events en veiligheid

Voor alle algemene zaken zoals bv het forum...

Moderator: Moderators

Was genk veilig?

Ja
6
24%
Ging wel
13
52%
Viel tegen
4
16%
nee
2
8%
 
Total votes: 25

User avatar
g-lap
Posts: 455
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:27 am
Contact:

Post by g-lap » Thu Oct 16, 2003 4:06 pm

Wat de veiligheid in Genk betreft is uit voorgaande posts duidelijk dat het min of meer OK was, maar dat er inderdaad nog wel wat verbeterd kan worden. En als dit echt goed moet geregeld worden zal er van beide kanten nog wat moeten veranderen. Het is ondertussen wel duidelijk dat spinners behoorlijk gevaarlijk zijn, maar ook de flippers zijn in die mate geëvolueerd dat er bij dit soort wapens ook reëel gevaar dreigt. Dus indien we in de toekomst onze sport leefbaar (en toch tegelijk betaalbaar en spectaculair) willen houden moeten er dingen aangepast worden. Hoe spijtig dat ik dit zelf ook vind. Hoe en wat er moet gebeuren, dat is een zaak van regels en financiele haalbaarheid en dus van de verenigingen. Ook de arena kon veiliger, vooral de afstand die sommige roboteers "niet" hielden was niet bepaald een voorbeeld (maar ik moet grif toegeven dat ook ik een paar keer aan mijn nieuwsgierigheidsdrang heb toegegeven). Natuurlijk leende de accommodatie zich niet echt tot het creëren van groter (veiligere) afstanden........
Wat wel tamelijk eenvoudig moet te verbeteren zijn is de behandeling van CO2. Het vullen van de flessen gebeurde al op een afzonderlijke plaats (goed) maar eenmaal de flessen gevuld, was er geen enkele veiligheids voorziening meer ..... (weeral moet ik toegeven dat ook wij de hele tijd twee volle flessen Co2 naast onze tafel liggen hadden, en dus tamelijk kort bij het publiek). Wie in Engeland kort bij het CO2 gebeuren ( Pete's hok) stond heeft gemerkt dat er wel degelijk een dreigend gevaar uitgaat van eender welke CO2 voorraad, en gelukkig lag de fles van Marien min of meer geklemd toen ze zichzelf afblies! Ik vermoed dat (mits de nodige financiële middelen) dit tamelijk eenvoudig te verbeteren is door bv. een soort van gesloten opslag kast te maken waar de flessen zo lang mogelijk moeten blijven inliggen. Liefst tot juist voor het gevecht (genre U.K.).
Eén ding is zeker of je nu voorstander bent van het veranderen van regels voor robots of van het veranderen van regels van arena's; het blijft een zaak van veiligheid en wanneer er ook maar één ongeluk zou gebeuren zou dit enkel en alleen maar negatieve gevolgen hebben (ik spreek hier uit spijtige ervaringen met andere hobby's).
Ook de behandeling van de robots tijdens het activeren en déactiveren viel tamelijk goed mee in Genk. Alleen ben ook ik van mening dat je eerst alle robots elektrisch moet déactiveren om ze daarna wanneer ze alleszins niet meer kunnen gaan rijden ook het gas laten afblazen. En nooit meer dan één persoon tegelijk in de arena als er ook maar één robot is die niet volledig gedéactiveerd is. Op een paar uitzonderingen na was dit allemaal in orde in Genk. Blijft er bij zulke algemene RC events het probleem van de andere zenders op dezelfde frequentie, want alle failsave's ten spijt gaat je robot toch lustig zijn eigen gang wanneer jij je zender afzet en er ergens in de buurt iemand bezig is met dezelfde frequentie en dit was vorig weekend meermaals het geval, dus dan moet je je zender altijd aan laten tot je de robot hebt gedéactiveerd. Inderdaad KOS, wij hebben zaterdag exact hetzelfde probleem gehad waardoor onze robot plots ging flippen wanneer het helemaal niet de bedoeling was. ( nogmaals, dit is geen verwijt maar gewoon eigen ondervinding).
Dus het is nu tijdens de winter inderdaad het juiste tijdstip om over deze dingen een gegronde en realistische discussie te voeren waaruit dan liefst een haalbaar stel regels en reglementen zouden moeten gedistilleerd worden die zo kort mogelijk bij andere internationale reglementen moeten aansluiten.

flex
Posts: 2711
Joined: Mon Jul 28, 2003 12:48 am
Location: Heerhugowaard
Contact:

Post by flex » Thu Oct 16, 2003 7:41 pm

Ik ben ten alle tijden voor een gelijk gestemt regelement die door de diverse organisaties allen worden gerespecteert dus de DRG, de FRA Mentorn en de duitse club. Ook dat de diverse voorzitters/bestuurs leden gezamelijk (en met inspraak van de achterban) tot regelwijzigingen komen.

Over de arena kosten... een basis arena zoals die van Genk hoeft niet duur te zijn. Het enige echte probleem, wat het weer flink duurder maakt, is het polycarbonaat en diens draag constructie en het dak.

Kos... hoe diep zou de pit moetten zijn vind jij? zou een gat van 5 a 10cm voldoende zijn om te kennen te geven dat men in de pit zit? ok.. je kan er dan wel geen 2 of meer in opstapelen en sommigen zouden er uit kunnen rijden, maar goed, dat is een kwestie voor de scheidsrechters... In de Genk arena vloer had wel zo'n gat gemaakt kunnen worden met een cirkelzaag.
Niels Schotten
DRG Arena marshall & Judge

"Hard Work Often Pays Off After Time, but Laziness Always Pays Off Now."
Every once in a while you need to take your foot out of your mouth and up against your rear to kick our ass in to gear...

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Thu Oct 16, 2003 7:52 pm

Ja, aan 5-10cm diep zat ik ook aan te denken. Bijna elke bot blijft daar in hangen en ik kan er dan toch vrolijk uit rijden. :D Maar eigenlijk zou het iets van 20cm diep moeten zijn. Het zou het handig zijn om een frame te hebben onder de bodem, van dat soort 3 hoekig standbouw profielen. Dat is zo'n buizenframe waarmee je snel iets kan opbouwen. Het nadeel is alleen, waar laat je zoiets om op te bergen?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
leo-rcc
Site Admin
Posts: 5882
Joined: Thu Aug 21, 2003 9:55 pm
Location: Hoogvliet-Rotterdam
Contact:

Post by leo-rcc » Thu Oct 16, 2003 7:53 pm

als de arena iets groter was geweest had ik een pit een goede optie gevonden. of een drempel waar je makkelijk in, maar moeilijk uit kan.

Tan, gepack, en Ad zouden er zo weer uitrijden, maar sommige bots zeker niet, inclusief de mijne.
Mvg,
Leo van Miert
Team RCC website.
Gentlemen, no fighting please. This is, after all, a council of war.

User avatar
Bugs
Site Admin
Posts: 5433718
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:13 pm
Location: Delft
Contact:

Post by Bugs » Thu Oct 16, 2003 8:30 pm

Dan gaat het meer richting de arena hazzard...
Op zich vond ik die protable arena flipper helemaal zo gek nog niet ;)
Maar om on topic te blijven, hoe zit het eigenlijk met het overleg tussen de diverse organisaties over dit soort dingen (arena/veiligheids comissie?).
Ik heb er nooit wat over gehoord.

User avatar
Mischa
Posts: 1514
Joined: Fri Aug 08, 2003 8:12 pm
Location: Noord Holland

Post by Mischa » Thu Oct 16, 2003 8:48 pm

kos wrote:Ja, aan 5-10cm diep zat ik ook aan te denken. Bijna elke bot blijft daar in hangen en ik kan er dan toch vrolijk uit rijden. :D Maar eigenlijk zou het iets van 20cm diep moeten zijn. Het zou het handig zijn om een frame te hebben onder de bodem, van dat soort 3 hoekig standbouw profielen. Dat is zo'n buizenframe waarmee je snel iets kan opbouwen. Het nadeel is alleen, waar laat je zoiets om op te bergen?
Kan dit gezeur over die pit nu eens stoppen? Het is alleen maar omdat Kos zo graag wil kunnen winnen. No offence, maar als je robot nu eens gewoon de volle vijf minuten actief kan zijn dan kan je ook nog prima winnen (zelfs met een werkend wiel zonder wapen). Ik dacht trouwens dat live events meer bedoeld zijn om te oefenen en voornamelijk om het publiek een mooie demonstratie te kunnen geven. Met een pit heb je waarschijnlijk zeer korte wedstrijden en dan is het publiek ook weer snel uitgekeken. Dit was echt verschrikkelijk kut aan de roaming robots arena; wedstrijden van 20 seconden....

Conclusie: geen pit
Hoe dan?

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Thu Oct 16, 2003 9:10 pm

In ieder geval is het jullie nu wel opgevallen zonder dat ik weer eens de zeurpiet moest uithangen hè ? Er is een goede reden waarom ik altijd zeurde op live events. Er is een goede reden waarom ik graag op voorhand op de hoogte wordt gebracht van hoe de arena eruit zal zien... kwestie van eens goed na te denken over welke wapens/robotten er in kunnen en welke niet, welke maatregelen te nemen om iedereen te waarschuwen... In het geval van Genk wist ik op voorhand wat we ongeveer konden verwachten en was ik er wel gerust in wat de flippers betreft, ik weet dat WJ op lives zijn druk lager houdt en sommige dingen moet je toch uit ervaring leren vrees ik.

Bugs, ik weet niet in welke mate André contact heeft met de Engelsen dus dit komt vanuit mijn eigen initiatief als lid van de veiligheidscommissie die soms in Engeland zit en daar contact heeft met de betrokkenen: Ik weet dat de FRA vanaf 1 januari officieel actief wordt en er naar streeft om een voor alle live events geldende set regels op te leggen. Je kunt dan ook nog maar aan zo'n activiteit meedoen wanneer je lid bent en ik weet dat de FRA wat dat betreft openstaat voor het DRG en de GRA dus dat moet gewoon eens gecommuniceerd worden. In dat geval wordt lidmaadschap van een van de drie verenigingen wel verplicht ! Het is een onderwerp dat zeker op de volgende algemene ledenvergadering van het DRG aangekaart moet worden !!!
De "guidelines for live events" zitten eigenlijk heel goed in elkaar en die raad ik dan ook aan voor alle live event organisatoren.

Communicatie blijft een heikel punt binnen het DRG. De organisatoren van live events hebben het -helaas terecht- vaak te druk om met andere mensen te overleggen. Roboteers moeten een briefing krijgen bij het begin van een live event over alle "do's and do nots". Allemaal weer dingen die op de volgende vergadering aan bod moeten komen.

Ik ben in ieder geval blij dat mensen deze keer wel eens bedenkingen hadden bij de veiligheid.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Thu Oct 16, 2003 9:59 pm

Mischa het gaat mij niet alleen om het winnen, Maar ik wil gewoon zo veel mogelijk oefenen. En om te oefenen heb ik iets van een pit nodig, desnoods iets op de vloer geschilderd. Het is hetzelfde als dat jij een lexaan arena nodig hebt om te oefenen met je disk en een gesloten arena om flippers op volle kracht te zetten. Alleen een pit is makkelijker te realiseren. Het maakt een gevecht gewoon wat spannender omdat je meer moet ontwijken, het komt dan echt op je sturen aan.
Alleen wat Leo al zei, de arena was er eigenlijk iets te klein voor.

Maar als je wilt kan ik ook een beweegbare bodem maken voor zo'n pit. Zodra de andere erin zit dan beweeg je de bodem weer omhoog zodat die weg kan rijden. Dan kan het gevecht gewoon doorgaan. Met een paar linaks heb je zo iets gemaakt.

En mijn robot 5 min werkend, tja daar word aan gewerkt. :)
Technically speaking, Whiskey is a solution.

j0ris
Posts: 47
Joined: Thu Jul 31, 2003 9:25 pm

Wel of geen pit?

Post by j0ris » Thu Oct 16, 2003 10:19 pm

Mischa wrote:Ik dacht trouwens dat live events meer bedoeld zijn om te oefenen en voornamelijk om het publiek een mooie demonstratie te kunnen geven. Met een pit heb je waarschijnlijk zeer korte wedstrijden en dan is het publiek ook weer snel uitgekeken.
Daar ben ik het wel mee eens. Bij de "echte" Mentorn RW is het duidelijk: je *moet* winnen, want anders mag je niet meer rijden.

Maar bij live events gaat het er wat mij betreft om dat roboteers in de arena kunnen oefenen, testen en lol hebben met hun robots én dat het publiek vermaakt wordt.

De competitie komt zeker niet op de eerste plaats. Vandaar ook dat er geen knock-out systeem is bij DRG events. Met het DRG systeem kan iedereen gewoon zoveel mogelijk rijden en het publiek zoveel mogelijk gevechten zien.

Als een pit er dan voor zou zorgen dat gevechten minder dan een minuut duren lijkt me duidelijk dat we dat niet moeten doen. Een pit is misschien nog wel leuk als de arena nu een flink stuk groter zou zijn (zoals Leo al zei), maar ik denk dat een arena van het formaat Mentorn gewoon niet haalbaar is.

User avatar
KASAP
Posts: 649
Joined: Mon Jul 28, 2003 7:39 pm
Contact:

Post by KASAP » Thu Oct 16, 2003 10:54 pm

Back to safety.

Buiten het feit dat een veilige arena geld kost, het kreng moet worden vervoerd en worden opgeslagen, en je zag al in Rijswijk dat daar een leuke oplegger voor nodig is.

Over het internationaal afstemmen van veiligheid, daar is een voorzichtig begin mee gemaakt, alleen kwamen er live events tussen, dus die initativen moeten weer worden vlot getrokken.

Voor WJ, het veiligst is geen event, maar daar ben ik tegen. Je hebt nog wel iets als een aanvaadbaar risico en ik moet zeggen dat die grenzen in Genk, voor mij, toch wel waren benaderd. En ja hierbij lopen de meest krachtige wapens het meest in de kijker, en dat is dus de flipper van WJ.

Enige voordeel van een flipper is dat de kans op kleine stukken die rond springen het geringst is, iets dat schijven nu eenmaal wel snel veroorzaken..
Euhm...

niels
Posts: 285
Joined: Mon Jul 28, 2003 10:21 pm
Contact:

Post by niels » Fri Oct 17, 2003 10:10 am

Het probleem met wapens limiteren is dat je ergens een grens moet gaan trekken, en waar ga je die grens dan trekken? Mag gravity niet, en tsunami wel? De flow limiteren kan eventueel, maar dat is niet altijd makkelijk te implementeren, zeker als er gebruik gemaakt wordt van buffertanks.

Voor disks is er nu simpelweg bepaalt dat die niet mogen, maar dat schept wel duidelijkheid. Ik heb er geen problemen mee als disks aangedreven worden op 10rpm, maar dan heb je wel weer het probleem dat je dus een grens moet gaan trekken, met alle problemen die daar bij komen kijken. Maar misschien dat we een life-event regel kunnen maken voor een maximum tip-speed van 1m/s of zo.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat het interessant blijft voor de roboteers en het publiek. Zeker nu er geen nederlandse robotwars meer komt zijn we meer dan ooit afhankelijk van events om mensen te intereseren in onze sport. En hoe spectaculairder de gevechten zijn, hoe meer publiek we zullen trekken. (En dus ook meer potentiele nieuwe roboteers/events die ons willen hebben/sponsors). Ik denk dus dat we zoveel mogelijk toe moeten laten als met een bepaalde arena mogelijk is. Eventueel moeten de hekken om de arena wat verder weg, en kan er een lage maar stevige rand rand om de arena gezet worden, zodat robots er niet vandoor kunnen gaan als ze buiten de arena raken.

Niels
Hammerhead

WJ
Posts: 1955
Joined: Mon Aug 04, 2003 7:35 am
Location: Leeuwarden
Contact:

Post by WJ » Fri Oct 17, 2003 1:03 pm

het gaat kos idd niet echt om het winnen , meer om het beschadigen van andere robots. Neen nou die 2 gevechten tegen mij waarbij ik 1 of geen wiel had. AFSPRAAK was, sleep mijn robot eerst naarhet midden van de arena, ga dan vechten. Wat gebeurt er? Tan gaat meteen voor het zwakste deel val de robot, achterkant en polycarb (gebeurde nix, maar dat was wel de bedoeling). 2e gevecht, gravity helemaal geen aandrijving. Wat gebeurt er kos, gaa gewoon voor de niet bewegende robot van de 5 aanwezige robots in de arena. Dus zeggen dat kos wil winnen is iig verkeerd.

User avatar
Zenith
Site Admin
Posts: 1210
Joined: Sun Jul 27, 2003 9:58 pm
Location: Rotterdam
Contact:

Post by Zenith » Fri Oct 17, 2003 4:41 pm

Ontopic blijven WJ...

kos
Posts: 1913
Joined: Sat Aug 02, 2003 4:32 pm

Post by kos » Fri Oct 17, 2003 5:05 pm

Bij het eerste gevecht was je mobiel genoeg om met wat bochten zelf naar het midden van de arena te rijden. Toen het gevecht begon stond je volgens mij al vrij dicht bij het midden van de arena en niet tegen de zijwand aan.
Met het 2e gevecht vroeg je zelf of ik jouw robot weg wou rijden en je flipper wou richten naar anderen. Dat gaat een beetje lastig als je er zelf op staat. Anders stond je nu nog steeds in het hoekje. :D

Oops, sorry Z
Wie vindt dat ik mijn crusher op events op 10 bar moet zetten i.p.v. FP?
Technically speaking, Whiskey is a solution.

User avatar
Babeth
Posts: 3345
Joined: Sat Aug 16, 2003 1:43 pm
Location: Vilvoorde (B)
Contact:

Post by Babeth » Fri Oct 17, 2003 5:15 pm

Ik vind dat het op de meeste live events wel zou moeten Kos.
[color=indigo]I think, therefore I'm dangerous.[/color]

http://thehouseofchaos.wordpress.com/

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests