FRA vergadering 2006

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

FRA vergadering 2006

Post by MJM » Mon Sep 18, 2006 8:30 pm

Ik heb onlangs een uitnodiging gekregen om de FRA-vergadering bij te wonen. Voor jullie informatie plaats ik hier mijn antwoord daarop:
Unfortunately none of us will be at this meeting. I can give you our ideas on 2 of the topics.
- We are ok with lifting the featherweight limit to 13.6 kg. We are all for global unity.
- We see no problem in adding 2.4 GHz to the list. For events on mainland Europe it is legal already, and it will solve the problem with different 40 MHz frequencies in different countries. DRG will allow 2.4 GHz from October 1st 2006.

DRG’s roll is changing from being a club for Roboteers to being pure event organiser. We will not recruit FRA members next year. We do want to work together with FRA to develop our sport and show. I propose that event organiser DRG pays a fee to FRA for support of its organisation, the right to use and develop the rules and to organise FRA-sanctioned events.

A possible agenda item is limiting spinners.
The high energy levels of current spinners are a safety risk. To keep them in check, arenas must be build stronger, therefore heavier, this leads to extra costs and less opportunities to organise events. That is why we would like to propose to limit the speed at the tips of all (heavyweight) spinners (=rpm*diameter*constant) to 80 km/h.
Besides better safety, this also gives opponents a better survival rate will still being able to have full-on fights.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Mon Sep 18, 2006 9:01 pm

:shock:

Limiting spinners? Naar 80km/uur op de punten?

Dat is een 40cm disk op 1000 rpm

Mijn mixer gaat harder.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
MJM
Moderator
Posts: 3069
Joined: Tue Jul 29, 2003 8:43 am
Location: Rijnmond

Post by MJM » Mon Sep 18, 2006 10:12 pm

leo-rcc wrote:Limiting spinners? Naar 80km/uur op de punten?
Dat is een 40cm disk op 1000 rpm
Mijn mixer gaat harder.
:-) Bij 40 cm? Daar heb je een grote beslagkom voor nodig ;-)
Doel van het voorstel is om een discussie te krijgen over dit aspect. Zonder spinners zou onze arena zeker 2000 kg lichter zijn en geen dak nodig hebben. Ik wil van spinner-bouwers en organisatoren wel eens horen wat een goed compromis kan zijn.
Marien
Roboteer
Scraptosaur, Midnight Oil, Lt Lee, Mecha Knights, Rockey, Race Robots, Linefollowers.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Sep 19, 2006 5:54 am

effe tellen. Een 60 kg schijf met 80 km/uur.... Nog steeds categorie "Auw"
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Sep 19, 2006 7:20 am

Maar niet praktisch.

Pullie's succes dit jaar was omdat die met een grote schijf met een relatief lichte motor de schijf op toeren kon jagen. Als Misha nu ineens met 80km/uur op de schijf moet draaien is dat veel te weinig toeren om er voldoende effectieve kinetische energie in te krijgen.

Willen we restricties op schijven? prima, maar dan iig ruim boven de 150km/uur aub. Ik vind 80 echt te weinig.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
maddox
Posts: 3631
Joined: Thu Aug 14, 2003 11:06 pm
Location: Vilvoorde
Contact:

Post by maddox » Tue Sep 19, 2006 7:29 am

Mensen, Leo heeft al aangegeven in de "beperkt toegankelijke treat" een goed dak te willen sponsoren.

Indien dit dak er is, is er maar 1 regel nodig. White board of FCC.
Beter nu creperen, dan in de wars repareren.

User avatar
tartarus2004
Posts: 479
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:44 pm
Location: Limbabwe
Contact:

Post by tartarus2004 » Tue Sep 19, 2006 7:46 am

Wat wordt bedoeld met de "leden ronselen - event paragraaf"?

edit: en is het goedkoper?
ja, dat is hem met de paplepel ingeslagen
Robots: - titANTarus
- TBA

CreepDth
Posts: 990
Joined: Sun Jul 27, 2003 10:20 pm
Location: Waar de zon niet schijnt
Contact:

Post by CreepDth » Tue Sep 19, 2006 9:12 am

Jullie zien het allemaal verkeerd ;) het is de bedoeling dat we straks allemaal flippertjes bouwen en dat er totaal geen show is. 1 flip en uit de arena. Leuke sport joh dat Robotwars hahaahah...

Mijn idea, als het geld er niet is en de middelen er niet zijn om een volwaardige arena neer te plaatsen doe het dan gewoon niet.

Spinners zorgen o.a. voor de meeste spanning / actie.
Het maken van fouten noemt men al gauw opdoen van ervaring.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Tue Sep 19, 2006 10:52 am

pfff, spinners zijn zooo verschrikkelijk makkelijk en totaal geen enkele vorm van vermaak.

3,2,1, start. Ik start mijn schijf. ik duw mijn neus tegen de robot van de tegenstander aan. De robot van de tegenstander is kapot. woohoo.

Face it, spinners zijn voor mensen zonder fantasie.

Kijk, een flipper, dan stuiteren er robots door de arena ! En ze hoeven echt niet allemaal in 1 keer de arena uit hoor.

Daarom is een battlebots style arena leuker, kun je blijven spelen met je tegenstander...

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Tue Sep 19, 2006 11:16 am

Ik denk dat we juist deze zomer gezien hebben dat we een FCC competitie met spinners nodig hebben om het leuk te houden voor de ervaren roboteers.
Persoonlijk vind ik het raar dat spinners er nu op af gerekend worden dat event organisatoren niet in staat zijn een goede arena neer te zetten. Dan moet je het maar niet als FCC neer zetten.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Sep 19, 2006 12:13 pm

Ik begrijp de heisa niet ....
Flippers zijn immers ook begrensd, kwestie van veiligheid ......
Dus is het min of meer logisch dat de schijven ook een begrenzing krijgen. De exacte bepaling of berekening laat ik aan de theorie techneuten over maar het is wel logisch dat er begrensd wordt.
Buiten het feit dat het inderdaad lastig is om een goede FCC arena te bouwen en transporteren, laat staan betalen, is er nog altijd de kwestie van algemene veiligheid.
De UK arena was oorspronkelijk wel van een poly dak voorzien maar helaas kon de dakdraagstructuur dit gewicht niet aan en hebben ze op het laatste moment beslist om de polycarbonaat weg te laten, met het idee dat die carbon doek het wel zou houden..... NIET DUS !!!
conclusie: er moet ergens een grens getrokken worden anders blijven we krachtigere robots en dus zwaardere arena's maken, dat is nu eenmaal inherent aan mechanische sporten.
De enige manier om het leefbaar te houden, zowel financieel als op veiligheid is ergens een begrenzing in te bouwen.
Maar zoals eerder gezegd moet dit degelijk uitgerekend worden en niet zomaar gegokt !!
Wat is de breeksterkte ( is dit wel de goede term ??) van de polycarbonaat die DRG voorziet voor zijn dak ? Misschien is dat een basis om vervolgens tot een aceptable omtrek snelheid voor spinners te komen?

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Sep 19, 2006 12:15 pm

Een evenement met alleen spinners is niet leuk.
Een evenement met alleen flippers is niet leuk.
Een evenement met alleen bijlen is niet leuk.

Het is juist de diversiteit die het zo leuk maakt en de wetenschap dat er niet een wapen is dat beter is dan alle andere wapens. Elke wapenvorm kan winnen.

Maar om robotten te gaan limiteren omdat ze het juist datgene doen wat ze moeten doen, namelijk slopen, vind ik verkeerd. Zolang ze binnen de gewichtslimiet vallen en aan de veiligheidseisen voldoen, is het aan de evenement organisator om een arena neer te zetten die ze kan houden, of je evenememt declassificeren van FCC.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Sep 19, 2006 12:22 pm

g-lap wrote:Flippers zijn immers ook begrensd, kwestie van veiligheid ......
Wij zijn niet gelimiteerd in de effectiviteit van onze flips, hooguit in het aantal flips dat we kunnen doen (de gasregel). De eindsnelheid van schijven terug brengen is echt de effectiviteit van de schijf limiteren.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Tue Sep 19, 2006 12:29 pm

(De flippers hebben ook nog wel een maximum gasdruk.)

Maar dat is niet echt de essentie van het vraagstuk:
De rest van je redenering ivm de soort van robots is correct, klopt helemaal, in theorie, maar de financiele realiteit is helaas anders.
Hoeveel FCC waren er het afgelopen jaar?
Waarom ?
Juist, niemand heeft (had) een geschikte arena(voornamelijk wegens te duur) en zelfs als die er zou geweest zijn was er niet genoeg geld om hem te veplaatsen of om alle andere event onkosten te dekken.....
Waarom limiteert men in alle technische sporten het vermogen ? Omdat het organizatorisch gewoon te duur wordt om er een geschikt circuit voor te maken.....
Men moet niet op het soort robots reglementeren maar wel op de kracht van hun wapens eender welke soort van wapens !

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Tue Sep 19, 2006 12:43 pm

g-lap wrote:(De flippers hebben ook nog wel een maximum gasdruk.)
Een druk die je met CO2 niet zult halen, tenzij je het nog verder oppompt. Wat dat betreft zit er nog wel wat rek in. Zelfs op wat wij dan full pressure noemen komen we in de praktijk niet boven de 50-55 bar uit.
g-lap wrote:Men moet niet op het soort robots reglementeren maar wel op de kracht van hun wapens eender welke soort van wapens !
Wij hebben er al een regel voor, maar die is in de praktijk niet na te meten. Nogmaals, ik ben niet tegen limitaties, maar er moet wel een redelijkheid in blijven. Als je straks feathers hebt met meer kinetische energie aan boord dan heavies dan is er toch iets fout gegaan in deze reglementering.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests