Even voorstellen :)

Nieuw op het forum? Nieuw team? Stel je hier even voor aan het publiek.
Lars
Posts: 5
Joined: Fri Sep 24, 2010 12:17 pm

Even voorstellen :)

Post by Lars » Sun Sep 26, 2010 11:06 am

Hallo,

Wij, Bas Nick en Lars zijn 3 studenten. We hebben besloten om voor ons profielwerkstuk een gevechtsrobot te maken. We hebben hier geen enkele ervaring mee en vroegen ons af of jullie ons op weg konden helpen.

We waren van plan om een Featherweight te maken met een hamer. We hebben een klein budget, school schiet bij met de kosten. Hoeveel dit is, is nog niet bekend maar het zal geen vetpot zijn.

Onderdelen die we al hebben:
Zender en ontvanger
Accu (7 Ampère uur)

Onderdelen die we eventueel zouden kopen:
Igarashi RB-35 Transmissiemotor 1:50
2 Speedcontrollers, nog niet bekend welke type etc.
Lexaan (of polycarbonaat) als pantser
Aluminium voor het frame

Voor de rest hebben we nog niet echt een duidelijk idee hoe we de hamer gaan maken. We hebben het plan om het pneumatisch te laten werken. We hopen dat iemand hier ervaring mee heeft en ons wat tips kan geven. We weten zelf namelijk nauwelijks hoe zo iets werkt.
Ook vroegen we ons af of we nog onderdelen missen om de boel te laten werken. En of de accu genoeg vermogen heeft.

Alvast bedankt voor de hulp en tot ziens in de arena.

Groeten uit Kampen,

Lars

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Even voorstellen :)

Post by inventor » Sun Sep 26, 2010 1:08 pm

Hoi Lars (en medestudenten),

welkom op het forum! Leuk dat jullie van plan zijn om een gevechtsrobot te maken voor jullie profielwerkstuk!

Om te beginnen is een Featherweight (let op, 13,6kg volgens de nieuwe regels!) een goede keuze. In Nederland en buurlanden zijn er in verhouding veel Featherweights en daardoor zijn er jaarlijks regelmatig competities voor deze klasse. In hoeverre het haalbaar is binnen jullie budget hangt echt af van jullie zelf, hoeveel zelf of met de middelen van school te maken is, en hoeveel kennis aanwezig is.

Jullie hebben dus al een zenderset, mag ik vragen welke set dit is? (voornamenlijk de frequentie waar deze op werken) Zenders met een 35Mhz frequentie zijn niet toegestaan binnen de robotwars, deze band is speciaal voor 'vliegende modellen'. Deze accu van 7Ah, wat voor een accu is dit? 12V vermoed ik? Binnen de robotwars mogen normale loodaccu's niet gebruikt worden, deze gaan namelijk lekken als ze op de kop staan. Tevens is 7Ah behoorlijk wat voor een Featherweight, maar zolang je niet met het gewicht in de problemen komt is deze accu goed bruikbaar.

De Igarashi motoren zijn echter niet bruikbaar voor een Featherweight. De motoren zijn veels te zwak voor een degelijke aandrijving. Ook is het toerental van deze motoren dermate laag dat zelfs met grote wielen de robot niet 'vlot' zal rijden. Spijtig genoeg zijn er tot op heden geen goede 'standaard' motoren en vertragingen te koop welke bruikbaar zijn, vandaar dat veel robots op zelfbouw reducties met modelbouwmotoren rijden, en een enkeling nog met accuboormachine motoren.

De speedcontrollers zijn ook een belangrijk onderdeel, maar voor deze te kiezen/kopen is het van belang te weten welke motoren gebruikt gaan worden. De speedcontroller moet uiteraard het vermogen dat de motor kan vragen kunnen leveren zonder al te warm te worden of zelfs defect te raken. Voor de kleinere motoren zijn modelbouw speedcontrollers goed bruikbaar, echter hebben veel hiervan en rem-functie ingebouwd, of een vertraging bij het achteruit schakelen. Dit is iets dat je absoluut niet wilt in een robot. Bijna alle robots (en ik vermoed ook de robot van jullie), sturen door middel van 'tankbesturing'. Hierbij komt het voor dat je snel achter elkaar van vooruit naar achteruit schakelt, en een vertraging hiertussen maakt de robot zeer slecht bestuurbaar.

Lexaan is goed pantser materiaal, mits dik genoeg. Voor een beetje pantser van een Featherweight moet je toch naar 6, 8 of 10mm dikke plaat gaan, en deze zijn helaas weer redelijk prijzig. Carlijn, wie ook op dit forum actief is, heeft connecties bij een kunststofleverancier en kan Lexan of andere kunststoffen voor leuke prijzen leveren. Een metaal als staal, aluminium of rvs is ook goed pantser materiaal, maar weer wat moeilijker te bewerken dan het relatief bewerkbare lexaan.

Frame van aluminium klinkt goed, maar houd met het ontwerp wel rekening met de limitaties van aluminium. Staal en rvs zijn betrekkelijk makkelijk te lassen, of draad in te tappen. Aluminium lassen blijft iets wat niet vaak voorkomt, en het tappen van schroefdraad in aluminium kan wel, maar het blijft een zacht metaal. Echte 'boutverbindingen' blijven dan over, niks mis mee, maar heeft wat beperkingen met betrekking tot het frame.

Wat betreft de pneumatiek, dit laat ik over aan Maddox of iemand anders wie hier verstand over heeft.

Tevens wil ik jullie erop wijzen dat wij als 'Dutch Robot Games' over iets meer dan een maand op het WTC beursgebouw te Leeuwarden staan, voor vier gehele dagen. Zondag zijn de echte competities en tevens de eerste ronde van het Nederlands kampioenschap Featherweights. Kampen is daar niet al te ver vandaan, misschien leuk om daar met zijn alle naartoe te gaan.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Re: Even voorstellen :)

Post by Jeroen » Sun Sep 26, 2010 9:11 pm

welke opleiding ?
What goes up must come down...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by maddox » Mon Sep 27, 2010 12:01 am

Als jullie het kunststof zelf willen/moeten kopen, is een zeer bruikbaar alternatief voor het lexaan/polycarbonaat HDPE . Stukken goedkoper, minder bros, en lichter.

Qua pneumatica.
De enige gassoort die met redelijk succes in gebruik is binnen onze tak van de Robotsport ,is CO2, en voor de feathers is dat dus met een paintball CO2 fles.
Team RCC gebruikt de 340 gram/12oz fles, terwijl de meeste anderen de 600gram/20oz fles gebruiken.
Dan heb je 2 routes. Lagedruk (6-10 bar), waar je dus commercieel materiaal voor kan zoeken, met een paar probleemjes ingebakken.
1)Om van CO2 in de "opslagtank" gas op lage druk te maken heb je een reduceerventiel nodig. En dat is al een probleem op zichzelf. Niet al te veel reduceerventielen kunnen om met vloeistoffen. En helaas is CO2 in een goed gevulde paintball fles vloeibaar.
2)Commercieel materiaal is duur.
3)Commercieel materiaal is zwaar in vergelijking met wat we nodig hebben.

Natuurlijk heb je route 2, en da's zoals Inventor al meld, iets dat in mijn straatje past. Hogedruk pneumatica. Maar da's werken met de volle druk uit zo'n paintball fles, 55 bar... je wil hiermee geen vergissingen maken.

In alle geval, ik ben altijd bereid om verder en diepergaande uitleg te geven. Gewoon vragen.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Even voorstellen :)

Post by inventor » Mon Sep 27, 2010 4:48 pm

Jeroen wrote:welke opleiding ?
Ze hebben het hier over een profielwerkstuk, ik vermoed dus examenjaar Havo of Vwo, met Natuur en Techniek als profiel.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by flex » Mon Sep 27, 2010 5:31 pm

En dan is er natuurlijk nog het handboek van Carlijn met goede bouw informatie welke alle kanten van de robot bouw belicht.
Niet duur en een schat aan informatie.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Lars
Posts: 5
Joined: Fri Sep 24, 2010 12:17 pm

Re: Even voorstellen :)

Post by Lars » Mon Sep 27, 2010 7:02 pm

Bedankt voor de informatie Inventor, Maddox en Flex! Het handboek kopen is een goed idee ik zal Carlijn er naar vragen.

Om even terug te komen op de vragen van Inventor:
De zender is 27Mhz FM en 3 kanaals.
Het is een gelaccu

De motoren betreft, ik zal verder zoeken, misschien weet iemand goede motoren die je bij conrad kunt kopen? Dan kopen we die via de DRG site.
Dan komen we aan bij het maken van een reductiekast, we waren eigenlijk van plan om een motor te kopen met een ingebouwde reductiekast. Maar daar zal het handboek van Carlijn zeker bij helpen.

Wat het frame betreft, we zullen het er nog over hebben of we die nou van RVS, aluminium of staal maken. We hebben in ieder geval een TIG-lasapparaat tot onze beschikking. Het pantser word in ieder geval wel van een doorzichtig materiaal, ons project moet namelijk de ‘Natuur en Gezondheid/Techniek’ profielen promoten. Dan is het wel zo mooi als je de techniek kunt zien.


@Maddox
Over de pneumatica:
55 bar lijkt ons wat veel voor een eerste robot. Het mag wel iets minder zeg maar. Het idee erachter is dat het systeem werkt, de kracht komt (voor nu) op de 2e plaats. Verder zullen we eerst druk zijn met het frame, pantser en de robot rijdende krijgen. We zullen later op je aanbod om te helpen ingaan ;)

Groeten,
Lars

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by flex » Mon Sep 27, 2010 8:16 pm

12V 7Ah gel accu is bruikbaar/toegestaan in de robots. Dus dat scheelt.
Ik heb nog wel 2 overtollige motoren liggen. Speed 700 dacht ik. as van 6 (6.35)mm en het huis zo'n 50x70mm. Nooit gebruikt. waren voor m'n feather bedoelt. maar heb het bouwen gestaakt.
Heb ook nog mooie alu 'velgen' met linatex masief rubberen banden. al is het linatex wel iets uitgedroogd inmiddels.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by maddox » Mon Sep 27, 2010 8:26 pm

Die 27MHz zenderset is niet toegelaten voor gevechtsrobots boven de 150 gram. En ook daar zijn ze niet aangewezen voor.

Wat betreft die 55 bar, de kracht die je ermee ontwikkeld hangt meer af van de zuigerdoorsnee en de doorlaat. Waar de doorsnee voor de kracht staat, en de doorlaat van't systeem snelheid, of de afwezigheid ervan bepaald.

Flex, met een as van 6.35 (1/4") en 51mm doosnee (2") heb je dus de Speed 900 variante, geen 700. De 700 is een pak kleiner.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by flex » Mon Sep 27, 2010 8:42 pm

hou die motor nr's ook niet uit elkaar... maar goed.. over compleet bijven ze :)
en ik heb hier nog wel een toegestane Robbe F14 zender (40Mhz)met 2 ontvangers liggen.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by maddox » Tue Sep 28, 2010 5:51 am

Nu je het zegt, een bijna gloednieuwe X412 hier, met 1 ontvanger.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Re: Even voorstellen :)

Post by MJM » Tue Sep 28, 2010 6:43 am

Die leveren op marktplaats nog wel wat op.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
inventor
Posts: 2575
Joined: Mon Aug 04, 2003 6:58 am
Location: Numansdorp

Re: Even voorstellen :)

Post by inventor » Tue Sep 28, 2010 9:02 am

Lars, ik zou voorlopig gewoon je 27Mhz zender set gebruiken. Deze is voor test doeleinde of voor gebruik binnen school is hier niks mis mee, mits je alles goed ontstoord en de benodigde fail-safes instelt. Zodra je met de robot aan de competities mee wilt doen, zullen jullie wel een andere zender set moeten gebruiken, maar die 50 euro kan je beter dan pas uitgeven en nu voor andere onderdelen gebruiken.

Het gebruik van motoren met een ingebouwde reductie heeft echt de voorkeur, maar deze zijn slecht verkrijgbaar. Het maken van een reductie vereist de benodigde kennis, ervaring en machines. Ik kan helpen bij het ontwerpen en eventueel maken van onderdelen, voor een aandrijving bestaande uit standaard modelbouw onderdelen welke bij Conrad en andere winkels te koop zijn. Neem hiervoor contact met mij op via de PM, E-mail of MSN.

De accu moet zoals Flex ook al zegt gewoon bruikbaar zijn, hebben jullie al (snel)laad mogelijkheden voor deze 12V 7Ah gelaccu?

Een doorzichtig pantser is inderdaad altijd erg mooi om te zien, en met die achterliggende gedachte is polycarbonaat een goede materiaalkeuze. Ik weet niet of jij al contact gehad hebt met Carlijn, maar zij moet jullie wel kunnen voorzien van en goed bruikbare plaat voor pantser materiaal.

Als jullie een TIG-lasapparaat ter beschikking hebben, zou ik hier zeker gebruik van maken! Ik raad dan aan het frame waar alles op gemonteerd wordt van staal plaat en profielen te maken, en deze aan elkaar te lassen. Als het er technisch goed uit moet zien, zijn nette lasnaden met een blanke coating of laklaag altijd mooi om te zien. (de verschillende kleuren rondom de las vanwege het warm worden van die plekken)

Zoals Maddox al zegt gebruikt het gros van de robots CO2 als pneumatisch systeem. Deze werken of geheel op 55bar, of reduceren dit naar lage druk (8~12bar) en gebruiken dan standaard Festo of SMC onderdelen. Voordeel van een hoge druk CO2 tank is dat er in verhouding veel 'lucht' uit te halen is. CO2 op 55bar is vloeibaar, en heeft dus een hogere dichtheid dan een gas. Hierdoor kan je veel meer gas (lucht) uit dezelfde tank halen dan samengeperste lucht. Een heel systeem op lage druk is ook goed haalbaar, en er zijn meerdere robots die hier gebruik van maken. (de Noname robots van Stef110 bijvoorbeeld) Maar een nadeel is dat de luchtdruk snel van het systeem af is, dus een ingebouwde compressor noodzakelijk is om het systeem op druk te houden. Op marktplaats zijn veel tweedehands kleppen, cilinders, slangen en koppelingen te koop. En als compressor is een simpele autobanden compressor die op 12V werkt bruikbaar.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Lars
Posts: 5
Joined: Fri Sep 24, 2010 12:17 pm

Re: Even voorstellen :)

Post by Lars » Tue Sep 28, 2010 7:46 pm

@Flex

Ik ben geïnteresseerd in de zender + de ontvangers en de 2 motoren. Aangezien we het bouwen van gevechtsrobots niet alleen willen houden bij een PWS, we zijn van plan om verder te gaan als hobbyisten.

Klopt het dat de zender 8 kanaals is? (Ik heb even gegoogled)

Nu komt de vraag waar het uiteindelijk om draait: Wat vraag je voor dit alles?

@Inventor

Aangezien aluminium als frame toch wel veel duurder is als staal, zijn we toch maar voor staal gegaan en we zullen ongetwijfeld ingaan op het aanbod voor het maken van reductiekasten! Wat de accu betreft: ik weet niet of er een mogelijkheid is om die op te laden, ik neem aan van wel.

Groeten,
Lars

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Re: Even voorstellen :)

Post by flex » Tue Sep 28, 2010 8:50 pm

Zo'n accu is zeker op te laden... elk een normale lood-gel accu lader kan dat wel.
Ik stuur wel een PB-tje...
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests