmoot van de machines in Nederland/België/Duitsland zijn Featherweights en in mindere mate, 6Kg raptors.
De 1.5kg Beetleweights zijn aanstormende.

Voor die Feathers/raptors zijn accuschroevendraaiers/accuboormachines de meest voorradige aandrijvingen om te gebruiken.
Je kan beginnen zelf aandrijvingen te bouwen, maar tandwielen zijn prijzig op zichzelf (kijk maar in deze draad). Om nog niet te spreken over tandriemen of kettingen.

En 20 accuboormachines of 20 REC aandrijvingen voor 10 machines, het is een basiskost waar je moeilijk vanonder zal kunnen.
Het is niet zo dat je even een goedkoop autootje op afstandsbediening kan ombouwen tot een battlebot. Je kan het wel zo noemen, maar de mate van succes zal beperkt blijven.

Ik stel voor dat je eens onder de draden van Nieuwe Robots en techniek gaat kijken en sommige draden even lezen. Je zal een basisidee kunnen vormen van hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Zanquis
Posts: 6
Joined: Wed Jan 03, 2018 7:59 pm

Re: Hallo iedereen

Post by Zanquis » Fri Jan 05, 2018 8:49 am

Als ik zo lees denk ik dat voor gemiddelde collega een featherweight robot zeker goed te doen is. Niet iedereen houdt van priegel werk dat bij Antweight komt kijken. Enige echte nadeel is dat een antweight kooi makkelijk te maken is en voor een featherweight een veel grotere en sterkere kooi nodig zal zijn.

RS550 motoren lijken me goed, zijn redelijk gelijk aan de RS540 motoren die ik nog ken van modelbouw en daar de norm zijn.

Bij accuboormachines zitten toch ook vaak kunststof tandwielen die je zal moeten vervangen of verwijderen.

Tandwielen hoeft niet direct probleem te zijn ivm werk, ik moet even nakijken maar grote kans dat als we het groene licht van directie krijgen we ook deze zelf op werk kunnen maken. We hebben in principe de machines om alles zelf te maken. Het is voornamelijk afweging van of moeite waard is maar dan kiezen we gewoon een paar verhoudingen zodat niet elke robot zijn eigen reserve onderdelen moet hebben.

User avatar
Upstart
Posts: 349
Joined: Wed May 01, 2013 2:35 pm
Location: Emmen

Re: Hallo iedereen

Post by Upstart » Fri Jan 05, 2018 9:21 am

Antweights zijn erg leuk om mee te beginnen en om zelf wat te organiseren.
De arena is klein en kan afhankelijk van de wapens redelijk eenvoudig gehouden worden.
Tevens zijn antweight erg goedkoop om te maken.

Als je aan een event mee wil doen heb je een grotere (beetle, raptor of feather) robot nodig.
De antweights zijn de laatste tijd een beetje op de achtergrond geraakt omdat ze te klein zijn voor een tribune met publiek.
Dit neemt niet weg dat ze voor een beginnende roboteer de perfecte instap klasse zijn.
Ze gaan mindersnel stuk in een gevecht, zijn niet zo gevaarlijk en zijn met lage kosten en simpel gereedschap te maken.

Ik zou graag weer antweight events zien maar heb momenteel niet de tijd om deze te organiseren.
We richten ons momenteel meer op educatie van jongeren op techniek dagen en scholen.
Zie Team Upstart Education & Team Upstart Projects voor meer informatie.
http://www.wallieonline.nl
https://www.youtube.com/user/wallieonline

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hallo iedereen

Post by maddox » Fri Jan 05, 2018 9:29 am

Het DRG heeft een featherweight arena die ter beschikking kan gesteld worden, en die arena heeft al bewezen de meeste featherweights binnen te houden. Ook onze Duitse kompanen van het GRA hebben zo'n arena.

540 en 550 zijn de maten die op accuboormachines zitten, dus daar zit je al mee te denken.
De betere accuboormachines hebben geen kunststof eerste trap meer.
Een gewone accuboormachine overbrenging is al gauw 24-1, sommigen gaan tot 36/1

Wil je zo'n reductieverhouding halen met niet planetair of wormwiel overbrenging zit je al gauw aan 2 of 3 traps tandwieloverbrengingen.

Om een voorbeeld te geven, Team RCC gebruikt of de oudere Gimson 24-1 reductie GR02 of de iets compactere 28,4-1 Neptune reductie voor de feather en raptorweights. Deze komen "orgineel" met accuboormachine motoren in de 540 of 550 reeks. We zijn deze nu aan het vervangen door brushless motoren.

Maar dan nog moeten we de wieldiameter betrekkelijk klein houden en qua accu niet hoger gaan dan 4 cel LiPo (14.4V).
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Hallo iedereen

Post by flex » Sun Jan 07, 2018 10:25 pm

Idd Mario,
Een eenvoudige gamma accuboor kan nog wel een kunststof 1e trap hebben (koop er eerst 1 om te checken voor je gelijk een heleboel haalt). En dan moet je dus eigenlijk 4 boren kopen om 2 vol metaal gearboxen te maken. Maar je hebt dan ook gelijk redelijke accus en laders. Wil je gewicht besparen gooi je deze NiMH accu's weg en pak je lipo's. Als wielen zijn 1:8 modelbouw wielen (buggy/truggy/onroad) zeer geschikt. Je kan een 6kant asje maken om in de boorkop te gaan en naar de 17mm hex vande wielen gaat, of (degelijker) je haalt de boorkop van de as en maakt een 17mm hex op de as. De neptunes, GR02 e.d. gebruiken custom alu voor en achter flensen met betere lagers.
Verder voldoet een >4kanaals 2.4ghz zender welke je al vanaf een euro of 40 een goede voor heb (wel met failsaves op alle kanalen). Pak daarbij een knappe modelbouw regelaar (esc) voor het voeden van de motoren en je hebt de basis.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Hallo iedereen

Post by Jeroen » Mon Jan 08, 2018 11:47 pm

Ikea zijn metaal volgens de vlog van AVE
What goes up must come down...

User avatar
Cavecrusher
Posts: 1497
Joined: Mon Sep 01, 2003 5:35 pm
Location: Tilburg

Re: Hallo iedereen

Post by Cavecrusher » Tue Jan 09, 2018 9:09 am

Jeroen wrote:Ikea zijn metaal volgens de vlog van AVE
Heb er 2 thuis liggen, 3 stage full metal.
You know what would make great armor? Baby kittens!

Trying is having the intention to fail.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Hallo iedereen

Post by maddox » Wed Jan 10, 2018 7:36 am

Voeg daar wat creativiteit bij, en je komt al een heel eind.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 18 guests