Regelement vraagje

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Emile
Posts: 66
Joined: Tue Oct 28, 2003 11:38 pm

Regelement vraagje

Post by Emile » Tue Oct 28, 2003 11:44 pm

Hey mensen!

Een vriend en ik wilden een bot gaan bouwen aangezien we allebij met het zelfde idee rondliepen. Dat idee is een walker te bouwen naar het model van een spin. Springspin om precies te zijn. Maare... hoe zit dat eigenlijk met regels en veiligheid en zo? Mag een 200 kg bot door de arena rond gaan springen? (we gaan er voor het gemak maar even vanuit dat we het uberhaupt voor elkaar krijgen :wink: )

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Wed Oct 29, 2003 12:25 am

Hoi en welkom op het forum.

Er is geen regel tegen, echter is die beweging op zich niet erg slim.

Je bent waarschijnlijk vaker bezig met alle losgekomen onderdelen repareren dan met vechten. Je kunt alles nog zo goed shockproofen, als je 200 kg door een arena heen stuitert gaat er geheid iets kapot.

Daarbij als je springt heb je geen controle meer over de robot, je moet wachten tot hij weer neerkomt. en al is het maar een seconde, die seconde kan het verschil tussen winnen en verliezen uitmaken.

Je bent niet de eerste met het idee, je zult ook niet de laatste zijn. Mijn advies is als je een walker wilt bouwen, begin dan eerst met lopen, die regels zijn al moeilijk zat.

Heb je al eens eerder een robot gebouwd?
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Wed Oct 29, 2003 9:49 am

als je een walker wil bouwen dan moet je er rekening mee houden dat je geen krukas systeem meer mag gebruiken wil je 200Kg gaan wegen.
het mooiste zou zijn als je de 'benen' kan zien lopen. Een robot als Ansgar hoeft het niet meer te proberen om z'n gezicht bij Mentorn te laten zien.
Voor live events is het natuurlijk een ander verhaal, maar zelfs dan vraag ik me af of die regel niet overgenomen wordt.

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Oct 29, 2003 11:01 am

om meteen mezelf maar eens even te zijn :

wat voor ervaringen hebben jullie met werktuigbouwkunde en datr soort gedoe ? En wat voor ervaringen met electronika ? En wat voor budget ?
Kunnen wij hier wat specifiekere tips geven, zie je...

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Wed Oct 29, 2003 12:14 pm

Hoe snel gaat jullie springer worden ? Hoe hoog gaat-ie springen ? Welk wapen gaan jullie gebruiken ? Dat zijn de meer "veiligheids-achtige" vragen.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Wed Oct 29, 2003 12:44 pm

ik denk inderdaad dat het wapen ook vooral een grote rol gaat spelen... een 200kg bot met een 100kg schijf die op 3 meter hoog op volle toeren door de lucht gaat.......

docproc
Posts: 228
Joined: Tue Jul 29, 2003 11:28 am

Post by docproc » Wed Oct 29, 2003 12:55 pm

Zo moeilijk is het niet om een robot te maken die 3m de lucht in kan springen:
las een paar poten aan een kist en zet hem bij Gravity in de arena, ik denk dat 'ie dan het meest van de tijd lekker aan het rondspringen is :)

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Oct 29, 2003 1:10 pm

:)

of bij marco zijn nieuwe robot... Das ook een flinke flipper.

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Wed Oct 29, 2003 2:55 pm

Ik mag dus aannemen dat Marco de koper is van de Gravity FP setup ?

Niels

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Oct 29, 2003 3:24 pm

jazeker :)

oftewel er is weer ruimte voor een nieuwe Gravity in mijn hok !!!

Emile
Posts: 66
Joined: Tue Oct 28, 2003 11:38 pm

Post by Emile » Wed Oct 29, 2003 4:54 pm

Wow, hoop reacties, bedankt :)

We zijn nog wat aan het experimenteren en brainstormen, ons eerste streven is een spinnenpoot bouwen die snel genoeg kracht kan leveren om een 200 kilo bot te laten springen en om kan klappen om ook ondersteboven te lopen. Daarna willen we 8 poten aansluiten op een microprocessor en dan is het voornamelijk programeer werk.

Ervaring, nou we hebben allebij wel wat lopen knutselen, ik kom van de jonge onderzoekers, net als Joke en Lisette en daar heb ik toch redelijk wat met electronica gedaan en ook wel wat werktuigbouw. We studeren allebij informatica, dus dat coden moet geen probleem zijn en verder kloten we gewoon eerst wat aan met low-budget testcases. Het budget is op het moment nog niet groot, zoals ik al zei, we hebben nog niets meer dan een paar ideeen die we nu wat uit aan het werken zijn, dus sponsors zoeken moet nog (mag je op events trouwens wel reclame maken, i.e. logo op een t-shirt of zoiets?)

En voor het wapen zaten we te denken aan een pincer, rondvliegen met een spinning disk lijkt me iig geen goed idee aangezien je als jij in de lucht hangt en die spinner raakt iets alleen jij enorm weggeslingerd wordt en je tegenstander op zijn hoogst een beetje verf kwijt is...
Snelheid en spring afstand kan ik nog weinig over zeggen ben ik bang, we hebben nog niet eens motoren, dus dat komt nog wel...

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Wed Oct 29, 2003 5:11 pm

ff offtopic. macro gaat een flipper maken, of vond hij die e-tech nog niet genoeg voor die bijl?

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Wed Oct 29, 2003 5:46 pm

voor marco zijn 2e bot, de event bot.

Maar jongens even serieus, lijkt beginnen met een 'standaard' robot jullie niet wat makkelijker ?

Het idee is leuk hoor , daar niet van, maar er is nog NOOIT een walker gemaakt die A kon springen B zijn poten om kon klappen en C poten had die sterk genoeg waren om een aanvaring met 100 kg en 20 km/h te overleven...
En dan zijn er toch britse engineers aan het bouwen hoor...

Robot bouwen, leuk, maar misschien iets minder hard van stapel lopen ?

snijdie
Posts: 75
Joined: Tue Aug 26, 2003 1:18 pm

Post by snijdie » Wed Oct 29, 2003 6:46 pm

Ervaring, nou we hebben allebij wel wat lopen knutselen, ik kom van de jonge onderzoekers, net als Joke en Lisette en daar heb ik toch redelijk wat met electronica gedaan en ook wel wat werktuigbouw.
Vergeet je niet een naam van een iemand die op het Djoe zit en ook een robto bouwt?

raceeend
Posts: 485
Joined: Wed Jul 30, 2003 12:36 am
Contact:

Post by raceeend » Wed Oct 29, 2003 7:00 pm

WJ geef ik hierin echt groot gelijk. in het begin had ik ook de wildste ideeen, hovercraft-bots, walkers, (ook eentje die gewoon op wielen reed maar wel een paar cylinders had om te springen) allemaal leuke ontwerpen van gemaakt, onderdelen voor verzameld en.... opgegeven. ik draai nu al een aantal jaar mee op de fora en ben net zo lang al aan het bouwen, maar nu ik sinds kort aan een realistische bot ben begonnen lijkt hij binnen korte tijd af te komen.
Al zijn er natuurlijk bots die met een simpel ontwerp er 3 jaar over doen *coughkasapcough*

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests