regels en respect

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Forum en Regels

Post by docproc » Sun Sep 21, 2003 9:27 pm

Worden er nog openbare forumregels opgesteld? Kennelijk voelen sommige personen zich namelijk op de pik getrapt wanneer ze op hinderlijke en zeer storende taalfouten worden gewezen, en dat mag dus wel in de regels opgenomen worden. En een reply met alleen caps getuigt volgens mij volgens geen 1 online regel van respect, dus dat zou ook direct verboden moeten worden.

User avatar
Jeroen
Posts: 2960
Joined: Sat Aug 16, 2003 7:09 pm

Post by Jeroen » Sun Sep 21, 2003 10:34 pm

* jeroen opend discussie over respect

Steeds maar gaan zitten zeiken over hoe en wat iemand schrijft. Das gene teken van respect.
We leven tegen woordig een een chat/msn/sms cultuur. Vol met vage afkortingen enzo. De jonge generatie schrijft waardeloos. Das een feit.
Ik zelf maak ook vele typ fouten. Maar geen hond die er naar kraait.
Maar er komt iemand op het forum die toevallig niet sinds dag 1 bij drw is en iedereen loopt op hem te zeiken!

DAS GEEN RESPECT!

Iedere keer weer het zelfde.!
En iedere keer weer de zelfde mensen.
Heb je een probleem met iemands schrijf wijze mail hem dan. Of stuur en PM.
Niet ieder topic weer het zelfde gezeur.
Zeker niet als de adim al 3 keer gevraagd heeft om ontopic te blijven.

En niet meteen gaan zeuren als je zelf een keer openbaar aangepakt word.
Die CAPS waren met een rede. Die je zelf ook wel kan inzien.

Alle newbie's worden steeds van het forum afgejaagd door ons gezeur,
STOP THAT!

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Sep 21, 2003 11:11 pm

Het is omdat ik respect heb voor mensen dat ik ze op foutjes wijs en hen help een goede gewoonte aan te kweken die hen voor de rest van hun leven van nut zal zijn. De huidige chat-jeugd wordt lui en onbeschoft. Ik dien de aanstormende generatie door hen van opbouwende kritiek te voorzien. Dus alle idioten die zo onbeschoft zijn door lui en gemakzuchtig de normale grammaticale regels van het Nederlands overboord te gooien getuigen van het grootste gebrek aan respect voor de lezende medemens.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Sun Sep 21, 2003 11:15 pm

alleen mensen die het niet erg vinden storen zich MATELOOS aan die verbeteringen. stuur ze een mailtje, jij blij ik blij...

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Sun Sep 21, 2003 11:38 pm

Oké, ik heb net gelezen waarover Jeroen zich zo druk maakte. Ik moet eerlijk gezegd opmerken dat ik misselijk werd van wat "Boris" allemaal schreef, zeker in het begin.
Nu heb ik nog enkele opmerkingen terzake:
- IS IEDEREEN TEGENWOORDIG DYSLEXISCH ? Hij heeft blijkbaar ergens gelezen dat het maken van spelfouten dyslexie is of zo ? Ik kom dat soort reacties meer en meer tegen, het lijkt wel een epidemie. Leert men eigenlijk nog wel lezen en schrijven op de middelbare school ?
- TKR en Docproc hebben blijkbaar iets van mij geleerd en dat doet mijn oude hartje deugd.
- Een technisch forum kan alleen maar goed lopen als er zo weinig mogelijk spellingsfouten en afkortingen in voorkomen. Ik zou trouwens graag weten wat een "binas" nu precies is.
- Het moet je toch al opgevallen zijn dat ik de laatste tijd minder en minder als "juf" moest optreden. Dit omdat ik nu wel weet wie echt dyslexisch is en wie niet, en omdat iedereen ondertussen al minstens één waarschuwing van mij heeft gehad. Die "Boris" heeft het geluk gehad dat ik dit weekend niet online was want zijn reacties zouden mij echt wel aan het schrijven van een "private message" gezet hebben. Iemand zo zwaar uitkafferen als ik met hem zou willen doen doe ik namelijk niet in het openbaar. (Verbaast je dat ?)
- Er is maar één plek waar ik het totaal negeren van de gangbare spellingsregels op dit forum tolereer en dat is in "PulverizeR Topic !!! swaffelen, schrobbelen, heersen en meer" in "S.O.A.P." omdat het onderwerp dat vereist. Men heeft trouwens reeds kunnen vaststellen dat ik ook in andere discussies in "S.O.A.P." heel tolerant ben. Maar in de serieuze discussies wil ik toch graag serieus gedrag zien.
Iedereen tevreden nu ?
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

User avatar
Henning
Posts: 618
Joined: Thu Aug 07, 2003 12:03 am

Post by Henning » Mon Sep 22, 2003 6:39 am

Babeth:

Een BiNaS is een boek waarin allemaal gegevens over stoffen, wis, natuur en scheikundige formules en biologische verhaaltjes enzevoort.

Er staan gewoon allemaal dingen in van de vakken: BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde. Een soort naslagwerk.

Henning

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Sep 22, 2003 7:58 am

Jeroen, gelul, het is echt niet dat ik alleen van Boris' slechte taalgebruik baal en daar iets van zeg. Waarom zou ik, ik ken hem niet en ik heb absoluut niets tegen 'newbies' zoals jij dat zo leuk uitdrukt (zegt al weer genoeg wat je er van denkt). Trouwens, volgens mij heeft men jou vaak genoeg gewezen op je spelfouten, en helaas dat het oude forum er niet meer is anders kon je het nog nalezen ook.

Het lijkt mij vrij logisch dat iemand zijn best doet om een vraag zo duidelijk mogelijk voor een ander over te laten komen, en grammatica en spelling helpen daar nou eenmaal voor een groot deel bij. Oh, en Jeroen, jij ergert je er ook aan (http://rw.bugs.nl/viewtopic.php?t=86):
En nu in het nederlands en begrijpbaar:

Ik wilde ook beginnen met het bouwen van een robot.
Maar dan een met schijf die is aangedreven door bijvoorbeeld een kettingzaag motor.

Maar nou had ik 1 vraag:
"moet de schijf met het starten van de motor stilstaan? "
Want er zit op de kettingzaagmotor een asje die direct aangedreven word.
En daardoor de schijf ook .

Wie heeft het antwoord .

Nu begrijp ik de vraag.
Dus nu moet jij niet gaan zeuren dat het zo vervelend is dat mensen steeds op taalfouten wijzen, want kennelijk erger je je er ook aan en dat is normaal, want het is gewoon lastig om zulke vragen te lezen.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Mon Sep 22, 2003 9:01 am

Ik heb het topic gesplitst om de overzichtelijkheid te houden. Ik wil wel wat regels opstellen mocht dat nodig zijn, maar ik zou het fijn vinden als dat er niet teveel zouden moeten zijn.
Dit zijn mijn ideeën hierover:

- Van mij mag je iemand zeker aanspreken op zijn of haar gedrag, stommiteiten of luiheid. Iets wat op een ruzie lijkt hoeft niet meteen in de kiem gesmoord te worden. Uitpraten is beter.
- On topic blijven is echter belangrijk, het mag dus niet te lang duren.
- Kritiek op excessieve spelfouten MOET! Ik heb er helemaal niets tegen als dit gebeurd. Sterker nog, misschien leer ik nog van mijn eigen en andermans fouten. (Met uitzondering van het geblaat in soap)
- Kleine foutjes en mierenneukerei svp over het hoofd zien, dat wekt irritatie op. Die inschatting kunnen de meeste mensen wel maken.

Het zijn nog geen regels, laat de discussie beginnen!

(Ik heb ook even de spellingscontrole gebruikt, anders staat het zo lullig :) )

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Mon Sep 22, 2003 10:24 am

Doc, ik moet toegeven dat dat van jeroen niet echt is het bekritiseren van taal of grammatica, maar het herformuleren van de vraag zodat het duidelijker is wat er bedoeld wordt.

Maar ik ben zelf ook een voorstander van correct taalgebruik en ik vind het dan ook uiterst storend dat dyslectie niet alleen wordt gebruikt als excuus waarom er fouten in zitten (wat ik niet zo erg vind, MITS er ook echt dyslectie is). Wat ik het ergste vind is dat er een hoop zijn die het gebruiken als excuus voor luiheid. "nee het heeft geen zin om het door te lezen want ik ben toch dyslectisch", "het heeft geen zin om er mee te oeffenen want ik ben toch dyslectisch", etc. Ik ken mensen die toen ze jonger waren (16-18 jaar) ook gruwelijk schreven door dyslectie, maar nu ze ongeveeg in de 30 zijn, hebben ze puur door te oeffenen ezelsbruggetjes en andere hulp vaardigheden aangeleerd. Dit zijn mensen die ook niet na iedere spelfout zeggen; "maar ik ben dyslectisch", nee zij zeggen; "ik zal het proberen te verbeteren".

Wat ik ook een bijzondere ontdekking vind is dat dyslectie schijnbaar erg besmettelijk is. Zodra er bij 1 persoon dyslectie geconstateerd wordt blijkt dat de mensen in zijn omgeving die slecht schrijven ook geinfecteerd worden, want plots zullen ze allemaal zeggen dat ze dyslectie hebben. Dat is namelijk toch wel de makkelijkste manier om van dat dictee af te komen.

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Mon Sep 22, 2003 11:26 am

Dyslexie is overhyped :). Zelf erger ik me niet aan 1 of 2 foutjes in een zin. Doe ik zelf regelmatig ook, ik probeer het netjes te doen, maar ik ga geen posts nalezen enzo. Maar als een zin helemaal vol staat met fouten dat vind ik niet kunnen. Neem dan typles ofzo, sinds ik typles heb gehad maak ik minder fouten. Vaak helpt gewoon rustig typen ook, dan word meteen ook de formuleringen en volgordes beter. Met afkortingen ben ik ook vrij wazig. Ik vind afkortingen die veel afkorten wel kunnen (imo, iig, maw) en afkortingen die bijna tot niks afkorten niet kunnen; en ook afkortingen die ronduid onduidelijk zijn (ff, wa8en, idd, c'mon).

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Mon Sep 22, 2003 11:38 am

Trouwens: Echte dyslexie is redelijk gemakkelijk te onderscheiden van mensen die alleen maar een gebrekkige kennis van de spellingsregels hebben. Kandidaten voor dit probleem dienen een paar keer een onderzoek te ondergaan met onder andere:
1. Men moet een leesproef afleggen,
2. Men moet een schrijfproef afleggen.
Als bij beide proeven blijkt dat de persoon bij het voorlezen bepaalde woorden vervangt door andere (en ik ga hier niet verklappen welke) en bij het schrijven letters verkeerd zet of hele lettergrepen verwisselt (en ook hier ga ik niet verklappen op welke manier dat gebeurt) en het dan ook nog eens op dezelfde manier herhaalt bij alle testen, dan pas kan men de diagnose "dyslexie" stellen.
Mensen die denken dat ze dyslexisch zijn omdat ze slecht spellen liegen niet alleen tegenover de maatschappij maar ook tegenover zichzelf. Iets fonetisch opschrijven (dat wilt zeggen: schrijven zoals het gesproken wordt) wilt niet zeggen dat men dyslexisch is. Tot spijt van wie het benijdt.

Om terug te gaan naar de discussie over forumregels: Ik ben van mening dat op een forum waar technische zaken besproken worden, maar ook dat openbaar is voor anderen om te lezen en we moeten rekening houden met het feit dat veel van die "anderen" zeer jeugdige fans van Robot Wars zijn, we alle officiële taalregels zorgvuldig in acht moeten nemen. Dit is geen "pretforum", behalve het gedeelte dat we "S.O.A.P." noemen natuurlijk.
Het is onze plicht als volwassenen (en bijna volwassenen ook) om een voorbeeld te zijn voor de jeugd. In een maatschappij dat meer en meer begint te draaien rond het geschrevene (dat is nu de invloed van het internet) moeten teksten begrijpelijk blijven voor iedere mogelijke lezer. Nu de jeugd meer en meer een bepaalde schriftelijke cultuur aan het ontwikkelen is dat alle taalregels vrolijk opzij schuift moeten we er zeker zorg voor dragen om als een vuurtoren in een storm te zijn. Laat die subcultuur zich maar ontwikkelen zoals haar deelnemers dat wensen, maar laat hen dat doen op hun "eigen" plekjes en niet op plaatsen waar serieuze mensen serieuze zaken bespreken.

Bovendien is een bloemrijk taalgebruik in deze tijden van toenemende woordschaarste een verademing zoals bijvoorbeeld het vinden van een oase in een woestijn, het oplichten van een lampje in de duisternis, het per toeval ontdekken van een propvol oud boekhandeltje, de tijdens een motorrit in de striemende ijsregen voortdurende gedachte aan het in een warm deken gehuld nuttigen van een lekker heet kopje thee... ach... u begrijpt het nu wel zeker ? Het is gewoon lekker.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Mon Sep 22, 2003 12:22 pm

Bugs, ik kan me uitermate goed vinden in de regels die je nu hebt opgesteld. Van mij hoeft het ook niet om een lullig occasioneel spelfoutje te verbeteren, want die maakt iedereen wel eens. Het lijkt me overdreven om iedere keer je woordenboek te moeten raadplegen voordat je iets kunt posten :)

Be (or not)
Posts: 812
Joined: Sun Jul 27, 2003 10:05 pm

Post by Be (or not) » Mon Sep 22, 2003 1:37 pm

Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms, maar getuigt het geen moeite willen doen om een tekst met spelfouten te begrijpen niet net zoveel van luiheid als het niet willen checken van een post voor het posten? 8)
Ik dacht heerlijk te dromen, is het verdorie de realiteit.

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Mon Sep 22, 2003 1:40 pm

nou be! verpest het nou niet voor ons. straks moeten we nog moeite gaan doen enzo :P

Be (or not)
Posts: 812
Joined: Sun Jul 27, 2003 10:05 pm

Post by Be (or not) » Mon Sep 22, 2003 1:40 pm

Goed he :shock:
Ik dacht heerlijk te dromen, is het verdorie de realiteit.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests